Transportul rutier: o punte între Asia şi Europa
Transportul rutier de marfuri joaca un rol cheie pentru progresul socio-economic in Europa si Asia, contribuind la procesul de productie al lantului de aprovizionare in ansamblul sau. El se dovedeste a fi un instrument de incitare puternic pentru miscarea marfurilor importate, asigurand astfel o mai buna distribuire a bogatiilor pe aceste continente.
Deschiderea si dezvoltarea rapida a Chinei si a altor economii din Asia au creat noi oportunitati si noi provocari pentru industria logistica. Sectorul transportului de marfuri a cunoscut o dezvoltare considerabila de cand China s-a deschis spre lume si de cand economia sa nationala s-a dezvoltat rapid. Acest fenomen a fost accentuat prin intrarea Chinei in Organizatia Mondiala a Comertului.
Dezvoltarea sustinuta a relatiilor comerciale si legaturilor de transport din Asia si intre Asia si Europa a devenit o chestiune arzatoare in acesti ultimi ani. Transportul rutier este adesea singurul mod de a transporta marfurile de export vitale intre tarile Asiei. Acest lucru este in special adevarat pentru tarile fara iesire la mare. Transportul rutier este de asemenea o solutie viabila pentru transportul anumitor tipuri de marfuri intre doua continente ca alternativa la transporturile aeriene si maritime, restranse in dezvoltarea lor din cauza cresterii congestiei porturilor si aeroporturilor.
Procesele globale necesita raspunsuri globale sub forma unei abordari multilaterale si a unui cadru juridic armonizat pentru transportul rutier bazat pe instrumentele juridice dezvoltate de Natiunile Unite (CEE-ONU si CESAP-ONU) si de alte organizatii internationale.
Industria transportului trebuie sa efectueze investitii tinta pentru a garanta durabilitatea activitatilor sale in lumea intreaga. Ea trebuie sa faca in asa fel incat sa garanteze viabilitatea operatorilor economici utilizand inovatiile tehnice si tehnologice cele mai recente pentru a asigura servicii rentabile si performante. In plus, transportul rutier trebuie sa imbunatateasca calitatea serviciilor pentru a raspunde exigentelor crescande ale clientilor atat din punct de vedere calitativ cat si din punct de vedere cantitativ. Este singura modalitate de a face fata provocarilor si de a minimiza riscurile pe care le comporta pietele transportului rutier din Europa si Asia.
In acest scop, industria transportului rutier de marfuri, transportatorii si asociatiile lor se straduiesc sa:
• Incurajeze integrarea progresiva a pietei transportului rutier prin forme de cooperare intre companii direct si indirect intre transportatorii asiatici si europeni, precum si prin integrarea lor in lantul logistic, care include alte moduri de transport prin intermediul operatiunilor multimodale;
• Faciliteze transportul rutier prin accesul la conventiile ONU si punerea lor in aplicare de catre tarile din Asia si Europa, pentru a reglementa transportul rutier international prin intermediul sprijinului pe care asociatiile le acorda agentilor guvernamentali ai tarilor din Asia sub forma unei analize si a unei prezentari a impactului pozitiv al unor astfel de conventii privind aspectele practice ale facilitarii operatiunilor de trecere a frontierelor;
• Reduca barierele artificiale si birocratice din fata schimburilor si transportului dintre Asia si Europa prin difuzarea reglementarilor de aplicare a acordurilor internationale privind transportul rutier si conventiilor la transportatorii si soferii din Europa si din Asia, in special in ceea ce priveste utilizarea documentelor de transport si vamale, precum si prin solicitarea autoritatilor de stat sa rationalizeze operatiunile de control pe baza procedurilor si tehnologiilor cele mai recente de verificare;
• Intareasca siguranta transportului rutier prin adoptarea si punerea in aplicare a liniilor directoare de securitate si indreptarului; prin sensibilizarea la problemele de securitate a tuturor actorilor lantului de aprovizionare, in special a cadrelor de transport pentru activitatile lor zilnice, a soferilor, a operatorilor de transport de marfuri periculoase si a celor care lucreaza in stransa colaborare cu vamile; prin multiplicarea parteneriatelor public-private cu guvernele pentru intarirea securitatii transportului rutier gratie punerii adaptate in aplicare a instrumentelor de facilitare si de securitate;
• Ia la cunostinta avantajele strategiei celor 3 „i“ a IRU privind dezvoltarea durabila prin utilizarea corecta a celor mai bune practici ale industriei, promovate de IRU. Acestea din urma propun exemple perfecte de bunavointa a transportatorilor de asigurare a durabilitatii mobilitatii si reactia lor favorabila in ceea ce priveste incitarile guvernamentale. Ele acopera de asemenea sistemele de incitari ale intreprinderilor, cum ar fi cea care vizeaza economia de combustibil. Ele stau marturie inovatiilor tehnice si tehnologice precum si investitiilor realizate de transportatori in infrastructurile publice si ale lor si optimizarea utilizarii acestor infrastructuri, in special drumurile si autostrazile moderne in cadrul unui nou Drum al Matasii, element indispensabil pentru realizarea unei punti intercontinentale intre Asia si continentele vecine;
• Dezvolte masuri favorabile si realizabile si sa incurajeze industria de transport rutier in eforturile sale pentru reducerea numarului de accidente rutiere prin intensificarea activitatilor de cercetare a cauzelor accidentelor, prin cresterea sensibilizarii soferilor la riscurile de accident, punand in aplicare reglementarile de baza care interzic excesul de viteza si consumul de alcool la volan, prin introducerea unui control regulat al echipamentelor de securitate a autovehiculului si prin sporirea instruirilor privind securitatea rutiera;
• Intarirea calitatii serviciilor de transport rutier si logistica prin promovarea dezvoltarii si armonizarii cursurilor de instruire pentru soferii profesionisti si cadrele de transport si orice alt personal calificat, angajat in industria transportului rutier, prin intermediul largirii domeniului de activitate al Academiei IRU si institutelor sale acreditate;
• Imbunatateasca relatiile institutionale, schimburile si cooperarea intre transportatori si asociatiile lor dincolo de frontiere, pentru crearea de servicii de transport rutier mai performante si prietenoase fata de mediul inconjurator, care sa permita cresterea bogatiei natiunilor, stimularea cresterii economice si crearea de locuri de munca gratie dezvoltarii schimburilor pe continentul euro-asiatic.
Sursa: UNTRR