UNTRR intervine pentru stoparea concurenţei neloiale manifestată de operatorii de transport străini
Pe langa interventiile facute la Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Agentia Nationala a Vamilor, Confederatia Nationala a Patronatului Roman, Asociatia Nationala a Exportatorilor si Importatorilor din Romania, UNTRR solicita si sprijinul Aliantei pentru Dezvoltarea Economica a Romaniei (ADER) pentru solutionarea situatiei limita din domeniul transporturilor rutiere.
Astfel, urmare solicitarilor UNTRR, ADER a hotarat ca reuniunea membrilor sai din data de 19 iulie 2005 sa fie dedicata problematicii ridicate de UNTRR, si anume „Obtinerea unor conditii de concurenta echilibrate intre operatorii de transport romani si cei straini in perioada premergatoare integrarii europene, in beneficiul tuturor agentilor economici din Romania care desfasoara activitati de import/export si nu numai, inclusiv in vederea imbunatatirii colectarii taxelor datorate de operatorii straini statului roman.“
Sedinta a fost prezidata de presedintele in exercitiu al ADER, dl Mihai Mihaita. La aceasta reuniune au participat membri ADER (CCIRB; AASR; AGER; AGIR; AMCOR; ASLR; FEPACHIM; UCECOM; UGIR-1903; CPISC), reprezentanti ai UNTRR, precum si ai autoritatilor statului ce activeaza in domeniul transporturilor rutiere:
• dl comisar Florin Pana – Directia Politiei Rutiere;
• dl subcomisar Francisc Lalciu – Inspectoratul General al Politiei de Frontiera;
• dl Marcel Simion Mutescu – director, Autoritatea Nationala a Vamilor;
• dl Traian Popa – sef serviciu, Autoritatea Rutiera Romana.
Dl Radu Dinescu, Secretar General UNTRR, a prezentat situatia dramatica in care se gasesc transportatorii romani din cauza concurentei transportatorilor externi din UE si a procedurilor de obtinere si utilizare a autorizatiilor de transport:
„Situatia transporturilor rutiere internationale a inceput sa se deterioreze intr-un ritm destul de accentuat, incepand cu sfarsitul lui 2004 si inceputul anului 2005, si ca rezultat al presiunilor exercitate de operatorii de transport straini, care intra pe piata romaneasca pentru a-si asigura o prezenta puternica in perspectiva integrarii Romaniei in Uniunea Europeana in scurt timp, urmarind astfel acapararea unei cote cat mai importante din piata romaneasca a transporturilor rutiere internationale si nu numai, in context european.
In lipsa oricaror masuri concrete din partea Romaniei, sectorul romanesc al transporturilor rutiere este din ce in ce mai expus unor practici de concurenta la limita legii, fapt care conduce la afectarea serioasa a investitiilor realizate dupa 1990 in acest sector, privatizat dupa cum se stie in proportie de aproape 100%, si pune in pericol si locurile de munca generate fara nici un sprijin guvernamental.
In momentul de fata, schimburile comerciale cu Uniunea Europeana sunt in continua crestere, fapt imbucurator pentru economia romaneasca, insa paradoxal, desi flota de transport rutier international a Romaniei este una din cele mai moderne din Europa (circa 80% din autovehiculele de mare tonaj sunt Euro 3, iar 15% sunt Euro 2), transportatorii romani se afla in imposibilitatea de a efectua transporturi la capacitatea existenta, din cauza limitarii dreptului de a efectua curse internationale, limitare realizata prin contingentele de autorizatii negociate periodic in cadrul Comisiilor Mixte rutiere bilaterale.
Puterea de negociere a Romaniei in aceste Comisii (in special cu tarile din Uniunea Europeana) este obstructionata atat de statutul Romaniei de tara nemembra a Uniunii Europene, cat si de utilizarea necorespunzatoare de catre transportatorii straini a autorizatiilor pentru Romania, ceea ce se concretizeaza, pentru anumite relatii, intr-un numar apreciabil de curse efectuate pe teritoriul Romaniei, fara insa ca acestea sa fie reflectate si in consumul de autorizatii.“
In urma celor prezentate de dl Radu Dinescu, s-a hotarat intocmirea unei scrisori oficiale din partea ADER, adresata Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Autoritatii Rutiere Romane, Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale, cu prezentarea situatiei transporturilor rutiere si solicitarea luarii unor masuri de stopare a concurentei neloiale din partea operatorilor de transport straini si de control mai riguros al documentelor de transport, situatie ce afecteaza negativ intreg mediul de afaceri din Romania.
Rezumatul reuniunii membrilor ADER din 19 iulie 2005, cuprinzand si interventiile celor prezenti in sala, il puteti gasi pe site-ul UNTRR, la rubrica „Diverse“.
Cristian Zaharescu, UNTRR