UNTRR


Rolul Consiliului Concurenţei în viaţa economică românească

„Publicul larg, dar si celelalte autoritati publice au nevoie sa inteleaga rolul Consiliului Concurentei in mentinerea functionala a economiei de piata, modalitatile prin care actioneaza acesta si scopul aplicarii cu consecventa a regulilor de concurenta: crearea si dezvoltarea unui mediu concurential care sa protejeze consumatorii astfel incat acestia sa poata beneficia de avantajele pe care le ofera o concurenta corecta. De asemenea, agentii economici trebuie sa fie informati si sa cunoasca atat modalitatile prin care pot fi protejati de legislatie in cazul in care ar putea fi victime ale unor practici anticoncurentiale, cat si riscurile la care se expun in cazul in care incalca regulile.“

 

Mihai Berinde

Presedintele Consiliului Concurentei

 

Consiliul Concurentei a fost infiintat prin Legea Concurentei nr. 21/1996 ca autoritate autonoma in domeniul concurentei si, prin modul de organizare, i s-a asigurat independenta decizionala in domeniul pe care il administreaza.

Astfel, in calitate de institutie publica autonoma in domeniul concurentei, acesta are atributii in efectuarea investigatiilor in domeniul concurentei si ajutorului de stat, analiza notificarilor in cazurile de concentrari economice si ajutoare de stat care intra sub incidenta legii, cercetarea si supravegherea pietelor, inventarierea, raportarea si monitorizarea ajutoarelor de stat, avand totodata si atributii in domeniul integrarii europene si al relatiilor internationale.

Ca si structura decizionala, Consiliul Concurentei este format din 7 membri: 1 presedinte, 2 vicepresedinti si 4 consilieri de concurenta. Membrii Consiliului Concurentei sunt numiti in functie de Presedintele Romaniei, prin decret, la propunerea Guvernului, iar durata mandatului este de 5 ani, acestia putand fi reinvestiti cel mult inca o data.

Rolul de autoritate administrativa autonoma atribuit Consiliului Concurentei are doua dimensiuni: una preventiva, de monitorizare a pietelor si supraveghere a comportamentului agentilor economici, astfel incat prin interventiile sale sa evite denaturarea in mod semnificativ a concurentei pe piata si de implicare in procesul legislativ, cu efecte in eliminarea dispozitiilor cu caracter anticoncurential si cealalta, dimensiunea corectiva, de restabilire si mentinere a unui mediu competitiv normal.

Legea Concurentei ii confera Consiliului Concurentei puterea si instrumentele specifice de realizare a scopului final, acela de protejare si stimulare a competitiei pentru asigurarea unui mediu concurential normal, in vederea promovarii intereselor consumatorilor.

In acelasi timp, prin puterile conferite de lege, Consiliul se poate opune adoptarii oricarei legislatii care contine prevederi anticoncurentiale (emite aviz conform – obligatoriu – pentru proiectele de acte normative care pot avea impact anticoncurential si propune modificarea acelora care au un asemenea efect), ceea ce contribuie de asemenea, la mentinerea si dezvoltarea competitiei.

Trebuie subliniat faptul ca rolul Consiliului este acela de a apara concurenta, in conditiile in care intrarea pe piata este libera, nefiind ingradita de bariere artificiale, iar operatorii ineficienti ies de pe piata in mod obiectiv, prin faliment. Operatorii economici trebuie „sa se apere singuri“ prin cresterea eficientei si respectarea regulilor jocului.

Pentru aceasta, Consiliul Concurentei a fost investit cu competente de reglementare, investigatie, decizie, sanctionare, formulare de avize, recomandari si propuneri. Principalele atributii ce revin Consiliului, conform Legii Concurentei, sunt urmatoarele:

• Efectueaza investigatii privind aplicarea prevederilor legii referitoare la practici anticoncurentiale sau concentrari economice, la initiativa sa sau in urma unei plangeri, sesizari ori notificari.

• Ia decizii pentru cazurile de incalcare a dispozitiilor legale, constatate in urma investigatiilor efectuate ca urmare a ordinului Presedintelui Consiliului Concurentei, de catre inspectorii abilitati cu puteri de inspectie.

• Emite decizii motivate de acordare sau de refuz, pentru cererile de dispensa (exceptare individuala), in cazul intelegerilor, deciziilor asociatiilor de agenti economici sau practicilor concertate, solicitate de catre agentii economici sau asociatiile de agenti economici.

• Certifica, la cererea agentilor economici sau a asociatiilor de agenti economici, pe baza investigatiilor efectuate si pe baza dovezilor prezentate, ca nu exista temei pentru interventia sa in privinta unui acord, a unei decizii sau a unei practici concertate.

• Consiliul Concurentei, in urma unei analize, ia decizii in cazurile de concentrari economice, care pot fi:

- decizie de neinterventie, cand va ajunge la concluzia ca operatiunea de concentrare economica nu cade sub incidenta legii concurentei;

- decizie de neobiectiune, cand va constata ca, desi operatiunea de concentrare economica notificata cade sub incidenta legii concurentei, nu exista indoieli serioase privind compatibilitatea sa cu mediul concurential normal;

- decizie de deschidere a unei investigatii, in cazul in care constata ca operatiunea de concentrare economica notificata cade sub incidenta legii si prezinta indoieli serioase privind compatibilitatea sa cu un mediu concurential normal; la finalizarea investigatiei, Consiliul Concurentei va emite o decizie, dupa cum urmeaza:

a. decizie de refuz, daca prin operatiunea respectiva de concentrare economica se creeaza sau se consolideaza o pozitie dominanta care conduce sau ar putea conduce la restrangerea, inlaturarea sau denaturarea semnificativa a concurentei pe piata romaneasca sau pe o parte a acesteia;

b. decizie de autorizare, daca prin operatiunea respectiva de concentrare economica nu se creeaza si nici nu se consolideaza o pozitie dominanta care conduce sau ar putea conduce la restrangerea, inlaturarea sau denaturarea semnificativa a concurentei pe piata romaneasca sau pe o parte a acesteia;

c. decizie de autorizare conditionata, prin care se stabilesc obligatiile si/sau conditiile care trebuie indeplinite pentru realizarea operatiunii de concentrare economica, astfel incat operatiunea respectiva, cu modificarile avute in vedere, sa fie considerata compatibila cu un mediu concurential normal.

 

De asemenea, Consiliul Concurentei, in concordanta cu solicitarea Comisiei Europene, are puterea de a se opune propunerilor de reglementare din domeniul afacerilor si ajutorului de stat care contravin regulilor de concurenta, asigurand controlul corelarii dispozitiilor altor acte normative cu cele specifice din domeniul concurentei.

Printre atributiile Consiliului Concurentei, se mai numara:

• Sesizeaza Guvernului actiunile organelor administratiei publice centrale sau locale avand ca obiect sau putand avea ca efect restrangerea, impiedicarea sau denaturarea concurentei.

 • Emite aviz conform (obligatoriu) pentru proiectele de acte normative care pot avea impact anticoncurential si propune modificarea acelora care au un asemenea efect.

• Face recomandari Guvernului si organelor administratiei publice locale pentru adoptarea de masuri care sa faciliteze dezvoltarea pietei si concurentei.

• Propune Guvernului si administratiei publice locale luarea de masuri disciplinare impotriva persoanelor din subordinea lor, in cazul in care acestia nu respecta dispozitiile obligatorii ale Consiliului Concurentei.

• Adopta regulamente si instructiuni pentru punerea in aplicare a dispozitiilor Legii Concurentei privind: autorizarea concentrarilor economice, exceptarea unor intelegeri, decizii ale asociatiilor de agenti economici sau practici concertate, regimul dispenselor, constatarea si aplicarea sanctiunilor prevazute de lege.

• Realizeaza studii si intocmeste rapoarte privind domeniul sau de activitate si furnizeaza Guvernului, publicului si organizatiilor internationale specializate, informatii privind aceasta activitate.

• Reprezinta Romania si promoveaza schimbul de informatii si de experienta in relatiile cu organizatiile si institutiile internationale de profil si coopereaza cu autoritatile de concurenta straine.

Romania, avand statutul de tara candidata la amplul proces de largire al Uniunii Europene, s-a angajat sa adopte si sa puna in practica aquis-ul comunitar in domeniul concurentei inainte de data aderarii la Uniunea Europeana, aceasta fiind o componenta importanta in procesul de pregatire a economiei pentru a face fata presiunilor concurentiale ale pietei interne comunitare.

Practic, in prezent, legislatia primara si secundara in domeniul concurentei si a ajutorului de stat este armonizata cu legislatia comunitara si acest proces de armonizare legislativa va continua, in masura in care vor aparea noi reglementari europene cu impact in acest domeniu.

Un alt obiectiv prioritar al Consiliului Concurentei, in calitatea sa de integrator pentru Capitolul 6 „Politica in domeniul concurentei“, este promovarea culturii concurentei in Romania.

Acest obiectiv este necesar pentru a realiza o cunoastere aprofundata a principiilor si regulilor de concurenta de catre agentii economici si publicul larg, si defineste capacitatea autoritatii de concurenta de a influenta si de a participa la politicile economice si de reglementare ale statului, spre o mai buna promovare a structurilor si componentelor concurentiale ale firmelor, precum si a performantelor de piata.

In acest sens, Consiliul Concurentei are in vedere intensificarea dialogului cu reprezentanti ai mediului de afaceri, mediului juridic si academic, institutiilor administratiei publice centrale si locale, societatii civile, mass-mediei, prin organizarea de seminarii pe domenii specifice, conferinte de presa si mesaje publice referitoare la probleme de importanta majora aflate pe agenda Consiliului, publicarea unor instructiuni sau puncte de vedere care sa clarifice modul de abordare a unor cazuri concrete de catre Consiliu, actualizarea permanenta a paginii web a institutiei – www.consiliulconcurentei.ro – si continuarea publicarii revistei „Profil: Concurenta“.

Astfel de actiuni sunt destinate cresterii transparentei politicii de protectie a concurentei si au ca efect mediatizarea legislatiei specifice, in scopul informarii tuturor celor implicati in viata economica asupra obligatiilor si drepturilor pe care le au, astfel incat sa poata beneficia de avantajele pe care le ofera un mediu concurential corect.

 

Sursa: Consiliul Concurentei





Ultima modificare a paginii: 23.01.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii