Deruta tahografului digital
Consiliul Transporturilor al UE trebuie sa se reuneasca de urgenta pentru a stabili o data precisa si realista pentru introducerea tahografului digital, aplicabila pe intreg teritoriul statelor Uniunii. Recenta hotarare a Consiliului de a lasa fiecare stat membru sa-si aleaga data de introducere a avut ca rezultat un adevarat haos. Votul Parlamentului european de a amana introducerea pentru 5 august 2006 este un model de claritate si realism.
Sedinta Consiliului Transporturilor din 27 iunie 2005 nu a stabilit amanarea introducerii obligatorii a tahografului digital din 5 august 2005 pentru 1 ianuarie 2006, cum s-a crezut anterior. In locul acesteia, Consiliul a acordat pur si simplu posibilitatea fiecarui stat membru de a amana introducerea obligatorie pentru 1 ianuarie. Din aceasta cauza, rezulta date diferite de introducere pe teritoriul UE, insotite de incertitudini din cauza absentei unei pozitii oficiale din partea numeroaselor state membre. Intreprinderile trebuie sa se bazeze pe o situatie juridica clara inainte de a angaja investitii mari cum ar fi achizitionarea de noi autovehicule comerciale. IRU va solicita Presedintiei britanice a Uniunii sa convoace o sesiune extraordinara a Consiliului Transporturilor pentru a stabili o data precisa si realista pentru introducerea tahografului digital, aplicabila in toate statele UE.
Damian Viccars, Responsabil Afaceri sociale IRU, a declarat: „In lipsa unei actiuni imediate, acest important aparat pentru securitatea rutiera va fi introdus fara nici o coordonare si intr-o mare confuzie“.
Guvernele belgian si francez solicita instalarea tahografelor digitale pe noile autovehicule incepand cu 5 august 2005, in timp ce noua state membre au declarat oficial data de 1 ianuarie 2006 ca data de introducere a noului aparat. Sase alte state au indicat intr-o maniera neoficiala ca ele vor amana de asemenea introducerea pentru ianuarie. Suedia a anuntat introducerea pe 1 februarie 2006, in timp ce Germania si Marea Britanie au confirmat ca ele nu vor impune data de 5 august 2005 ca data de introducere a tahografului fara sa precizeze o alta data. Pozitia a cinci alte state membre ramane nesigura. (*)
IRU insista de mult timp asupra necesitatii pentru industria transporturilor de a dispune de o data precisa si realista pentru introducerea obligatorie a tahografului digital, aplicabila pe intreg teritoriul statelor UE. Aceasta data trebuie sa aloce suficient timp pentru efectuarea pregatirilor administrative si legislative, punerea in aplicare a lantului logistic de aparate si piese de schimb, efectuarea instruirilor si punerea la punct a normelor tehnice.
Este evident ca aceste exigente nu vor fi indeplinite in toate statele membre pe 5 august 2005 si se pare ca foarte putin probabil ele vor fi indeplinite pe 1 ianuarie 2006.
Pe langa solicitarea unei sesiuni extraordinare de urgenta a Consiliului Transporturilor pentru stabilirea unei date de introducere precisa si realista pentru intreg teritoriul Uniunii, IRU critica pe de alta parte Comisia Europeana pentru subestimarea situatiei statelor membre si se declara dezamagita pentru ignorarea de catre Comisie si Consiliu a pozitiei Parlamentului European. In raport cu deruta generata de Consiliu si Comisie, votul democratic al Parlamentului European in favoarea amanarii datei de introducere pentru 5 august 2006 este un model de claritate si realism.
* Introducerea tahografului digital: pozitia statelor membre (2 august 2005)
|
Plăcuţa de înmatri-culare |
Ţara |
Data la care autocarele şi camioanele vor trebui dotate cu tahograful digital |
1 |
D |
Germania |
Nici o dată precizată după 5 august 2005 (oficial) |
2 |
A |
Austria |
1 ianuarie 2006 (oficial) |
3 |
B |
Belgia |
5 august 2005 (oficial) |
4 |
CY |
Cipru |
Poziţie necunoscută |
5 |
DK |
Danemarca |
1 ianuarie 2006 (oficial) |
6 |
E |
Spania |
1 ianuarie 2006 (oficial) |
7 |
EST |
Estonia |
1 ianuarie 2006 (oficial) |
8 |
FIN |
Finlanda |
1 ianuarie 2006 (oficial) |
9 |
F |
Franţa |
5 august 2005 (oficial) |
10 |
GB |
Marea Britanie |
Nici o dată precizată după 5 august 2005 (oficial) |
11 |
GR |
Grecia |
Poziţie necunoscută |
12 |
H |
Ungaria |
Poziţie necunoscută |
13 |
IRL |
Irlanda |
1 ianuarie 2006 (oficial) |
14 |
I |
Italie |
1 ianuarie 2006 (neoficial) |
15 |
LV |
Letonia |
Poziţie necunoscută |
16 |
LT |
Lituania |
1 ianuarie 2006 (oficial) |
17 |
L |
Luxemburg |
1 ianuarie 2006 (neoficial) |
18 |
MT |
Malta |
1 ianuarie 2006 (oficial) |
19 |
NL |
Olanda |
1 ianuarie 2006 (oficial) |
20 |
PL |
Polonia |
1 ianuarie 2006 (neoficial) |
21 |
P |
Portugalia |
1 ianuarie 2006 (neoficial) |
22 |
CZ |
Republica Cehă |
1 ianuarie 2006 (neoficial) |
23 |
SK |
Slovacia |
Poziţie necunoscută |
24 |
SLO |
Slovenia |
1 ianuarie2006 (neoficial) |
25 |
S |
Suedia |
1 februarie 2006 (oficial) |
Sursa: Comunicat IRU/august 2005