UNTRR


Iveco Stralis EURO 4&5

Constructorul de vehicule comerciale Iveco a preferat pentru a prezenta noile sale modele Stralis EURO 4 si Stralis EURO 5 cadrul oferit de catre fabrica sa din orasul german Ulm. Daca alegerea sistemului de tratament al noxelor bazat pe tehnologia SCR (Selective Catalytic Reduction) nu a fost o surpriza, faptul ca pe banda de montaj deja se asamblau vehicule dotate cu motoare capabile sa acopere cerintele de poluare EURO 4 si EURO 5 dovedeste faptul ca noile camioane Stralis sunt deja disponibile pe piata europeana. Tehnologia SCR presupune un rezervor suplimentar cu uree (denumirea comerciala AdBlue), oferind insa posibilitatea ca acelasi tip de motor, tehnologic vorbind, sa poata fi utilizat si pentru EURO 4 dar si pentru normele urmatoare EURO 5, existand sansa ca aceasta tehnologie sa fie inca valabila chiar pentru a indeplini norme de poluare mai dure.

O data cu prezentarea noilor motoare, au fost oferite si variantele de transport si alimentare cu AdBlue. Astfel, desi pentru acesta fiecare camion este dotat cu un rezervor de volum mai mic dar similar cu cel de motorina, totusi ureea nu este necesar a fi cumparata de la statiile de distributie a combustibililor.  Consumul de AdBlue presupune numai 4-5% din consumul de motorina pentru EURO 4, astfel incat 1 litru AdBlue este utilizat la 20 l de motorina, si 6-8% pentru motoare EURO 5.

In concluzie, cu 120 litri de AdBlue, continutul unui rezervor, un Stralis poate parcurge 7.200 km. Acesta poate fi livrat sub forma unor bidoane sau, in cazul flotelor mari, sub forma unor rezervoare de mare capacitate direct la sediul firmelor detinatoare de camioane cu motoare EURO 4 sau 5. Nici pretul aditivului AdBlue, de aproximativ 0,60 EUR/ litru, nu are un impact deosebit asupra costurilor totale, deoarece consumul de combustibil dat pentru noile motoare este mai mic cu 4-5% in comparatie cu motoarele EURO 3.

Fabrica Iveco din orasul german Ulm este producatorul primelor modele Stralis EURO 4&5. Cele doua modele disponibile in prezent, cap tractor 4x2 si camion 6x2, sunt propulsate de noile motoare cu puteri de 430 CP (Cursor 10) si 480 CP (Cursor 13). Din punct de vedere al costurilor, raportat la motoarele EURO 3, noile tehnologii maresc cu 5.000 EUR costul unui autocamion, in cazul variantei EURO 4 si cu 6.500 EUR pentru EURO 5. Aparent, costul unitar creste, dar pe termen lung, diferenta de pret este acoperita de consumul mai mic de combustibil dar si de facilitatile fiscale ce vor fi oferite de tarile europene tranzitate de camioanele dotate cu noile motoare.

 

Noi cabine, noi motoare, noi sisteme de siguranta si franare, noi tehnologii ce trebuie permanent dezvoltate, aparent separat, dar care lucreaza impreuna pentru a se obtine in final un produs compatibil cu cererea pietei. Numai in anul 2004, Iveco a investit in cercetare si dezvoltare 250 milioane EUR.

Motorizarea noilor autocamioane Stralis EURO 4&5 pastreaza arhitectura de baza a motoarelor Cursor, chiar daca vorbim acum de o noua generatie. Traditia de producator de motoare este recunoscuta, Iveco fiind considerat unul din cei mai mari furnizori mondiali de motoare cu puteri cuprinse intre 82 CP si 1.972 CP. Conform datelor oferite de Iveco Motors, la nivelul anului 2004, au fost produse 435.000 de unitati, cu o rata de crestere de 15% fata de anul anterior.

Pentru dezvoltarea noii generatii EURO 4, Iveco a ales sistemul SCR, aducand modificari importante si motorului. Astfel, a fost reproiectat sistemul de injectie a amestecului carburant la presiune de peste 2.000 bar, dar si un sistem nou de control electronic al motorului. Chiar daca in principiu motoarele EURO 5 prezinta aceeasi platforma tehnologica, acestea au un consum mai mare de uree dar si un sistem electronic de control diferit la nivelul injectoarelor. Catalizatorul ceramic utilizat pe circuitul final de evacuare a gazelor arse este fara intretinere, practic durata lui de viata fiind similara cu a vehiculului.

In afara modelelor Stralis, Iveco ofera pentru vehiculele comerciale usoare Daily o noua linie motoare pentru normele EURO 4 &5, bazata pe tehnologia EGR (Exhaust Gas Recirculation). Aceasta este utilizata impreuna cu un filtru catalitic de particule, special realizat, numit DPF (Diesel Particulate Filter). Tehnologia EGR scade emisia de particule Nox prin reducerea temperaturii de combustie. Astfel, o parte din cantitatea de gaz rezultata in urma arderii amestecului carburant in camera de aprindere a motorului este racita si reintrodusa in circuit.

Si gama de vehicule medii Iveco EUROCARGO va primi in la inceputul anului 2006 noile motoare EURO 4&5, dotate cu sistemul SCR. Conform precizarilor oferite de catre producatorul italian, viitoarele motoare vor avea aceleasi intervale de intretinere ca si actualele motoare EURO 3, inregistrand insa consumuri reduse de combustibil. De asemenea, cumparatorii vor putea opta direct pentru ca viitoarele EUROCARGO sa fie comandate cu motor EURO 4 sau EURO 5.

 

Dan Pavel,

CARGO Romania & BUS





Ultima modificare a paginii: 24.01.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii