Editorial - Grâul şi neghina
Recent, autoritatile au publicat in Monitorul Oficial Ordonanta 28/14.07.2005 (MO 647/ 21.07.2005) si Legea 248/20.07. 2005 (MO 682/29.07.2005) care, desi teoretic si la prima vedere nu aduc nimic nou cu privire la regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate, in practica, pasapoartele a peste 4.000 de romani au fost retinute pentru faptul ca au petrecut peste 90 de zile in spatiul Schengen, nu se stie daca in 6 luni sau in 12 luni.Trebuie stiut ca spatiul Schengen si spatiul UE sunt doua lucruri total distincte. Acordul Schengen a fost semnat la 14 iunie 1985 de Belgia, Olanda, Luxemburg, Germania si Franta pentru eliminarea graduala a verificarilor la granitele comune. Ulterior, au fost admise si celelalte state care sunt in prezent parte la Acordul Schengen. Daca intre statele semnatare ale acordului Schengen s-a renuntat la orice verificare la frontierele comune, intre statele membre UE si nesemnatare ale Acordului Schengen exista birouri in care se fac anumite verificari (inclusiv pasapoarte).
Desigur ca au aparut o serie de intrebari: de ce se iau aceste masuri acum cand suntem mai aproape de UE decat atunci cand am scapat de vize? De ce nu au fost luate aceste masuri imediat dupa eliminarea obligativitatii vizelor? De ce nu a fost anuntata punerea in practica a acestor masuri cu o perioada rezonabila in avans? De ce se suspenda pasapoartele pentru cei care au stat mai mult in spatiul Schengen si astfel li se interzice dreptul de a calatori in statele care nu sunt parte la acest acord? De ce nu se renunta la suspendare si nu se aplica un sistem de amenzi progresiv?
Ce fac soferii romani care efectueaza transporturi profesioniste de persoane sau marfuri daca stau mai mult de 90 de zile in 6 luni in spatiul Schengen? Nu aveti nici o grija, autoritatile au raspunsuri mai mult sau mai putin pertinente la fiecare dintre aceste intrebari, in principiu cei care vor sa stea mai mult de 90 de zile in 6 luni trebuind sa solicite viza de sedere pe perioada mai indelungata, cu intrari multiple pentru cazul soferilor profesionisti. Din pacate, suferim in continuare la capitolul transparenta. Intre toate actele normative publicate in Monitorul Oficial se intalneste doar restrictia sederii la trei luni in total, fara sa specifice pe ce perioada – conform Hotararii 1268/20. 12.2001 (MO 831/ 21.12.2001) care contine si Decizia nr. 2414/ 2001 a Consiliului Uniunii Europene pentru amendarea Deciziei Consiliului UE 539/2001 – Art. 1 punctul 2. „Cetatenii statelor terte incluse in lista din anexa II sunt exonerati de cerinta stipulata in paragraful 1, pentru sejururi care nu depasesc 3 luni, in total.“ Singura mentiune cu privire la conditia de sedere limitata la 90 de zile in 6 luni apare doar in Ghidul calatorului roman in strainatate, care nu este aprobat prin vreun act normativ publicat in Monitorul Oficial. Care sunt costurile Romaniei ce rezulta din aplicarea unor astfel de masuri in acest mod? Ce ne costa daca nu le aplicam? Merita sa sufere toti romanii pentru ca autoritatile nu sunt in stare sa ii opreasca pe cei certati cu adevarat cu legea de aici si de oriunde, indivizi care oricum se vor descurca sa iasa din Romania? Se uita faptul ca aceia plecati sa munceasca in strainatate au facut acest lucru pentru ca nu aveau locuri de munca si ca acesti oameni trimit in tara aproximativ 3 miliarde de euro anual? In mod cert ca vor aparea noi metode mai complicate si mai costisitoare care vor permite iesirea in continuare a celor cu probleme.
Sa respectam ce este de respectat, dar sa nu uitam sa tinem cu noi! Trebuie reamintit ca toti responsabilii din administratia de Stat sunt platiti din banii contribuabililor din Romania si nu din banii Uniunii Europene!
Daca graul are neghina, nu mai facem paine sau scoatem neghina din el?
Radu Dinescu, Secretar General al UNTRR