UNTRR


Taxe rutiere: principii comune, dar cu ce preţ?

IRU rămâne în continuare preocupată de consecinţele acordului de compromis comunitar privind taxele rutiere pentru întreprinderile de transport şi economia europeană

Membrii Parlamentului european au adoptat recent la Bruxelles un ansamblu de amendamente de compromis privind revizuirea Directivei Eurovignetei. Chiar dacă Uniunea Internaţională a Transporturilor Rutiere (IRU) susţine faptul că această revizuire legislativă stabileşte un cadru comun de principii la care statele membre trebuie să adere pentru introducerea de sisteme naţionale de tarifare rutieră, acest acord rămâne în mod serios inferior necesităţilor sectorului în două domenii cheie.

În primul rând, nu este garantat că fondurile provenind din taxele rutiere sunt rezervate sectorului rutier. O sursă de venituri dedicată sectorului ar ajuta la remedierea subinvestiţiilor timp de decenii din reţeaua rutieră a Uniunii. În fiecare an, utilizatorii rutieri plătesc 330 miliarde euro guvernelor prin intermediul diverselor taxe dar cheltuielile publice pentru drumuri sunt plafonate totuşi la numai 100 miliarde euro. Sectorul rutier, comparat cu alte moduri de transport, şi-a plătit cu vârf şi îndesat datoria. Este inacceptabil ca transportatorii de mărfuri şi industria europeană să rămână la bunăvoinţa guvernelor naţionale în ceea ce priveşte obţinerea fondurilor şi infrastructurilor rutiere corespunzătoare.

 

În al doilea rând, transporturile rutiere şi economia europeană suferă deopotrivă de faptul că statele membre nu sunt obligate să compenseze povara fiscală sub formă de diminuare a taxelor pe autovehicule şi carburant. În final, taxele rutiere vor constitui o taxă suplimentară pentru transportatorii de mărfuri, dacă guvernele nu îi despăgubesc în mod corespunzător. Noile reglementări privind timpii de conducere şi de odihnă, limitările timpului de lucru, exigenţele în materie de formare a şoferilor şi un preţ ridicat al carburanţilor fără precedent au epuizat resursele sectorului.

În ciuda recomandărilor puternice privind afectarea veniturilor şi compensaţiilor, revine de acum în întregime statelor membre sarcina să acorde transporturilor rutiere o infrastructură adecvată şi compensaţii echitabile pentru noile taxe. Hubert Linssen, Delegat General al IRU pe lângă UE, a declarat: „Guvernele trebuie să recunoască că asupra industriei se vor repercuta costurile mai ridicate ale transportului rutier în detrimentul economiei europene şi a competitivităţii sale în general.“

În ciuda acestor elemente nefavorabile şi urmare eforturilor Raportorului, dna Wortmann-Kool, costurile externe (impactul ecologic şi social) nu vor putea fi adăugate tarifării rutiere decât atunci când Comisia va fi în măsură să dezvolte o metodologie europeană comună pentru TOATE modurile de transport.

Dl. Linssen a adăugat: „acest rezultat reflectă poziţia IRU care a susţinut întotdeauna principiul «utilizatorului plătitor» pentru toate modurile de transport“.

 

Sursa: IRU





Ultima modificare a paginii: 03.04.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii