Ghici cine te opreste in trafic
Ghici cine te opreste in trafic?!
De la 1 octombrie, intra in scena „noul“ inspector ARR. Mai bine scolit, cu uniforma noua si cu instrumente noi de control, reprezentantul Autoritatii Rutiere Romane va putea opri vehiculele in trafic fara a mai fi asistat de agentul de circulatie. Cum se vor desfasura actiunile de control in perioada urmatoare, am aflat direct de la directorul general ARR, Marian Turlea.
Potrivit sefului ARR, va exista o perioada de tranzitie in care actiunile de control vor fi efectuate si cu asistenta si fara ajutorul politiei rutiere. „Vom colabora si in continuare cu politia rutiera, dar o sa putem sa oprim in acelasi timp si fara echipaje de politie. Cu alte cuvinte, daca ei au alte actiuni prioritare si nu au timp de controale, noi o sa realizam actiunea de control fara sa mai apelam la ei. Ne-am gandit ca, pentru inceput, controalele sa nu se faca strict numai de catre inspectorii ARR, ci sa beneficiem de autoritatea pe care o are politia, data fiind experienta acestora in domeniu“, a precizat Marian Turlea. El a explicat ca se doreste ca, prin aceasta perioada in care controlul se va realiza si impreuna cu politia, transportatorii sa se obisnuiasca cu faptul ca inspectorii ARR au atributii suplimentare si, mai ales, dreptul de a opri in trafic. In plus, in cadrul controalelor mixte, ARR, CNADNR si RAR, inspectorii Autoritatii Rutiere Romane vor putea indeplini si atributiile pe care le aveau pana acum agentii de circulatie. Sau mai bine zis, cel putin o mare parte dintre acestea, pentru ca nu vor putea ridica certificatele de inmatriculare a vehiculelor gasite in neregula din punct de vedere tehnic, acest atribut ramanand exclusiv apanajul politiei rutiere.
„Daca politia nu este cu noi, nu putem aplica nici o masura legata de nerespectarea conditiilor privind starea tehnica, pentru ca nu avem dreptul sa ridicam certificate de inmatriculare. Inspectorii ARR pot suspenda, conform Legii 102, copia conforma dupa licenta de transport, daca vor constata ca vehiculul controlat nu are documentele prevazute de lege, adica inspectia tehnica la zi sau certificatele emise de RAR.
In plus, este normal ca si dupa 1 octombrie, cei de la politie sa efectueze actiuni de control pe segmentul de vehicule pe care noi nu il putem verifica: vehiculele de transport marfa de pana la 3,5 t si cele pentru pasageri cu pana la 9 locuri.
O sa facem controalele impreuna cu celelalte institutii din subordinea Ministerului Transporturilor, atata vreme cat nu o sa se schimbe nimic din punct de vedere legislativ.
Se doreste insa, pe viitor, unificarea actiunilor de control sub girul unei singure institutii, asa cum se intampla peste tot in statele europene. Activitatea de autorizare trebuie sa fie separata de cea de control, pentru a nu mai exista interferente“, a aratat directorul general ARR.
Scoala la politie
Pentru a fi pregatiti pentru noile atributii, 220 de inspectori ARR au urmat cursuri de 7 zile la politie, unde au aflat secretele actiunii de oprire in trafic. Adica unde sa se pozitioneze, cum sa actioneze, cum sa se comporte in relatie cu soferul si cum sa faca fata situatiilor neprevazute. Selectia celor trimisi la scoala s-a facut pe criterii care tin de pregatire si potential. „Au fost pregatiti inspectori din toate agentiile. Cei alesi au, in mod obligatoriu, studii superioare. In plus, am incercat, acolo unde numarul inspectorilor din agentia teritoriala ne-a permis, ca varsta maxima sa nu depaseasca 50 de ani. Au fost insa si agentii unde, din cauza lipsei de personal, nu am putut respecta acest criteriu“, a spus Marian Turlea. Dupa ce au urmat cursurile la politie, inspectorii s-au mai putut pregati si in timpul controalelor efectuate pana la 1 octombrie, „furand“ meseria de la agentii de circulatie cu care colaboreaza.
Verificare filmata
Pentru a nu exista suspiciuni privind controlul, masinile folosite in aceste actiuni vor fi dotate cu camere de luat vederi. „Toate vehiculele pe care noi o sa le avem in dotare pentru utilizarea in cadrul activitatilor de control vor fi dotate cu camere de luat vederi, care sa inregistreze tot ce se intampla, astfel incat sa nu existe nici un fel de dubiu legat de modul in care s-a facut controlul. Se va filma si inregistra tot ceea ce se intampla in timpul unui astfel de control. Numarul de inmatriculare al vehiculului, modul in care se comporta soferul si cel care desfasoara controlul“, a explicat seful ARR. In acelasi context, Autoritatea Rutiera Romana avea in plan achizitia, pana la data de 1 octombrie, a unui parc special de autoutilitare destinate controlului. In faza imediat urmatoare, vehiculele vor fi echipate cu camere si, eventual, cu sisteme GPS, astfel incat sa poata fi monitorizata in timp real activitatea de control si traseul urmat de inspectori. Marian Turlea a precizat ca nu vor mai exista controale la puncte fixe, care sunt, de altfel, ineficiente pentru ca pot fi usor ocolite. „Vom avea posibilitatea sa oprim si din mers vehicule, pentru ca acestea vor fi dotate cu panouri electronice de afisaj, prin intermediul carora vom putea transmite mesaje. Sistemul va permite, in plus, controlul in timpul noptii“, a adaugat el. Aceleasi vehicule speciale pentru control vor fi legate la sistemul informatic ARR si vor avea printre dotari chiar si aparate tip xerox, pentru a copia documentele gasite in neregula, astfel incat sa poata fi folosite ca probe in eventualitatea in care contravenientul decide ca conteste sanctiunea. „Autospecialele vor fi echipate complet, iar pentru a-si putea desfasura activitatea de control, inspectorii au posibilitatea de a accesa de pe teren, printr-o conexiune cu serverul central, informatii despre vehiculul controlat si daca documentele prezentate sunt prinse in evidentele ARR. Exista, in plus, o initiativa DGITR de unificare a bazelor de date ale ARR, RAR si CNADNR, astfel incat informatiile accesate sa poata fi complete“.
Jumatate
in 48 de ore
Directorul ARR a atras, de asemenea, atentia asupra faptului ca, de la 1 octombrie, cei prinsi in neregula in ceea ce priveste respectarea Legii 102 privind transporturile rutiere vor avea posibilitatea sa fie „achitati“ daca platesc in 48 de ore jumatate din cuantumul amenzii, asa cum se intampla in cazul sanctiunilor stabilite in baza codului rutier. „Cred ca, in acest context, se va diminua numarul contestatiilor“, a apreciat Marian Turlea.
El a adaugat ca, in ceea ce priveste amenzile aplicate carausilor straini pentru incalcarea reglementarilor privind autorizatiile, se poarta discutii cu o firma de IT care sa creeze un sistem care sa faca posibila plata sanctiunilor prin intermediul cardului bancar, direct din punctul unde se constata contraventia, adica de la bordul vehiculului de control.
Seful ARR este, in plus, de parere ca nu vor exista multe cazuri in care soferul sa refuze sa opreasca la semnal, pentru ca numarul masinii va fi filmat cu ajutorul camerelor aflate in dotare, iar amenzile sunt usturatoare (2.000-5.000 lei). Pe de alta parte, conducatorii auto care vor refuza sa prezinte documentele solicitate de inspectori prin intermediul carora sa poata fi identificata societatea la care lucreaza, se vor vedea in situatia de a achita ei insisi amenzi substantiale (de pana la 5.000 lei).
In acelasi context, in momentul in care li se pare ceva suspect, inspectorii ARR vor avea dreptul de a face o verificare a cabinei, in prezenta soferului. „Am preluat o reglementare valabila si in Europa, potrivit careia, in prezenta soferului, inspectorul are acces in cabina pentru verificari. Acelasi lucru este valabil si pentru verificari facute in cazul marfii, pentru a depista, de exemplu, daca se transporta marfuri periculoase cu masini necorespunzatoare. Aceasta ca sa ne convingem daca marfa trecuta in acte este de fapt cea din camion“, a explicat Marian Turlea.
Si pentru a fi usor de recunoscut, noul inspector ARR, care face verificari in trafic de la 1 octombrie, va avea o uniforma pentru vremuri noi, cu mai multe elemente de identificare. Asa ca: atentie la cine te opreste!
Meda Borcescu,
Cargo & Bus Romania