Transportul: o afacere pentru profesionişti
La inceputul lui iunie, redactia revistei Tranzit a organizat, la Sala Palatului, prima editie a Expo Forumului de Afaceri After Market, care a oferit transportatorilor posibilitatea de a dialoga cu autoritatile si cu furnizorii de autovehicule, piese de schimb, componente s.a. despre cele mai presante probleme ale momentului.Subiect de maxim interes la inceputul fiecarei veri, CEMT-ul a umplut sala de transportatori curiosi sa afle cand se va aproba noua metodologie. Directorul IGCTI, Lucian Sova, a acceptat dialogul cu acestia, si in afara de mult asteptata informatie ca metodologia va fi aprobata la inceputul lui iulie, a mai precizat ca in 2006 Romania ar putea beneficia de 1.800 de CEMT-uri anuale, prin marirea cu peste 50% a contingentului de baza, precum si faptul ca este posibil ca 10% din autorizatii sa fie transformate in EURO 4. Sebastian Duminica, seful SIAE, a atras atentia asupra importantei pe care o are stabilirea preferintelor, dar a punctat si principalele greseli pe care le fac transportatorii cand solicita autorizatii.
Un alt subiect de mare interes este in prezent trecerea la motorizarea EURO 4/5. Pentru transportatorii care nu s-au decis daca, la innoirea flotelor, raman la EURO 3 sau fac un pas inainte, reprezentantii Volvo Trucks si Mercedes-Benz au prezentat tehnologia SCR de reducere a noxelor, cu principalele ei avantaje: scaderea consumului si reducerea taxei de autostrada din Germania. Motoarele EURO 4/5 sunt cu circa 6.000 de euro mai scumpe decat cele EURO 3, deci orice investitie in camioane noi trebuie sa se bazeze pe un calcul deosebit de riguros, din care nu se vor omite nici posibilele avantaje pe care motorizarea EURO 4/5 le poate aduce la CEMT.
Discutiile despre calculul costului/km au suscitat cel mai mare interes, carausii romani fiind nevoiti, in contextul scaderii tarifelor si cresterii cheltuielilor de transport, sa-si modifice strategiile si sa puna tot mai mult accentul pe eficienta. Au acceptat invitatia de a-si impartasi din experienta Ion Lixandru (ITIA Sped), Lori Cristescu si Marius Cae (CETA), Alexandru Petrescu (profesor la Institutul Politehnic Bucuresti, catedra de autovehicule rutiere), Dominic Petreanu (expert in economia transporturilor), precum si alti profesionisti in domeniul transporturilor. Tot in contextul cresterii eficientei transporturilor prin scaderea costului/km au luat cuvantul reprezentantii Cefin, DaimlerChrysler si Volvo, care au descris avantajele folosirii sistemelor de monitorizare a flotelor si domnul Ovidiu Vlad (director Cefin Service), care a prezentat avantajele contractului de service in reducerea cheltuielilor si a timpilor de imobilizare. Discursurile lor au fost completate de reprezentantii Goodyear – care au atras atentia asupra importantei pe care o are alegerea anvelopei potrivite in realizarea de economii – si Marangoni, care au vorbit despre reducerea costului/km prin resaparea anvelopelor.
Tahografele au fost si ele in centrul atentiei: transportatorii au invocat din nou imposibilitatea de a respecta normele AETR pe drumurile romanesti proaste, in absenta unor parcari sigure. Cornel Marinescu (ARR) a vorbit despre pregatirile pe care le fac autoritatile pentru a realiza controale la nivelul celor din statele comunitare, iar reprezentantii Fomco au prezentat tahograful digital, cardurile necesare pentru folosirea acestuia de catre sofer, manager, service si autoritati, precum si deosebirile dintre acesta si tahograful analog.
Nu au fost uitate nici piesele pirat, la discutia despre riscurile implicate de folosirea acestora participand specialistii Renault Trucks, Iveco si BPW, care au prezentat si modalitatile alese de fiecare producator pentru a lupta impotriva obiceiului romanesc de a cumpara piese de schimb de la colt de strada. Pe de alta parte, Costi Ionescu a amintit de controalele efectuate de RAR in ultimele luni si de neregulile observate pe piata componentelor.
In afara de aceste conferinte, Expo Forumul a oferit transportatorilor posibilitatea de a consulta, la standuri, oferta de servicii si componente auto a unora dintre cele mai importante firme romanesti de profil, precum si a Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania.
Sursa: Tranzit – Petronela Jipa