UNTRR


Drepturi si obligatii

Drepturi si obligatii?


Dupa ani de zile de discutii si carpire a vechii legislatii rutiere, putem saluta aparitia si aplicarea noului cod rutier, mai bine aliniat la legislatia europeana si mai complet.

Suntem obisnuiti ca orice reglementare sa ne ofere drepturi si obligatii. Putem insa pretinde de la legislatia rutiera nu numai obligatii dar si drepturi?

Legislatia rutiera are ca scop reglementarea circulatiei astfel incat ea sa fie fluenta si sigura, atat pentru participantii la trafic cat si pentru intreaga societate, in prezent si in viitor.

In capitolul de definitii se arata: „acordarea prioritatii este obligatia oricarui participant la trafic de a nu isi continua deplasarea sau de a nu efectua orice alta manevra, daca prin acestea ii obliga pe ceilalti participanti la trafic care au prioritate de trecere sa isi modifice brusc directia sau viteza de deplasare ori sa opreasca“.

Cred ca interpretarea corecta a acestei definitii este aceea ca orice prioritate pe care un vehicul o are fata de ceilalti participanti la trafic nu urmareste decat fluenta si siguranta circulatiei, in toate conditiile, inclusiv in cazul care un conducator de vehicul sau un pieton greseste, fiind vorba de oameni care pot avea momente de neatentie, analiza gresita a unei situatii etc.

Toata lumea saluta acum faptul ca, pe buna dreptate, un pieton accidentat in afara trecerii de pietoni sau atunci cand nu are liber la traversare poarta intreaga raspundere a accidentului, in conditiile in care conducatorul vehiculului a respectat prevederile legale. Mai complicat de raspuns este insa daca acel conducator care a lovit si eventual a omorat sau ranit un pieton poate fi linistit, pentru ca era dreptul lui sa treaca?

De obicei, tribunalul care judeca un accident auto pune expertului judiciar nu numai intrebare „cine este vinovat“ dar si intrebarea „putea fi evitat accidentul“?

Din pacate, la noi (fara a fi adeptul ideii ca noi, romanii, avem in general o gena rea, „damboviteana”), mentalitatea preponderenta a conducatorilor auto, mai ales a celor cu masini noi, foarte performante, este deosebita de cea a conducatorilor auto din majoritatea tarilor in familia carora vom intra la inceputul anului viitor. Noi consideram ca prioritatea ar fi un drept sfant, precum proprietatea, si deci, in cazul in care celalalt conducator sau pieton a gresit, putem intra linistit in el, tot asa cum putem impusca pe cel care ne incalca, cu intentii criminale, proprietatea.

De unde a aparut aceasta mentalitate, pe care multi conducatori auto straini care circula in Romania o simt, este greu de spus. Un raspuns ar fi ca, probabil, si din cauza intarzierii cu care a patruns motorizarea in Romania.

Conducand un autoturism in Germania si venind de pe o strada secundara, m-am oprit la o intersectie principala si am asteptat sa se termine coloana nesfarsita a celor care treceau pe soseaua principala. Totusi, la un moment dat, un automobilist s-a oprit si mi-a facut semn sa trec si eu, care nu aveam prioritate.

Compar acest episod cu altul, petrecut acum cativa ani, pe soseaua Vacaresti, care are trei benzi de circulatie pe fiecare parte si linii de tramvai pe mijloc, cand o camioneta venind dinspre Piata Sudului a vrut sa intoarca, neregulamentar, pe linia de tramvai, pe care insa venea din urma un tramvai, in viteza. S-a oprit pe linia de tramvai facand semne disperate celor care, ca si mine, mergeau spre piata Sudului, sa-l lase sa iasa de pe linia de tramvai. Nimeni nu i-a permis insa sa intre in coloana, iar tramvaiul a lovit autocamioneta in plin, ceea ce confirma ca acesti automobilisti erau adeptii principiului conform caruia prioritatea este un drept absolut.

Sigur ca si la noi se fac recomandari, se tin cursuri privind conduita preventiva, dar multi automobilisti considera ca aceasta este numai ca o comportare protocolara, a unor suflete nobile, o concesie facuta celorlalti participanti la trafic.

In realitate, creierul unui conducator auto responsabil trebuie sa analizeze in mod permanent ce se poate intampla atunci cand masina ajunge la o intersectie, cand apare din senin un copil neastamparat pe trotuar, cand vede animale pe marginea soselei, care pot oricand provoca o catastrofa, de care conducatorul nu este responsabil juridic, dar pe care el o putea evita.

Tocmai de aceea cred ca, in mod normal, in asemenea situatii, si conducatorul nevinovat din punct de vedere juridic ar trebui sa aiba mustrari de constiinta si, pentru a avea acest sentiment uman, sa primeasca si o sanctiune, nu numai morala.

Aceeasi mentalitate exista si la multi dintre cei care conduc masini performante cu viteze care depasesc prevederile legale si claxoneaza in disperare pe cei care ii jeneaza circuland cu viteza legala de numai 50 km/h.

Cate victime trebuie sa mai faca circulatia rutiera pana cand toti conducatorii auto si pietonii vor intelege aceste lucruri si mai ales faptul ca singurul drept pe care il ofera regulamentele rutiere este dreptul la viata si la integritate corporala tuturor membrilor societatii?

 

Dr. Ing. Cornel Armand

Vladu (c.vladu@siar.ro)





Ultima modificare a paginii: 30.10.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii