UNTRR


Ce ne aduce integrarea in Uniunea Europeana

Ce ne aduce integrarea in Uniunea Europeana?


Pentru a putea raspunde multitudinii de intrebari pe care operatorii de transport si le pun in ultima vreme, vizavi de momentul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, am incercat sa aflam, intr-un scurt interviu, parerea directorului general al Directiei Generale de Infrastructura si Transport Rutier, dl Sorin Sirbu, si a directorului general al Autoritatii Rutiere Romane, dl Marian Turlea, pe marginea catorva aspecte importante ce vor suferi modificari incepand cu data de 1 ianuarie 2007.

 

Domnule Sorin Sirbu, ce se intampla cu autorizatiile de transport incepand cu data de 1 ianuarie 2007? Mai este nevoie de aceste autorizatii?

Privitor la autorizatiile de transport pentru transportul international de marfa, acestea vor fi inlocuite cu licenta de transport comunitar si cu copiile conforme aferente. Pe teritoriul UE, orice transport intre doua state membre este scutit de autorizatii. Transportul intre un stat membru si un stat nemembru se va efectua in continuare pe baza de autorizatii. Astfel, vor fi necesare autorizatiile bilaterale negociate de Romania cu statele nemembre in cadrul comisiilor mixte pentru transportul direct si de tip tranzit, si autorizatiile terte tari pentru statele nemembre. Vor exista de principiu contingente de terte tari pe care le vom negocia functie de cerere. Cu Austria s-a stabilit o intalnire la nivelul lunii mai si, in functie de cererea existenta din partea transportatorilor, se vor negocia contingente de autorizatii de tip terta tara (exemplu: un transportator roman incarca de pe teritoriul Austriei si doreste sa descarce in Ucraina).

 

Dar in privinta autorizatiilor CEMT, ce ne puteti spune? Vor mai fi necesare in UE? Dar in afara UE?

Un alt tip de autorizatii ce vor fi utilizate in continuare sunt autorizatiile CEMT. Acestea vor fi folosite cu prioritate pentru a inlocui autorizatiile de tip terta tara, presiunea pe autorizatiile de tip CEMT scazand semnificativ. Acestea vor putea fi utilizate pe relatia bilaterala Romania - stat nemebru UE sau in relatia terta tara, stat membru UE - stat nemembru UE. CEMT-ul isi va pastra aceeasi rigurozitate si anume aceea de a se efectua minim patru curse lunare sau 6.000 km.

 

Ce ne puteti spune despre licentele comunitare? Cand vor fi acestea disponibile?

Conform noilor norme ale Legii 102, aparute in Monitorul Oficial nr. 919 bis din 13 noiembrie 2006, ARR a intocmit un grafic si o metodologie ce va inlocui treptat licentele actuale de transport cu noile licente comunitare. Inlocuirea se va face pe baza unei cereri si a unei declaratii pe propria raspundere. Copiile conforme vor fi inlocuite treptat, evitandu-se astfel un blocaj al emiterii acestora pentru toti operatorii de transport. Noile formulare de licente comunitare ar trebui sa fie tiparite pana la sfarsitul lunii noiembrie.

In privinta tahografului digital, ce ne puteti spune? Este pregatita Romania din punctul de vedere al infrastructurii necesare pentru adoptarea tahografului digital la 1 ianuarie 2007?

Teoretic, in momentul aderarii, statul membru trebuie sa aiba pus la punct sistemul de eliberare a cartelelor digitale. Sigur ca eforturile s-au intensificat, mai ales dupa schimbarea echipelor de la ARR si din DGITR si, desi avand un termen scurt de 4 luni de zile, cu certitudine pot spune ca Romania se va incadra cu implementarea sistemului tahografului digital in termenul maxim de amanare prevazut de UE, care este de 6 luni de la termenul stabilit pentru intrarea in vigoare a unei proceduri. Cu certitudine, Romania va fi gata mult mai devreme, procedurile de punere in aplicare fiind deja avansate, in luna decembrie avand loc licitatia pentru adjudecarea serviciului tehnic privind producerea si gestionarea cartelelor necesare tahografului digital. Astfel, cu certitudine, cartelele digitale vor exista pana cel tarziu 15 februarie 2007.

Pe data de 6 decembrie, vor sosi la Bucuresti reprezentantii organismului de consultanta tehnica al Comisiei Europene vizavi de implementarea tahografului digital, acestia fiind la curent cu imposibilitatea si deficientele statelor membre care nu au fost in stare sa puna in practica regulamentul pentru implementarea tahografului digital. Acestia ne vor consilia mai ales in privinta procesului tehnic ce nu a fost corect gestionat pana acum 4-5 luni, vor analiza si vor informa Comisia Europeana de stadiul in care se afla tara noastra. In privinta logisticii necesare tahografului digital, din cunostintele mele, colegii de la ARR vor fi gata pana in luna februarie.

 

Autovehiculele aflate in circulatie avand tahograf analogic vor trebui dotate cu tahograf digital incepand cu 1 ianuarie 2007?

Autovehiculele dotate cu tahograf analogic vor circula cu acesta, pana la defectarea sa. Odata defectat, sistemul analogic va trebui schimbat cu cel digital.

Ce ne puteti spune in privinta importului de autovehicule dotate cu tahograf analogic, dupa data de 1 ianuarie 2007? Vor mai putea fi acestea inmatriculate in Romania?

Cred ca aceste autovehicule vor putea fi importate si inmatriculate in Romania dupa 1 ianuarie 2007, schimbarea proprietarului neconstituind o conditie de schimbare a tahografului analogic cu cel digital.

 

Domnule director Marian Turlea, ce ne puteti spune in privinta tahografului digital? Este pregatita Romania din punct de vedere al infrastructurii necesare pentru adoptarea tahografului digital la 1 ianuarie 2007?

Autoritatea Rutiera Romana a demarat procedura de selectare a unui firme care sa personalizeze cardurile digitale. Procedura de personalizare a cardurilor tahograf si a emiterii certificatelor fiscale necesare a fost externalizata datorita timpilor si costurilor mult mai mici, existente in aceasta varianta. Va exista o licitatie publica in luna decembrie, in urma careia, in maxim 30 de zile, firma castigatoare sa inceapa procedura de emitere fizica a cardurilor si intocmirea procedurilor de lucru. Legat de partea de instruire, specialisti din Anglia vor instrui o parte din inspectorii ARR pentru activitatea de control incepand din luna decembrie si continuand in luna ianuarie. Chiar si dupa emiterea primului card, va exista o perioada de tranzitie pana in momentul satisfacerii solicitarilor tuturor transportatorilor rutieri.

 

Ce se va intampla cu operatorii de transport care vor achizitiona autovehicule dotate cu tahograf digital dupa data de 1 ianuarie 2007?

Se va stabili o modalitate de lucru in urma intalnirii cu expertii internationali in materie de implementare a tahografului digital, intalnire ce va avea loc la Bucuresti la jumatatea lunii decembrie. Avand in vedere ca, pentru Romania si Bulgaria, momentul aderarii a fost hotarat relativ tarziu, cele doua tari neavand suficient timp pentru punerea la punct a procedurilor si a infrastructurii necesare pentru implementarea tahografului digital, se va stabili o regula tranzitorie pana in momentul emiterii si functionarii primului card, urmand ca ulterior sa se puna la punct intreaga infrastructura necesara si sa se elibereze carduri pentru toti operatorii de transport. Va fi nevoie si de pregatirea operatorilor de transport, dar si de anumite modificari ale legislatiei.

 

Ce ne puteti spune in privinta importului de autovehicule dotate cu tahograf analogic, dupa data de 1 ianuarie 2007? Vor mai putea fi acestea inmatriculate in Romania ?

Consider ca un vehicul importat, dotat cu tahograf analogic, nu va necesita inlocuirea acestuia cu unul digital in momentul inmatricularii pentru prima data in Romania. Legislatia europeana face referire la obligativitatea existentei tahografului digital numai pe autovehiculele noi.

Printre alte elemente noi pe care integrarea in structurile Uniunii Europene le va aduce sectorului de transport romanesc se numara:

1. Adoptarea reglementarii europene nr. 561/2006/EC, ce stabileste noi reguli referitoare la timpii de condus si de odihna pe teritoriul UE, dintre care cele mai importante sunt:

• introducerea unei limite de condus saptamanale de 56 ore;

• obligatia de a avea un repaus saptamanal obligatoriu de 45 ore, in fiecare a 2-a saptamana;

• principiul extrateritorialitatii pentru sanctionarea incalcarii regulilor;

• retragerea derogarii de la regula celor 12 zile pentru odihna saptamanala a soferilor implicati in transportul international ocazional de pasageri.

 

2. Adoptarea directivei 2003/59/ 2003/EC, ce stabileste noi reguli privind calificarea initiala si instruirea periodica a soferilor profesionisti, dintre care cele mai importante sunt:

• calificarea initiala trebuie sa contina un numar minim de 280 ore de pregatire;

• fiecare sofer trebuie sa urmeze un numar de minim 20 de ore individuale de practica;

• perioada obligatorie de instruire periodica pentru un sofer profesionist va fi de 35 de ore la fiecare 5 ani, in etape de minim 7 ore.

3. Din punct de vedere fiscal, se va introduce o noua taxa de inmatriculare, in vederea prevenirii importului de autovehicule poluante. Taxa va fi calculata in functie de vechimea autovehiculului, de normele de poluare in care se incadreaza acesta si de cilindreea motorului, dupa urmatorul algoritm: A x B x C x [(100-D)/100]





Ultima modificare a paginii: 18.12.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii