IRU solicită măsuri de stimulare imediate în favoarea utilitarelor grele ecologice
IRU a solicitat în mai multe rânduri guvernelor să acorde aceleaşi drepturi la măsurile de stimulare ca pentru automobile - politici de achiziţionare ecologică - în scopul încurajării transportatorilor de a-şi înlocui parcul lor cu autovehicule îndeplinind normele EURO 4 şi mai ales EURO 5, disponibile pe piaţă de la începutul anului 2005.
Bruxellles - Uniunea Internaţională a Transporturilor Rutiere (IRU) reiterează solicitarea sa guvernelor europene de a oferi fără întârziere transportatorilor rutieri aceleaşi măsuri de stimulare eficiente ca şi cele anunţate de Uniune pentru automobilele particulare şi utilitare uşoare (propunere de amendare a Directivei 72/306 /CEE privind recepţia completă a autovehiculelor). Într-adevăr, este tot atât de necesară incitarea sectorului de transport rutier de a pune în aplicare cât mai rapid posibil noile autovehicule, mai ecologice dar de asemenea şi mai costisitoare, dotate cu motoare îndeplinind normele EURO 4 şi mai ales EURO 5.
Politica IRU în favoarea protecţiei mediului înconjurător a susţinut întotdeauna chiar la sursă măsurile vizând reducerea într-o manieră eficientă a efectelor transportului rutier asupra mediului. Astfel, IRU a încurajat întotdeauna normele de emisie stricte cum sunt normele EURO, conjugate cu anumite stimulente, ca fiind o modalitate eficientă de garantare a reducerii masive de emisii.
Hubert Linssen, Delegatul General al IRU pe lângă UE, a confirmat că punerea rapidă în aplicare a normelor EURO 4 şi EURO 5, prin intermediul măsurilor de stimulare adecvate, reprezintă un pas înainte important în favoarea mediului şi este în totalitate de acord cu strategia celor trei „i“ ai IRU - „inovaţie, incitări (stimulente), infrastructură“ - adoptată de sectorul transportului rutier în scopul atingerii obiectivelor de pe Ordinea de zi 21 a „Reuniunii la Vârf privind Pământul“ a Naţiunilor Unite de la Rio. Aceste autovehicule mai ecologice şi mai sigure, îndeplinind normele EURO 4 şi EURO 5 care utilizează aditiv AdBlue pentru sistemul de reducţie catalitic selectiv (SCR), permit reducerea substanţială a emisiilor şi consumului de carburant, ceea ce diminuează cantitatea de CO2, şi până la 86% de Nox (oxid de azot) şi 97% de PM (particule) de la introducerea normelor EURO. Comisia Europeană ar trebui astfel să propună chiar de acum măsuri de stimulare, în măsura în care majoritatea constructorilor europeni produc deja autovehicule EURO 5, deşi ele nu sunt obligatorii înainte de octombrie 2008.
Un autovehicul EURO 4 sau, mai mult chiar, EURO 5, costă destul de mult faţă de unul EURO 3. De aceea sunt indispensabile măsurile de stimulare adecvate pentru a ajuta transportatorii să depăşească dificultăţile financiare cu care se confruntă pe piaţa foarte competitivă actuală, pentru a putea investi şi mai mult în autovehicule şi mai ecologice. În realitate, transportatorii au nevoie de garanţii care să le asigure o returnare pozitivă a investiţiilor pentru achiziţionarea de autovehicule EURO 5.
În consecinţă, IRU solicită din nou Comisiei Europene şi tuturor guvernelor introducerea de măsuri stimulative corespunzătoare pentru a accelera achiziţionarea de autovehicule îndeplinind normele EURO 4 şi mai ales EURO 5, aşa cum procedează pentru automobilele particulare şi utilitare uşoare, pentru a optimiza efectele pozitive asupra mediului de către toţi.
Sursa: IRU