Drepturile pasagerilor în transportul internaţional cu autobuzul şi autocarul
Comisia Europeana a publicat in data de 14 iulie 2005 un document de lucru asupra drepturilor pasagerilor in transportul international cu autobuzul si autocarul, lansand o dezbatere publica cu privire la:• raspunderea in caz de accident sau de pierdere a bagajelor;
• asistenta acordata persoanelor cu mobilitate redusa;
• compensarile pentru pasageri.
Comisia Europeana fundamenteaza aceasta initiativa de a introduce in legislatia UE reglementari in domeniul drepturilor pasagerilor in transportul international cu autobuzul si autocarul, pe un studiu al situatiei actuale a acestui sector la nivel european, abordata comparativ cu reglementarea drepturilor pasagerilor in alte moduri de transport.
Astfel, studiul Comisiei arata ca autobuzele si autocarele detin o cota de 9,5% din totalul serviciilor de transport din Uniunea Europeana, fiind, dupa autoturisme (82,5%), cel mai important mijloc de transport accesibil populatiei. Analizand sectorul din punct de vedere al parcursului pasagerilor (pasageri-kilometru), se poate constata ca acesta a realizat o crestere constanta de la 5% din 462 milioane in 1995 la 486 milioane in 2002, conform statisticilor UE pentru energie si transport, publicate in 2004. Aceste statistici includ atat cursele interne, cat si cele internationale.
Pe de alta parte, serviciile de transport international cu autobuzul si autocarul se confrunta cu o puternica presiune competitionala din partea autoturismelor private, liniilor aeriene care practica tarife reduse si, intr-o masura mai mica, din partea transportului feroviar si a serviciilor ilegale cu microbuzul.
In anul 2004, numarul persoanelor care lucrau in sectorul transportului cu autobuzul si autocarul era de 1.382.514 angajati in 244.285 firme. Parcul total de autobuze si autocare inregistrate in UE este de 723.700 (2002). Au fost emise peste 96.356 copii legalizate la licentele comunitare (2002).
Transportul cu autobuzul si autocarul este unul dintre cele mai sigure moduri de transport de pasageri.
In domeniul sigurantei rutiere, legislatia comunitara si progresul tehnologic au contribuit semnificativ la proiectarea unor vehicule mai sigure (obligativitatea utilizarii centurilor de siguranta in autobuze si autocare, stabilita prin Directiva 2003/20/EC avand ca termen de implementare 9 mai 2006).
Accidentele si mortalitatea pe bilion pasageri-kilometri sunt comparabile cu cele din transportul aerian la o rata de 0,4, fata de rata de 0,2 pentru transportul feroviar si 5,9 pentru autoturisme (2003).Tabelul urmator indica totalul accidentelor cu autobuzul si autocarul in anul 2002, pentru cele 15 state membre UE, intr-o abordare comparativa cu celelalte moduri de transport.
Performanţa pe moduri de transport de pasageri
UE-25 (4 moduri)
1000 milioane pasageri-kilometrii
Autoturisme Autobuze & Autocare Transport feroviar Tramvai & Metrou Total |
1995 3 703 462 319 51 4 534 |
1996 3 774 467 325 52 4 618 |
1997 3 844 467 327 52 4 690 |
1998 3 932 474 329 53 4 788 |
1999 4 009 476 339 55 4 878 |
2000 4 074 480 346 56 4 957 |
2001 4 118 483 348 57 5 005 |
2002 4 203 486 346 57 5 092 |
1995-02 + 14 % + 5 % + 9 % + 13 % + 12 % |
per year +1.8 +0.7 +1.2 +1.7 +1.7 |
Distribuţia modală
%
Autoturisme Autobuze & Autocare Transport feroviar Tramvai & Metrou |
1995 81.7 10.2 7.0 1.1 |
1996 81.7 10.1 7.0 1.1 |
1997 81.9 10.0 7.0 1.1 |
1998 82.1 9.9 6.9 1.1 |
1999 82.2 9.8 6.9 1.1 |
2000 82.2 9.7 7.0 1.1 |
2001 82.3 9.6 7.0 1.1 |
2002 82.5 9.5 6.8 1.1 |
Sursă: Anuarul statistic UE, domeniul Energie şi Transport, 2004.