UNTRR


Problematica nivelului ridicat al taxei speciale aplicate incepand cu 1 ianuarie 2007

Problematica nivelului ridicat al taxei speciale aplicate incepand cu 1 ianuarie 2007, la prima inmatriculare a autovehiculelor, mai ales a celor cu o cilindree mai mare de 3.000 cmc, prevazut in noul cod fiscal al Romaniei

UNTRR intervine


In data de 19 septembrie 2006, UNTRR a inaintat o adresa oficiala ministrului Finantelor Publice, Sebastian Vladescu, semnaland nivelul foarte ridicat al taxei speciale la prima inmatriculare a autovehiculelor cu o capacitate cilindrica mai mare de 3.000 cmc. Conform noului cod fiscal, cuantumul acestei taxe percepute pentru autovehiculele grele de marfa se calculeaza pentru fiecare centimetru cub in plus peste 3.000 cmc/2.001 cmc, conform tabelului de mai jos.

Pretul autotractoarelor/camioanelor noi, uzuale, cu cilindree de 12.000 cmc, variaza intre 70.000 Euro si 80.000 Euro, fara TVA, pretul crescand pentru dotari speciale, cilindree si/sau putere crescuta. Pentru un astfel de autovehicul, EURO 4, taxa speciala se va situa in jurul valorii de 9.000 Euro, iar pentru un autovehicul non-EURO, taxa speciala va depasi 30.000 Euro.

In acest sens, UNTRR a solicitat corectarea acestei prevederi astfel incat autovehiculele comerciale de transport marfuri si persoane sa fie exceptate de la plata taxei speciale, avandu-se in vedere urmatoarele aspecte:

• autovehiculele de transport marfuri si persoane sunt mijloace de productie utilizate pentru transportul de marfuri si/sau persoane pentru efectuarea de servicii sau lucrari, ele nefiind autoturisme/ autovehicule de lux, generand venituri impozabile;

• autovehiculele de transport marfuri si persoane (care sunt produse de prima necesitate, cu utilizare indelungata), detinute de operatorii rutieri de transport, contribuie, prin folosirea lor, la dezvoltarea economica a Romaniei, fiind in mod indirect surse aducatoare de venituri la bugetul de stat;

• aplicarea noilor taxe va conduce la o crestere cu minimum 10% a pretului de achizitie a autovehiculelor comerciale noi, care respecta cele mai inalte norme de poluare si siguranta rutiera (conform Ordinului MTCT nr. 2133/ 08.12.2005, Reglementari privind certificarea incadrarii vehiculelor rutiere inmatriculate in normele tehnice privind siguranta circulatiei rutiere, protectia mediului si in categoria de folosinta conform destinatiei, prin inspectia tehnica periodica RNTR 1), ajungand la peste 100% pentru autovehiculele cu clasa de poluare inferioara.

• aparitia unor discrepante de proportii intre operatorii de transport romani si cei din celelalte state ale Uniunii Europene si nu numai, care vor conduce la o franare a uneia dintre cele mai dinamice activitati din Romania, aceea de transport rutier, despre care se cunoaste ca este o activitate privata in proportie de 90%.

In plus, in prezent exista o serie de alte taxe suplimentare achitate de operatorii de transport, cum ar fi taxele locale (ecologice, de salubrizare, de dezinfectie, de tranzit, de pod, de acces in localitati etc) si tariful pentru utilizarea infrastructurii „rovinieta“, acesta din urma fiind diferentiat pe clase de poluare.

Mentinerea prevederilor actuale va conduce la cresterea poluarii in Romania, prin utilizarea autovehiculelor vechi deja inmatriculate, dovedindu-se astfel necesare stimulente fiscale in vederea dezvoltarii si modernizarii parcului de vehicule comerciale.

Norma de poluare sau  Capacitatea cilindrica (cmc)      Euro/1 cmc

tipul autoturismului/

autovehiculului             

EURO 4           >3.000 1

EURO 3           >3.000 1,3

EURO 2           >3.000 1,7

EURO 1           >3.000 1,8

Non-EURO     >2.001 2

 

Cristian Zaharescu, UNTRR





Ultima modificare a paginii: 30.10.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii