UNTRR


Puneţi-vă centura de siguranţă! A început 2006!

A început 2006! Cu speranţa că este Ultimul an înainte de integrarea în Uniunea Europeană aşteptată la 01.01.2007.

Ultimul an, al unei perioade relativ scurte de pregătire pentru integrare, având în vedere discrepanţele considerabile existente între România şi UE.

Un an în care cei care s-au pregătit pentru integrare vor trebui să îşi consolideze poziţia, iar cei care au început mai târziu procesul de pregătire vor trebui să încerce să recupereze în această ultimă perioadă rămasă disponibilă.

Un an în care o serie de competitori din UE doresc să îşi extindă afacerile în noua zonă UE, dar şi competitori din afara UE care doresc ca afacerile lor să intre în UE odată cu România.

Un an în care colegii de breaslă din alte ţări UE vor încerca să-şi consolideze poziţia pe piaţa românească, cu sprijin guvernamental în relaţiile încă bilaterale cu România.

Un an în care autorităţile noastre vor face orice, mai puţin să supere vreuna din ţările membre UE, de frica unei poziţii ostile ce se poate solda cu amânarea integrării.

Un an în care trebuie să mai îndeplinim rapid o serie de obligaţii. De drepturi se pare că nu avem curajul să vorbim încă. De ce? Pentru că există certitudinea că societatea românească nu este cu adevărat pregătită să se integreze în UE, dar pe de altă parte nici nu putem să ne permitem să mai întârziem aderarea în condiţiile actuale de presiune externă şi lipsă de susţinere internă.

Modul de alocare şi distribuire a CEMT-urilor pentru 2006, alături de menţinerea restricţiei pentru Ungaria a CEMT-urilor din contingentul suplimentar alocat României, reprezintă un start cu stângul în noul an. La ce este bun un CEMT cu toate restricţiile posibile aplicate? Unii spun că nu ar fi bun nici ca maculatură. Sunt prea multe vehicule? Ar trebui să fie o veste îmbucurătoare pentru autorităţi. Creşte contribuţia către Stat, se dezvoltă economia românească, pe scurt progresăm şi trebuie să negociem toate necesităţile în noile condiţii. Mai mulţi operatori de transport cu un parc din ce în ce mai mare, ar trebui să însemne o putere de negociere sporită, dar şi o responsabilitate crescută a autorităţilor.

Lipsa liberalizării transporturilor cu autovehicule mici pe Italia, verificarea excesivă a operatorilor români şi controlul ineficient al străinilor, numărul insuficient de autorizaţii pe câteva relaţii critice, tarifele de utilizare a infrastructurii aplicate favorabil pentru străini sunt elemente ale unui peisaj gri.

Aprecierea monedei naţionale, dobânzile încă mari pentru credite, concurenţa dezechilibrată cu străinii, marja din ce în ce mai redusă a profitabilităţii, creşterea costurilor de operare adaugă o presiune şi mai mare asupra operatorilor de transport.

Infrastructura rutieră, serios afectată de inundaţiile din 2005 şi de lipsa de întreţinere la timp, a condus la creşterea costurilor de operare pentru transportatori, fără voia lor, iar lipsa de măsuri compensatorii pentru costurile suplimentare generate de situaţia infrastructurii face ca transportatorii să plătească, iar autorităţile să nu se grăbească să soluţioneze situaţia.

2006 va fi pentru mulţi un an de luptă pentru supravieţuire, în ideea că, odată integraţi în UE, toate dificultăţile datorate în prezent stigmatului „non-UE“ vor dispărea şi abia atunci se va putea vorbi de condiţii mai echilibrate de concurenţă cu străinii. Sperăm că acest lucru se va întâmpla la 01.01.2007!

Împreună pentru un viitor mai bun!

 

Radu Dinescu,

Secretar General al UNTRR





Ultima modificare a paginii: 03.04.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii