UNTRR


Glosar de termeni privind integrarea europeană (3)

Politica in domeniul transporturilor

 

Regulamentul (CEE) nr. 3118/93 al Consiliului din 25 octombrie 1993 privind stabilirea conditiilor in care transportatorii nerezidenti pot presta servicii de transport rutier national de marfa in interiorul unui stat membru (JO L 279, 12.11.1993, p. 1), modificat ultima data prin Regulamentul (CE) al Parlamentului European si al Consiliului nr. 484/2002 din 1.3.2002, prevede:

(a)       Prin derogare de la articolul 1 din Regulamentul (CEE) nr. 3118/93 si pana la sfarsitul celui de-al treilea an de la data aderarii, transportatorii stabiliti in Romania sunt exclusi de la prestarea serviciilor de transport rutier national de marfa in celelalte state membre, iar transportatorii stabiliti in celelalte state membre sunt exclusi de la prestarea serviciilor de transport rutier national de marfa in Romania.

(b)       Inainte de sfarsitul celui de-al treilea an de la data aderarii, statele membre informeaza Comisia in cazul in care vor prelungi aceasta perioada pentru cel mult doi ani sau in care, de la acea data, vor aplica in intregime articolul 1 din regulament. In lipsa unei asemenea notificari, se aplica articolul 1 din regulament. Numai transportatorii stabiliti in acele state membre in care se aplica articolul 1 din regulament pot presta servicii de transporturi rutiere de marfa in celelalte state membre in care se aplica, de asemenea, articolul 1.

(c)        Acele state membre in care, in temeiul literei (b) de mai sus, se aplica articolul 1 din regulament pot recurge la procedura de mai jos pana la sfarsitul celui de-al cincilea an de la data aderarii.

In cazul in care un stat membru mentionat de paragraful precedent se confrunta cu o perturbare grava a pietei sale nationale sau a unor segmente ale acesteia cauzata ori accentuata de cabotaj, cum ar fi un excedent major al ofertei in raport cu cererea sau o amenintare a stabilitatii ori supravietuirii financiare a unui numar semnificativ de intreprinderi de transport rutier de marfa, statul membru in cauza informeaza Comisia si celelalte state membre cu privire la aceasta si le ofera toate detaliile relevante. Pe baza acestei informari, statul membru in cauza poate solicita Comisiei sa suspende, in tot sau in parte, aplicarea articolului 1 din regulament, in vederea normalizarii situatiei.

Comisia examineaza situatia pe baza datelor furnizate de statul membru in cauza si, in termen de o luna de la primirea cererii, decide daca este cazul sau nu sa adopte masuri de salvgardare. Se aplica procedura prevazuta la articolul 7 alineatul (3) paragrafele al doilea, al treilea si al patrulea, precum si in articolul 7 alineatele (4), (5) si (6) din regulament.

Oricare dintre statele membre mentionate la primul paragraf de mai sus poate, in cazuri urgente si exceptionale, sa suspende aplicarea articolului 1 din regulament, dupa care notifica motivat Comisia.

(d)       Atat timp cat aplicarea articolului 1 din regulament este suspendata in temeiul literelor (a) si (b) de mai sus, statele membre pot reglementa accesul la serviciile lor de transport rutier national de marfa prin schimbul treptat de autorizatii de cabotaj pe baza de acorduri bilaterale. Aceasta poate include si posibilitatea liberalizarii totale.

(e)       Aplicarea literelor (a)-(c) nu poate avea ca efect un acces la serviciile de transport rutier national de marfa mai restrictiv decat cel existent la data semnarii Tratatului de aderare.

Directiva 96/53/CE a Consiliului din 25 iulie 1996 privind stabilirea, pentru anumite autovehicule care circula in interiorul Comunitatii, a dimensiunilor maxime autorizate in traficul national si international si a maselor maxime autorizate in traficul international, modificata ultima data prin Directiva 2002/7/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 18.2.2002, prevede:

Prin derogare de la dispozitiile articolului 3 alineatul (1) din Directiva 96/53/CE, vehiculele care respecta valorile limita din categoriile 3.2.1, 3.4.1, 3.4.2 si 3.5.1 prevazute la anexa I la respectiva directiva pot utiliza numai sectiunile nereabilitate din reteaua romaneasca de drumuri pana la 31 decembrie 2013 in cazul in care respecta limitele romanesti de masa pe axa in vigoare.

Incepand de la data aderarii nu mai poate fi impusa nici o restrictie privind utilizarea de catre vehiculele care respecta cerintele Directivei 96/53/CE a principalelor rute de tranzit prevazute la anexa 5 la Acordul privind transporturile incheiat intre CE si Romania1 si in anexa I la Decizia nr. 1692/96/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 23 iulie 1996 privind liniile directoare pentru dezvoltarea retelei de transport transeuropene2, principale rute care sunt enumerate mai jos:

1. Alba Iulia – Turda – Zalau – Satu Mare – Halmeu (drumul E 81);

2. Zalau – Oradea – Bors (drumurile 1 H si E 60);

3. Marasesti – Bacau – Suceava – Siret (drumul E 85);

4. Tisita – Tecuci – Husi – Albita (drumul E581);

5. Simeria – Hateg – Rovinari – Craiova – Calafat (drumul E 79);

6. Lugoj – Caransebes – Drobeta-Turnu Severin – Filiasi – Craiova (drumul E 70);

7. Craiova – Alexandria – Bucuresti (drumul 6);

8. Drobeta-Turnu Severin – Calafat (drumul 56 A);

9. Bucuresti – Buzau (drumurile E 60/E 85);

10. Bucuresti – Giurgiu (drumul E 70/E 85);

11. Brasov – Sibiu (drumul E 68);

12. Timisoara – Stamora Moravita (drumul 59).

 

Nota: Continuare in numarul urmator

 

Nota: 1 Acordul intre Comunitatea Europeana si Romania privind transportul rutier de marfuri,  

             semnat la 28 iunie 2001 (JO L 142, 31.5.2002, p. 75).

2         JO L 228, 9.9.1996, p. 1, decizie astfel cum a fost modificata ultima data prin Decizia nr.   

       884/2004/CE (JO L 167, 30.4.2004, p. 1).





Ultima modificare a paginii: 24.01.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii