Economie în creştere, susţinută de transportul rutier
Indicii IRU prevăd pentru 2006 o dezvoltare cu 1,8% a economiei, cu 1,77% a transportului rutier şi cu 2,8% a înmatriculărilor de autovehicule comerciale noiGeneva - Uniunea Internaţională a Transporturilor Rutiere (IRU) a publicat de curând indicii săi actualizaţi privind transportul rutier. În cursul anului 2005, trei indicatori economici din care se inspiră indicii IRU - PIB, volumul de mărfuri transportate rutier şi înmatriculările autovehiculelor comerciale noi - au cunoscut o creştere în ţările OECD la care se referă indicii* IRU.
În raport cu 2004, în 2005:
• PIB-ul a crescut cu 1,56%, adică 37 miliarde dolari;
• Volumul de mărfuri transportate rutier a crescut cu 1,7% pentru a atinge 3.058,7 milioane tone, adică cu 0,6% mai mult decât s-a prevăzut;
• Înmatriculările de autovehicule comerciale noi, de peste 3,5 tone, au crescut cu 1,9%.
Pentru 2006, indicii IRU prevăd o sporire puţin mai accentuată: 1,8% pentru creşterea economică şi 1,77% pentru transportul rutier. Indicii IRU prevăd de asemenea o creştere economică puternică în primul semestru 2006 şi o încetinire în semestrul al doilea în ceea ce priveşte volumul mărfurilor transportate rutier datorită interdependenţei care există între creşterea economică şi cea a transportului rutier.
Conform analizei IRU, procesul de globalizare - cu diferenţele enorme care există între toate aceste economii naţionale liberalizate, în ceea ce priveşte cunoştinţele, disponibilitatea materiilor prime şi taxele sociale - va genera o creştere spectaculoasă nu numai a comerţului şi transportului, dar şi a solicitărilor specifice ale clienţilor şi concurenţei.
Jens Hügel, Responsabil Dezvoltare durabilă, a declarat: „Pentru a răspunde creşterii volumului de transport cu autovehicule ecologice, se prevede în 2006 o creştere cu 2,8% a înmatriculării autovehiculelor comerciale.
De aceea, guvernele vor trebui, fără întârziere, să propună transportatorilor măsuri de stimulare eficiente în scopul accelerării şi facilitării achiziţiei celor mai ecologice şi mai sigure autovehicule de pe piaţă, în special autovehicule EURO 5, care vor genera o reducere a emisiilor de la 85% la 97%, în raport cu autovehiculele EURO 0“.
Pentru date privind ţările şi cifrele comparative, precum şi pentru metodologie, puteţi consulta pagina principală de pe site-ul IRU - www.iru.org.
Situaţia la noi în ţară
În România, transporturile aduc un aport de aproape 10% din PIB-ul României. Cifra de afaceri totală în transporturi în anul 2004 a fost de 201,634 miliarde ROL, iar în transportul rutier a fost de 81,587 miliarde ROL, acesta ocupând 40,46% din total sector transporturi.
Principalele ţări partenere la export în 2005, reprezentând 72,3% din totalul exporturilor, au fost: Italia (19,4%), Germania (14,1%), Turcia (7,8%), Franţa (7,5%), Marea Britanie (5,6%), Ungaria (4,2%), SUA (4,1%), Austria (3,1%), Olanda (2,7%), Bulgaria (2,6%), Spania (2,4%) şi Grecia (2,1%).
Principalele ţări partenere la import în 2005, reprezentând 72,3% din totalul importurilor, au fost: Italia (15,6%), Germania (14,1%), Federaţia Rusă (8,1%), Franţa (6,8%), Turcia (4,9%), R.P. Chineză (4,0%), Austria (3,7%), Ungaria (3,3%), Kazahstan (3,2%), Polonia (3,0%), Marea Britanie (2,9%) şi SUA (2,7%).
Sursa: UNTRR