UNTRR


Reguli noi în transporturi aduse de Normele Metodologice la O.u.G. nr. 109/14.07.2005

„1987“ detronează „1842“

 

În data de 5 decembrie 2005, au fost publicate mult aşteptatele Normele metodologice privind organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere şi a activităţilor conexe (Ordinul MTCT nr. 1987/ 2005), aceste norme înlocuind vechiul Ordin 1842/ 2001 şi aducând noutăţi importante, multe din ele derivând din OUG nr. 109/14.07. 2005 - aşa numita lege a transporturilor. În cele ce urmează vom prezenta principalele noutăţi aduse de aceste norme.

Prima mare noutate adusă este împărţirea tipurilor de transport rutier doar în transport public şi transport în cont propriu, totodată excluzându-se din sfera de reglementare vehiculele rutiere destinate transportului de mărfuri a căror masă maximă autorizată, inclusiv remorca şi semiremorca, nu depăşeşte 3,5 tone, şi cele destinate transportului de persoane care au prin construcţie şi echipare cel mult 9 locuri.

 

În domeniul licenţierii operatorilor de transport public au intervenit următoarele noutăţi:

• Se permite accesul la profesia de transportator (deţinător de licenţă de transport) şi persoanelor fizice autorizate sau asociaţiilor familiale;

• Capacitatea financiară va fi dovedită, ca şi până acum, prin bilanţ şi/sau garanţie bancară sau asigurare în cuantum de 9.000 de euro pentru primul autovehicul rutier şi 5.000 pentru următoarele autovehicule, noutatea fiind aceea că nivelul capacităţii financiare se stabileşte în funcţie de autovehicule şi nu în funcţie de vehicule.

Certificarea nivelului financiar prin asigurare de risc va fi posibilă doar până la aderarea României la UE, după cum prevede expres art. 168 din Norme;

• În ceea ce priveşte persoana desemnată să conducă permanent şi efectiv activitatea de transport rutier, s-a precizat expres că această funcţie poate fi îndeplinită la un singur operator de transport rutier; spre deosebire de vechea reglementare, acum sunt stabilite expres cazurile în care o persoană desemnată este considerată că nu îndeplineşte condiţia de onorabilitate (exemplu: a fost sancţionată pentru încălcări repetate ale prevederilor legale referitoare la condiţiile de plată şi de angajare) sau este inaptă pentru această funcţie (exemplu: nu deţine certificat medical şi psihologic valabil);

• Cea mai importantă noutate este eliminarea vizării anuale a licenţei de transport, valabilitatea ei fiind de 5 ani, excepţie făcând cazul în care operatorul deţine vehicule cu alt titlu decât cel de proprietate, în această situaţie durata fiind stabilită de perioada de valabilitate a contractelor de închiriere sau leasing, dar nu mai mult de 5 ani;

• Dacă vizarea anuală s-a eliminat, a fost reglementat în schimb controlul de fond la sediul operatorului de transport cel mult o dată la 2 ani;

• Licenţa de transport nu mai are ca anexă caiet de sarcini.

În domeniul licenţierii vehiculelor principala noutate este înlocuirea licenţelor de execuţie cu copii conforme ale licenţei de transport, acestea având următorul regim:

• Se liberează pe maximum un an, durata de valabilitate putând fi mai mică în funcţie de valabilitatea licenţei de transport sau a contractelor de închiriere sau leasing;

• Pentru ansamblurile tractor şi remorcă şi/sau semiremorcă, ca noutate, se va elibera o copie conformă pentru fiecare ansamblu;

• Modelul copiei conforme nu diferă pentru transportul naţional faţă de cel internaţional;

• Numărul de copii conforme care pot fi eliberate se stabileşte atât în funcţie de numărul de autovehicule cât şi în funcţie de capacitatea financiară dovedită, existând obligaţia operatorului de transport de a depune la sediul ARR emitent, în maximum 15 zile de la data constatării neîndeplinirii capacităţii financiare, a copiilor conforme ale licenţei de transport pentru care capacitatea financiară nu este îndeplinită;

• Dosarul care trebuie depus în vederea obţinerii copiilor conforme s-a „subţiat“ nemaifiind obligatoriu de depus dovada plăţii taxei de rovinietă, certificatele RAR referitoare la categoriile de încadrare în categoriile de poluare şi siguranţă, dovada dotării cu tahograf şi/sau limitator de viteză. De asemenea, se poate dovedi dreptul de utilizare a unui vehicul prin prezentarea unei copii după contractul respectiv care furnizează acest drept, nemaifiind necesară prezentarea unei copii legalizate sau încheierea contractului în formă autentificată;

• Nu va mai fi evidenţiat pe copia conformă faptul că respectivul autovehicul efectuează transporturi de mărfuri periculoase, dar trebuie totuşi să depună la obţinerea copiei conforme aceleaşi acte specifice necesare şi înainte; aceeaşi este şi situaţia vehiculelor care efectuează transporturi de mărfuri perisabile, animale vii sau agabaritice.

 

Pentru transportul în cont propriu, în ceea ce priveşte condiţiile de eliberare ale certificatului de transport, noutăţile sunt aceleaşi ca la licenţa de transport, însă, la fel ca în vechile reglementări, solicitantul nu trebuie să dovedească îndeplinirea condiţiilor de onorabilitate şi capacitate financiară.

Obţinerea copiei conforme după certificatul de transport în cont propriu se obţine în aceleaşi condiţii ca şi în cazul copiilor conforme după licenţa de transport.

Efectuarea transportului rutier de mărfuri şi de persoane este reglementată în mod distinct în conţinutul Normelor, nemaifăcând parte din caietele de sarcini ale licenţelor de transport sau certificatelor de transport în cont propriu.

Ca noutăţi ar fi obligativitatea de a exista la bordul autovehiculului, suplimentar faţă de reglementările de până acum:

• legitimaţia de serviciu valabilă a conducătorului auto din care să rezulte că este angajat al operatorului de transport;

• contractul de închiriere/leasing în original sau copie legalizată;

• certificatul privind încadrarea vehiculului rutier în normele de poluare şi siguranţă rutieră pentru transportul internaţional;

• documentul de transport pentru transport mărfuri în trafic naţional - scrisoarea de transport introdusă de aceste norme noi ca o noutate şi prezentată ca model în anexă conţinând aceleaşi rubrici ca şi scrisoarea de transport internaţional CMR;

• documentul de control pentru transport ocazional de persoane în trafic naţional - introdus de aceleaşi norme după modelul foii de parcurs INTERBUS;

• tabelul cu persoanele transportate semnat şi ştampilat de către reprezentantul legal al întreprinderii, în cazul transportului rutier de persoane în cont propriu;

În privinţa transportului rutier de persoane, sunt reglementate de prezentele Norme, şapte tipuri de transport persoane:

• transport rutier public de persoane prin servicii regulate în trafic naţional;

• transport rutier public de persoane prin servicii regulate în trafic internaţional;

• transport rutier public de persoane prin servicii regulate speciale în trafic naţional;

• transport rutier public de persoane prin servicii regulate speciale în trafic internaţional;

• transport rutier public de persoane prin servicii ocazionale în trafic naţional;

• transport rutier public de persoane prin servicii ocazionale în trafic internaţional;

• transport în cont propriu de persoane.

 

Noutăţile principale în domeniul transportului de persoane prin servicii regulate în trafic naţional se referă la modalităţile de modificare a programelor de transport prin suplimentare cu noi curse pentru traseele deja atribuite, prin suplimentarea cu noi trasee şi prin modificarea graficelor de circulaţie şi/sau a capacităţii de transport a vehiculelor necesare. Toate aceste modificări au în vedere eliminarea arbitrarului şi abuzurilor în atribuirea traseelor.

 

În reglementarea transportului rutier public de persoane prin servicii regulate în trafic internaţional s-a introdus, ca noutate, obligaţia Direcţiei Generale de Infrastructură şi Transport Rutier de a solicita autorităţii competente un număr de autorizaţii competente a statului unde se află celălalt capăt al traseului egal cu numărul de vehicule necesar pentru efectuarea tuturor curselor aferente traseului în cauză.

Transportul rutier public de persoane prin servicii regulate speciale în trafic naţional şi internaţional se bucură de o reglementare mai complexă în actualele norme, accesul la prestarea acestui tip de servicii fiind condiţionat de îndeplinirea unor criterii de către operatorul de transport (exemplu: traseul solicitat să nu se suprapună peste un traseu operat prin servicii regulate).

Pentru transportul rutier public de persoane prin servicii ocazionale în trafic naţional, operatorii de transport vor trebui să folosească un document de control prezentat în Anexă la normele metodologice, asemănător celui instituit de Acordul Interbus. Procedura de eliberare, precum şi modul de completare şi utilizare a acestui document de control se stabilesc de către ARR şi vor fi afişate la sediul agenţiilor ARR şi pe site-ul ARR.

Esenţial pentru calitatea serviciilor în transportul pentru persoane, vehiculele utilizate la transportul rutier prin servicii regulate în trafic naţional vor fi clasificate pe categorii iar cele folosite la transportul rutier public de persoane în trafic internaţional vor fi clasificate pe stele.

După încetarea valabilităţii programului de transport persoane prin servicii regulate pe trasee a căror parcurs depăşeşte 200 km, vor fi efectuate numai cu autobuze sau autocare clasificate minim categoria I.

Activităţile conexe transportului rutier au fost reduse la două categorii:

• activităţi desfăşurate de autogară;

• activităţi de intermediere a operaţiunilor de transport public.

Important în reglementarea activităţii de intermediere a operaţiunilor de transport rutier public (activitatea aşa numitelor case de expediţii) este reglementarea expresă a răspunderii casei de expediţii faţă de beneficiarul transportului. Capacitatea financiară a intermediarilor va fi dovedită prin scrisoare de garanţie bancară sau asigurare pentru răspundere civilă în cuantum de 30.000 de euro pentru transporturile rutiere naţionale şi 50.000 de euro pentru transporturile rutiere internaţionale.

Ca măsuri tranzitorii, Normele aprobate prin Ordinul MTCT nr. 1987/2005 prevăd că licenţele de transport public, licenţa de transport rutier în interes propriu şi autorizaţiile de transport rutier în interes propriu eliberate operatorilor de transport rutier până la data intrării în vigoare a Normelor (5 decembrie 2005) rămân valabile până la prima viză anuală ulterioară, când vor fi înlocuite cu noile formulare. Aceeaşi este situaţia şi pentru licenţele de execuţie pentru activităţi conexe. Licenţele de execuţie pentru vehicul eliberate operatorilor de transport rutier rămân şi acestea valabile până la expirare.

 

 

Silviu Pavalachi,

Eduard Carpen,

UNTRR





Ultima modificare a paginii: 03.04.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii