Actualitatea în transporturile rutiere internaţionale
Sectorul transporturilor rutiere, unul dintre cele mai dinamice, avand in vedere chiar si numai profilul de activitate in sine, a cunoscut o dezvoltare puternica dupa 1989, atat pentru ca a pornit de la un nivel mai redus decat cerintele momentului respectiv, cat si datorita faptului ca a fost unul dintre primele sectoare in care s-a produs o schimbare rapida de la forma de proprietate de Stat la cea privata.In prezent, majoritatea societatilor care opereaza in domeniul transporturilor rutiere sunt cu capital privat (aproximativ 99%) si isi desfasoara activitatea in realitatea economiei de piata din Romania. Transporturile rutiere internationale au constituit un miraj pentru multi intreprinzatori (rata anuala de crestere a industriei transporturilor internationale este de circa 30%) care si-au incercat abilitatile in acest domeniu, insa putini sunt cei care s-au dezvoltat, s-au mentinut si au reusit cu adevarat.
Operatorii de transport rutier international au fost primii care au trebuit sa respecte legislatia tarilor europene, precum si conventiile si acordurile internationale asumate de Romania in prima parte a anilor ’90. Abilitatea celor care au reusit in domeniu a fost extrema, avand in vedere ca, intr-o perioada de tranzitie si de stagnare economica, ei au trebuit sa respecte legislatia internationala, prima aparuta in peisajul de reglementare specific domeniului. Transporturile rutiere internationale din Romania sunt intr-o foarte mare proportie aliniate la cerintele UE sub aspect al legislatiei existente si al aplicarii acesteia (capacitate financiara, tahograf si timpi de lucru, ADR, taxa de utilizare a drumului etc). Pe o piata caracterizata de o competitie acerba, transportatorii romani intampina inca unele dificultati in desfasurarea activitatii, in primul rand din cauza exporturilor mai mici decat importurile, fapt ce preseaza asupra tarifului pentru cursele de export, alte cauze fiind numarul insuficient de autorizatii bilaterale de transport rutier international pe anumite relatii si, mai ales, modul de repartizare a acestora.
Directii de dezvoltare
In ciuda faptului ca transporturile rutiere interne si internationale preiau aproximativ 75% din totalul marfurilor transportate, numarul autovehiculelor care pot desfasura activitatea de transport rutier international de marfuri reprezinta doar 4% din totalul de autovehicule comerciale existente in Romania.
Din schimburile economice ale Romaniei cu UE – 62,17% din totalul comertului exterior romanesc (67,1% din export si 55,18% din import), ponderea marfurilor preluate de transporturile rutiere reprezinta aproximativ 85%.
Cu toate ca accesul la piata transporturilor, aliniat legislativ, este implementat gradual pentru a implini cerintele UE, iar calitatea serviciilor s-a imbunatatit, desi volumul de marfuri schimbat de Romania cu tarile UE este in continua crestere, dezvoltarea pietei se produce in domeniul societatilor mici, infiintate din necesitatea transportului productiei sau marfurilor comercializate.
Practic, intrucat numarul de autorizatii de transport rutier international de marfuri este insuficient, dezvoltarea sectorului se face in special prin achizitia de catre societatile mici, de autovehicule de capacitate mica (< 7,5 t greutate totala maxima admisa), sau unul-doua autovehicule de capacitate mare, firmele medii si mari achizitionand autovehicule noi in special pentru modernizare si mai putin pentru dezvoltare.
Avand in vedere preocuparile la nivel guvernamental pentru stimularea intreprinderilor mici si mijlocii, experientele din tarile UE, trebuie stimulata dezvoltarea intreprinderilor medii, cu avantajele implicite in dezvoltarea stabila si echilibrata a economiei unei tari.
In vederea cresterii puterii de negociere a sectorului privat din domeniul transporturilor rutiere, si pentru a limita accesul jucatorilor straini, in perspectiva migrarii centrelor de productie spre Estul Europei, si cresterii interesului si pentru industria de transport rutier international, trebuie sustinute firmele mari din domeniu si sa le li se ofere posibilitatea dezvoltarii cel putin la niveluri existente in tarile invecinate (exemplu: in Ungaria, Hungarocamion are 25% din piata si circa 1.000 de autovehicule, iar in Bulgaria Willi Betz are peste 500 de autovehicule si o cota importanta de piata).
Problematica pietei
Desi activitatea de transport rutier in sine este cea care utilizeaza infrastructura si trebuie sa respecte o serie de reglementari cu caracter mai mult tehnic, social (AETR, ADR, RNTR etc), politica existenta in transporturile rutiere din Romania focalizeaza tocmai pe infrastructura si pe aceste aspecte de reglementare cu caracter tehnic si social, si extrem de firav, aproape inexistent, asupra activitatii de transport in sine.
Implementarea cerintelor UE prin tot ceea ce inseamna politica in transporturi, in curs de desfasurare si in perspectiva, trebuie vazuta ca un pas necesar spre functionarea corecta si echilibrata a pietei transporturilor si nu doar ca o tema de casa la lectia de politica. Astfel, prin modul de elaborare si prin modul de aplicare, finalitatea tuturor actelor normative in curs de elaborare sau in vigoare trebuie sa fie stabilirea si mentinerea echilibrului pe piata transporturilor rutiere internationale.
In acest sens, trebuie elaborate politici clare si linii de indrumare a activitatii de transport rutier international, in stransa corelatie cu politica economica si cu politica resurselor umane.
Desi Romania inregistreaza de doi ani la rand o crestere economica semnificativa, se constata o concurenta din ce in ce mai acerba in domeniul transporturilor rutiere in general si a celor internationale in special. Cauzele sunt multiple: tarifele scazute de transport, numarul insuficient de autorizatii de transport rutier international, lipsa de specializare a transporturilor. Numarul de autovehicule a crescut in concordanta cu volumul de marfa disponibil pentru transporturi internationale, insa dreptul de a efectua astfel de transporturi (oferit prin autorizatii) a ramas contingentat, si fara a fi majorat proportional cu volumul de marfuri si numarul de vehicule disponibil.
Tarifele practicate pe piata transporturilor sunt diminuate semnificativ fata de perioada de la mijlocul anilor ’90, cauzele datorandu-se atat conjuncturii economice internationale, concurentei crescute pe plan international si national, dar si concurentei neloiale. Concurenta neloiala pe baza tarifului poate sa apara din nestiinta, din cauza lipsei de cultura economica a intreprinzatorilor, care nu iau in considerare anumite costuri sau nu gestioneaza intr-un mod satisfacator resursele si fluxurile societatii, sau poate sa fie intentionata, atunci cand un anumit „intreprinzator“, in mod deliberat, nu respecta legile in vigoare, evita costurile aferente desfasurarii activitatii in legalitate, putand astfel sa practice tarife sub puterea de imaginatie a operatorilor de transport care respecta toate cerintele in domeniu. De asemenea, poate aparea din partea transportatorilor rutieri internationali ce activeaza pe piata romaneasca, pentru care legislatia din Romania este foarte permisiva, controlul acestora fiind aproape inexistent. Totusi, problema majora a transporturilor rutiere internationale, in prezent, o reprezinta lipsa de autorizatii, precum si modul de atribuire catre operatorii de transport.
Pentru o functionare echilibrata, ar trebui marit contingentul actual si chiar si in cazul in care cotele suplimentare obtinute vor fi din categoria „cu plata“ (contingent tarifar), prin obtinerea lor se ofera posibilitatea derularii in continuare a activitatii (chiar daca mai costisitor, dar legal) si, in plus, permite mai usor negocierea in timp pentru scaderea nivelului tarifului perceput.
In conditiile actuale in care cresterea contingentelor nu este realizabila in mod spectaculos, modul cel mai facil de influentare a activitatii firmelor ce activeaza in transporturile rutiere internationale il reprezinta alocarea autorizatiilor de transport rutier international, care trebuie sa corespunda viziunii pe termen mediu si lung pentru domeniul transporturilor si avand in vedere toate implicatiile economice si sociale, directe si indirecte.
Modul de alocare a autorizatiilor poate influenta hotarator punerea in aplicare a politicii de transport rutier international.
Mentinerea neschimbata a conditiilor actuale de desfasurare a transporturilor rutiere internationale va conduce la scaderea atractivitatii acestei piete, slabirea jucatorilor, iar barierele de intrare joase permit accesul facil al operatorilor straini.
Sursa: UNTRR