UNTRR


Fuga de responsabilitate in tara lui Papura Voda

Restante in transporturi

Fuga de responsabilitate in tara lui Papura Voda


Pana unde? Pana cand?

Cam asa s-ar putea caracteriza abordarea multor responsabili din domeniul administratiei publice.

Ceea ce nu se intelege mai deloc in Romania este ca fiecare trebuie sa fie responsabil pentru ceea ce face. Asa cum dulgherul, cizmarul, soferul raspund pentru ceea ce fac, asa si cel mai marunt functionar public trebuie sa raspunda pentru actiunile sale. Cu atat mai greu de realizat acest lucru, cu cat preocuparea majora a persoanelor cu functii de conducere din administratia publica este protejarea scaunului. Majoritatea factorilor de decizie evita afisarea vreunei initiative, care poate sa prezinte pe langa efectele benefice pentru societate si unele efecte secundare pentru anumite cazuri particulare. Astfel, pe langa faptul ca autoritatile publice nu prea au initiativa in Romania, acestea se feresc sa si preia sau sa promoveze propunerile lansate de societatea civila, avand frica de a nu pica in vreo capcana.

Altfel spus, tara arde in focurile pregatirii aspectelor practice si functionale necesare unui mers normal al societatii romanesti imediat dupa intai ianuarie, iar autoritatile publice se piaptana in timp ce joaca leapsa pe ouate, fiecare pazindu-si scaunul cu mare vigilenta.

Doar in lumina celor de mai sus, se poate explica de ce autoritatile nu sunt pregatite sa emita cardurile pentru tahografele digitale care echipeaza deja si camioanele livrate in Romania, sau licentele comunitare ce trebuie sa existe la bordul fiecarui vehicul care va iesi in spatiul comunitar dupa 1 ianuarie. Daca pentru transporturile nationale va putea exista acordul ARR de a utiliza aceste camioane echipate cu tahograf digital si dupa 1 ianuarie in conditiile in care soferii nu vor avea cardurile necesare, verificarile urmand sa fie realizate pe baza tiparirii rapoartelor zilnice ale activitatii soferilor, pentru transporturile intracomunitare acest lucru nu va fi posibil. Extrem de grav. In ciuda insistentelor noastre si a eforturilor facute de noii responsabili pe probleme de transporturi, sansele de solutionare in timp util sunt extrem de reduse.

Lipsa licentei comunitare la bordul vehiculelor romanesti ce merg in UE, dupa 1 ianuarie 2007, este sanctionata cu amenzi usturatoare (aproximativ 1.800 euro). Existenta acestor licente inca de acum la bordul vehiculelor (desi valabile din ianuarie) ar substitui autorizatiile pentru Germania.

O alta intarziere este oferita si de aparitia metodologiei CEMT pentru 2007. Multi operatori spun acum ca nu sunt interesati de CEMT, dar ca eventual vor depune dosare, asa pentru orice eventualitate, mai ales ca accesul la CEMT 2007 este mai putin birocratizat decat in ultimii zece ani. Transporturile intracomunitare vor putea inregistra o majorare a frecventei, datorita liberalizarii, insa competitia va creste pe masura, termenele de plata se vor mari (spre 90 zile) si tarifele se vor diminua (cu cca 30%). In aceste conditii, transporturile extracomunitare vor deveni mult mai interesante si pentru operatorii romani. O autorizatie CEMT poate oferi o anumita usurinta in realizarea acestor transporturi dintre Romania sau orice alt stat membru al UE si orice tara din afara UE, membra CEMT. Trebuie avut in vedere ca, pe langa restrictiile pentru Austria, Grecia, Ungaria, Italia, incepand cu 2007, vor fi adaugate, foarte probabil, restrictii pentru Belgia, Elvetia, Franta, Germania, Luxemburg si Spania. Utilizarea incorecta a CEMT in 2007 va putea conduce la imposibilitatea obtinerii CEMT in 2008, cand ar putea fi mai valoroase.

Ganditi eficient, actionati ferm si cu precizie chirurgicala. Greselile pot fi extrem de costisitoare.

 

Radu Dinescu,

Secretar General al UNTRR





Ultima modificare a paginii: 30.10.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii