Transporturile rutiere în câteva date statistice
In general, transportul rutier cuprinde doua componente esentiale si anume, transportul rutier de marfuri si transportul de persoane. Aceasta delimitare arata si principalele sub-sectoare ale transportului rutier. Trebuie precizat, ca statistica oficiala, ca ramura transporturi include toate categoriile de transporturi (rutiere, feroviare, aeriene, navale), precum si activitatile de depozitare si comunicatii, ceea ce face dificila folosirea unor date care includ mai multe tipuri de activitati, in activitatea practica sub-sectoarele transportului rutier nefiind strict delimitate.In general, firmele desfasoara activitati de transport rutier de marfuri sau calatori, pe plan intern sau international, fiecare tip de activitate avand ponderi diferite in ansamblul activitatii unei firme. Insasi federatiile patronale si sindicale nu sunt structurate pe un tip anume de activitate, ci au in componenta lor firme si sindicate care reprezinta toate tipurile de activitati. De la aceasta regula face exceptie patronatul si sindicatul din transportul local, care reprezinta prioritar interesele firmelor si salariatilor din acest sub-sector.
In sector sunt incluse si alte tipuri de activitati: productia de utilaje, echipamente, dispozitive si accesorii necesare operatorilor de transporturi rutiere; productia si/sau comercializarea mijloacelor de transport terestru.
Indiferent de sursa datelor statistice, acestea nu oglindesc in totalitate situatia transporturilor rutiere, pentru ca la inregistrarea firmelor (pentru includerea intr-un sector sau altul) se ia in considerare obiectul principal de activitate. Ori, in activitatea practica, foarte multe firme care au alt obiect principal de activitate, decat cel de transporturi, folosesc pentru nevoile proprii un parc mare de autovehicule si forta de munca, care scapa statisticilor privind transportul rutier (de exemplu firmele de distributie, dar si alte tipuri de activitati). Se intalnesc insa si situatii in care unele firme au ca obiect principal un anumit tip de activitate, dar executa si activitati de transport rutier pentru terti care, de asemenea, scapa statisticilor.
• Ponderea sectorului in PIB: 9,8 % – transport incluzand si activitatea de depozitare si comunicatii;
• Ponderea fortei de munca in sector raportata la totalul fortei de munca: 2,6%;
• Economia subterana in sector: nu exista date oficiale referitoare la economia subterana la nivelul sectorului. La nivel national insa, se estimeaza ca aceasta are o tendinta descrescatoare, situandu-se la circa 20-25%;
• Firmele cu capital majoritar de stat reprezinta doar 0,6%, majoritatea (99,4 %) apartinand sectorului privat;
• Firmele cu capital strain reprezinta 7,2% din totalul firmelor din sectorul transporturilor rutiere.
In anul 2003, din schimburile economice ale Romaniei cu UE – 62,17% din totalul comertului exterior romanesc (67,1% din export si 55,18% din import), ponderea marfurilor preluate de transporturile rutiere reprezinta 73,7%.
In primele 7 luni ale anului 2004, activitatea de export s-a efectuat catre tarile UE in procent de 73,7%, iar cea de import din UE in procent de 65,3%.
Cristian Zaharescu, UNTRR