Editorial - Marja de profit a firmelor din România, încotro?
Cresterea costurilor firmelor romanesti, in conditiile in care preturile/tarifele la produsele/serviciile furnizate se mentin sau chiar scad, ingusteaza in mod vizibil marja de profit a majoritatii companiilor care exporta produse/servicii cu incasari in valuta si costuri in lei.Aprecierea leului cu aproximativ 15% fata de euro si dolar, inceputa la sfarsitul anului trecut, a afectat imediat in mod negativ profitabilitatea companiilor exportatoare de produse si servicii. Acest aspect pare sa fie foarte clar si vizibil. O companie care a avut productie in Romania destinata exclusiv exportului, cu toata structura costurilor exprimata in lei si cu toate incasarile in euro, estimand o profitabilitate de 15% la o rata de schimb euro/leu intre 40.000 (4 lei noi) si 41.000 lei (4,1 lei noi) (rata de schimb a variat intre 41.438 lei/euro - ianuarie 2004 si 41.308 lei/euro in octombrie, cu variatii de scurta durata de 3%), la tranzactiile efectuate dupa luna noiembrie a inregistrat pierderi de 5-8% doar din cauza diferentelor de curs valutar. In 2005, costurile au crescut valoric in lei, inregistrand o marire amplificata in moneda straina, datorita aprecierii leului. Companiile care isi pastreaza structura costurilor in lei la nivelul anului 2004 si incaseaza contravaloarea in euro din 2004 la rata de schimb din 2005, nu vor putea inchide anul curent decat pe pierdere.
Analizand perspectiva pe termen scurt si mediu, prin prisma anunturilor cu privire la cresterea costurilor energiei, utilitatilor, salariilor etc, in conditiile date, imaginea rezultata este alb-negru.
Si totusi, ce este de facut? Daca ne plangem acum, ce vom face in momentul in care vom avea aceleasi costuri cu companiile din UE? Intrebarea pleaca de la concurenta produselor si serviciilor romanesti pe piata europeana cu produse si servicii furnizate de companii din Uniunea Europeana, care au o structura de costuri pe care noi, vrem nu vrem, tindem sa o atingem intr-o perioada relativ scurta. Firmele din UE nu au putut sa creasca preturile la produsele/serviciile oferite (diferentele fata de produsele non-UE fiind datorate in principal marcilor construite in timp si cu investitii pe masura), dar continua sa existe pe piata si sa faca profit.
Spre deosebire de matematica, unde solutiile in majoritatea situatiilor sunt unice, antreprenorii au mai multe rezolvari posibile in contextul cresterii costurilor din Romania. Varianta castigatoare pare a fi cresterea eficientei si a productivitatii, prin reanalizarea activitatii. Se poate eficientiza activitatea din Romania sau aceasta se poate transfera partial/total in alte tari care prezinta avantaje asupra costurilor. Reorientarea activitatii companiei spre sectoare cu potential ridicat de crestere in Romania sau spre activitati destinate pietei domestice reprezinta o solutie de luat in considerare. O alta varianta viabila poate fi oferita de cosmetizarea si vanzarea companiei inainte de a inregistra dificultati. Lipsa intreprinderii oricarei actiuni nu pare sa poata conduce la supravietuire in piata pe termen lung.
Trecem printr-o perioada in care cel mai important este definirea scopului companiei in noul context. Un exemplu este dat de fierarii care potcoveau caii postalioanelor. Cand transporturile s-au reorientat catre automobile, multi fierari au inchis atelierele. Altii au fost convinsi ca rolul lor este sa asigure servicii in domeniul transporturilor, si astfel si-au deschis vulcanizari, in esenta oferind aceleasi servicii ca si pana atunci, adaptate la noile mijloace de transport. Un exemplu mai recent este oferit de laboratoarele foto traditionale sau cele digitale, diferenta fiind doar de abordare: cei care considera ca ofera servicii in domeniul procesarii imaginilor sunt mai putin afectati de schimbarea tehnologiei de captare a imaginilor.
Potcovim cai sau oferim servicii in transporturi? Fiecare va alege pentru sine.
Radu Dinescu, Secretar General al UNTRR