Tahograful digital
Majoritatea statelor membre UE nu vor fi gata la timp pentru acest aparat cheie pentru securitate!
Comisia Europeana trebuie sa-si asume responsabilitatea si sa recunoasca ca majoritatea statelor membre UE nu vor fi gata la timp pentru introducerea tahografului digital la 5 august 2005. Ministrii europeni ai Transporturilor trebuie sa amane introducerea sa ori sa o introduca voluntar, cu un moratoriu coordonat pentru punerea sa in aplicare, aplicabil pentru oricare tara unde circula autovehiculele inmatriculate in UE. Esecul acestor masuri ar compromite viitorul acestui instrument cheie pentru imbunatatirea securitatii rutiere.
Bruxelles – Uniunea Internationala a Transporturilor Rutiere (IRU), Asociatia constructorilor europeni de automobile (ACEA) si Consiliul european al comertului si de reparatii automobile (CECRA) au indemnat Comisia Europeana sa-si asume responsabilitatea si sa recunoasca faptul ca majoritatea statelor membre ale UE nu vor fi gata la timp pentru tahograful digital. Vicepresedintele Comisiei, Jacques Barrot, trebuie sa faca presiuni asupra ministrilor europeni ai Transporturilor sa amane introducerea sa obligatorie prevazuta pentru 5 august 2005 sau sa o introduca voluntar impreuna cu un moratoriu coordonat pentru punerea sa in aplicare, aplicabil pentru oricare tara unde circula autovehiculele inmatriculate in UE.
Hubert Linssen, Delegatul general al IRU pe langa UE, a declarat: „Scopul final al tahografului digital este de a intari securitatea rutiera facilitand controlul respectarii timpilor de conducere si de odihna. Totusi, acest obiectiv nu poate fi atins fara o punere in aplicare adecvata a sistemului si nu mai este, in prezent, nici un dubiu ca majoritatea statelor membre nu vor fi gata la timp. Obligativitatea instalarii si utilizarii acestui aparat important inainte chiar ca autoritatile sa fie pregatite de a asigura gestionarea si executia nu va face decat sa compromita respectarea regulii de drept, precum si securitatea rutiera“.
Pregatirile privind introducerea tahografului digital pe care statele membre trebuie sa le mai completeze cuprind inca adoptarea unei legislatii nationale, crearea unui sistem fiabil de emitere a cardurilor tahograf, autorizarea de ateliere destinate activarii si/sau calibrarii aparatelor si disponibilitatea organelor de executie. In conformitate cu asociatiile nationale, membre IRU, si alte organizatii partenere, situatia printre statele membre UE pe 5 august viitor s-ar prezenta fara indoiala astfel:
• Legislatie nationala: 12 din 25 nepregatite;
• Carduri pentru tahograf: 15 din 25 nepregatite;
• Autorizare de ateliere:
17 din 25 nepregatite;
• Executie: 17 din 25 nepregatite.
Intr-un raspuns scris la preocuparile sectorului de transport rutier, Jacques Barrot, Vicepresedintele european insarcinat cu Transporturile, a admis ca fabricantii tahografului digital au ramas in urma cu programul introducerii acestuia. Totusi, in ciuda hotararilor unilaterale ale Germaniei si Regatului Unit de a nu pune in aplicare legislatia europeana privind tahograful digital pe 5 august 2005, Jacques Barrot nu a recunoscut ca problema principala ar fi lipsa de pregatire a majoritatii statelor membre UE. Apelul pe care el il lanseaza Consiliului de Transport din 27 si 28 iunie viitor indemnand la „examinarea gradului de pregatire a statelor membre“ soseste prea tarziu. Aceasta reuniune trebuie de fapt sa stabileasca daca introducerea tahografului digital va fi amanata sau introdusa voluntar.
Sursa: Comunicat IRU
(13 iunie 2005)
Pozitia IRU in aceasta privinta
I. Analiza
UE a dorit sa valorifice tehnologiile disponibile pentru a asigura siguranta rutiera pe baza unei implementari mai bune a regulilor cu privire la timpii de condus si de odihna. Scopul tahografului digital este de a face noul sistem mai putin vulnerabil si de a permite un control mai usor si mai bun al orelor de lucru ale soferilor de catre operatori si autoritatile de control. Aceasta ar trebui sa asigure:
• Siguranta rutiera mai mare;
• Implementare mai buna a legislatiei sociale;
• Un nivel mai comercial de competitie intre operatori.
Tahograful digital a fost acceptat de industria transporturilor rutiere pentru ca acesta a fost cel mai eficace instrument pentru a imbunatati obiectivul principal al sectorului nostru: siguranta rutiera. Cu toate acestea, din cauza imposibilitatii implementarii deciziilor luate de institutiile europene, acest obiectiv este departe de a fi atins. Prima prioritate a UE ar trebui sa fie numai de a introduce o legislatie posibil de implementat, care sa poata fi respectata pe deplin de toti.
Introducerea tahografului digital pe 5 august 2005 va conduce la haos, din cauza imenselor probleme de ordin legislativ, tehnic si administrativ, dintre care:
a) Problema disponibilitatii cardurilor pentru sofer, firma, control si ateliere
• Disponibile: in Austria, Republica Ceha, Estonia, Franta, Olanda si Suedia;
• Vor deveni disponibile:
• Probabil in iunie: in Finlanda si Marea Britanie;
• Probabil in iulie: in Belgia, Danemarca si Luxemburg;
• Nu sunt disponibile: in 14 state membre.
Lipsa unei legislatii adecvate afecteaza distribuirea cardurilor necesare.
b) Problema disponibilitatii intarziate a tahografului digital
VDO Siemens a inceput livrarile abia pe 2 iunie 2005. Stoneridge, Actia (confirmare din partea Cabinetului Barot) si Delphi vor realiza livrari mai tarziu.
c) Producatorii de vehicule care nu au primit tahograful digital si cardurile solicitate nu vor fi pregatiti pentru 5 august 2005
Producatorii de vehicule nu au primit tahograful digital la timp. Mai mult, unii producatori de vehicule au refuzat, din cauza complexitatii, instalarea tahografului digital pe vehiculele care au parasit deja linia de productie.
d) Implementarea pe 5 august 2005 este imposibila pentru majoritatea statelor membre din cauza:
• Lipsei cardurilor;
• Lipsei de instruire (training);
• Lipsei unei legislatii nationale adecvate.
e) Moratoriul asupra implementarii in Marea Britanie si Germania
Autoritatile din Marea Britanie si Germania au decis asupra unui moratoriu oficial la implementare si nu vor actiona impotriva camioanelor fara tahograf digital dupa 5 august 2005, continuand sa accepte inregistrarile tahografului analog pentru noile vehicule.
f) Atelierele de instalare a tahografului digital nu vor fi pregatite pentru 5 august 2005, din cauza:
• Lipsei de instruire (training);
• Lipsei unei legislatii nationale adecvate;
• Lipsei cardurilor.
Numai acei tehnicieni care au beneficiat de instruire asupra tahografului digital si cei care lucreaza la un centru aprobat si autorizat la nivel national pentru tahografe vor putea sa aplice o solicitare de card si sa si obtina un card de atelier.
Cardul de atelier va fi solicitat in mai multe scopuri, dintre care:
• Sa activeze o unitate de vehicul, dupa instalare;
• Sa intre, ajusteze sau sa schimbe setarile de calibrare;
• Sa re-seteze sau corecteze orice eroare de timp a vehiculului;
• Sa dezmembreze orice vehicul vechi.
In plus, un astfel de card nu va putea fi folosit de catre detinatorul acestuia decat la centrul de tahografe desemnat.
Aceste carduri trebuie, de asemenea, sa ramana in cadrul centrului de tahografe desemnat, care va avea responsabilitatea asigurarii securitatii acestor carduri, atunci cand nu sunt folosite.
Conform „principiului UE al precautiunii“, Comisia Europeana are obligatia legala de a se asigura ca fiecare noua parte de legislatie poate fi corespunzator introdusa.
Introducerea tahografului digital pe 5 august 2005 in circumstante atat de haotice demonstreaza o totala desconsiderare a sigurantei rutiere, care este o problema cruciala pentru industria transporturilor rutiere.
Intr-adevar, Uniunea Europeana ar trebui sa introduca numai o legislatie care sa poata fi respectata de industrie si de cetatenii ei. Mai mult, Uniunea Europeana ar trebui asigure un bun exemplu in acest sens.
Recentele voturi impotriva din Olanda si Franta indica foarte clar ca institutiile UE nu asculta cetatenii Europei.
In ciuda sprijinului din partea industriei transporturilor rutiere si a apelurilor repetate pentru o introducere adecvata a unui instrument care ar putea avea un impact major asupra sigurantei rutiere, introducerea tahografului digital in aceste conditii arata lipsa vointei Comisiei Europene de a asculta cetatenii Europei si comunitatea de afaceri, cu alte cuvinte, membrii democratic alesi ai Parlamentului European.
Avand in vedere problemele numeroase, majore, nerezolvate tehnic care au fost mai sus mentionate, industria transporturilor rutiere nu mai poate astepta – si in mod sigur nu pana la urmatoarea intalnire a Consiliului de Transport din 27/28 iunie, la Luxemburg – pentru o decizie pozitiva asupra acestei importante probleme de siguranta rutiera.
II. Pozitia IRU
Avand in vedere faptul ca siguranta rutiera este o prioritate de varf pentru industria transporturilor rutiere si ca multe probleme majore de ordin legal, tehnic si administrativ sunt inca nerezolvate, industria transporturilor rutiere solicita de urgenta:
• fie amanarea introducerii tahografului digital, asa cum a propus Parlamentul European;
• fie introducerea voluntara pe 5 august 2005, legata de un moratoriu negociat asupra implementarii tahografului digital in toate tarile in care circula vehicule inregistrate in UE, pana cand sunt luate toate masurile necesare pentru satisfacerea deplina a industriei transporturilor rutiere, care a fost intotdeauna in favoarea unei implementari stricte, armonizate si uniforme a reglementarilor sociale, pentru cresterea sigurantei rutiere si asigurarea unei concurente loiale.
Sursa: IRU