UNTRR


Întărirea implementării legislaţiei cu privire la contingentele multilaterale CEMT

In cadrul celei de-a 8-a Conferinte IRU de Transport Rutier TransEuro – Tallinn, 20 mai 2005, doamna Martine-Sophie Fouvez – Administrator principal al Conferintei Europene a Ministrilor de Transport (CEMT) a realizat o prezentare cu privire la CEMT si la intarirea implementarii legislatiei cu privire la contingentele multilaterale CEMT.

Conferinta Europeana a Ministrilor de Transport (CEMT) este un forum politic al ministrilor si ministerelor de transport, reunind 43 de tari europene, care au calitatea de membri deplini, ca si alte tari, ca membri asociati (Australia, Canada, Japonia, Coreea, Mexic, Noua Zeelanda, Statele Unite). CEMT are legaturi stranse cu UE, OECD (noul centru de cercetare) si UN, tratand problematica transporturilor rutiere prin recomandari si rezolutii, publicatii, conferinte si autorizatii pentru camioane.

 

Consiliul Ministrilor are intalniri anuale in urmatoarele structuri de lucru:

• Rutier;                                             

• Feroviar;

• Intermodalitate;

• Transport urban;

• Mediu;

• Siguranta rutiera;          

• Accesibilitate;              

• Crima;                                 

• Integrare;

• Statistici;                              

• Cercetare economica;

• Tendinte de transport

+ Investitii;

• Aspecte fiscale + financiare referitoare

la transport.

 

Presedintia anuala a Consiliului de Ministri (iunie-iulie) va fi asigurata in perioada urmatoare de:

• Rusia                            2004-2005;

• Irlanda                          2005-2006;

• Bulgaria                        2006-2007;

• Finlanda                        2007-2008.

 

In cadrul sesiunilor ministeriale se adopta formal concluzii, rezolutii si declaratii si se realizeaza dezbateri libere pe diferite probleme de politica in domeniul transporturilor.

Subiectele inscrise pe agenda ministeriala 2005 (Moscova) sunt urmatoarele:

• Transportul rutier: acces la piata, reforma cotei;

• Transport feroviar;

• Legaturile Europa-Asia;

• Perspective de viitor pentru CEMT.

Principiile care stau la baza reformei contingentelor CEMT sunt urmatoarele:

• Cota = simbol al celei mai inalte calitati in transportul rutier de marfa;

• Cota = imbunatatirea eficientei si deschiderea pietelor;

• Cota = intarirea si armonizarea controalelor si sanctiunilor;

• Cota se distribuie pe baza nevoilor reale si a utilizarii eficiente.

Astfel, incepand cu 1 ianuarie 2006, CEMT va urmari:

(I) Redistribuirea cotei intre tarile membre;

(II) Introducerea camionului sigur EURO 4;

(III) Limitarea numarului de curse;

(IV) Managementul sistemului.

 

(I) Cu privire la redistribuirea cotei intre tarile membre, doamna Fouvez a explicat ca aceasta se realizeaza dupa cum urmeaza:

• cotele de baza sunt revizuite pentru toate tarile membre CEMT;

• fiecare tara poate sa isi pastreze drepturile initiale;

• tarilor UE15/EEA/CH li se va defini cota de baza ca fiind valoarea cea mai mica dintre vechea cota de baza si noua cota de baza;

• cotele de baza sunt fixate pe o perioada de 3 ani.

(II) Cu privire la introducerea camionului sigur EURO 4, administratorul CEMT a prezentat urmatorul tabel cu coeficientii de multiplicare a CEMT-urilor:

(III) Cu privire la limitarea numarului de curse, doamna Fouvez a precizat ca:

• autorizatia este emisa sub conditia ca transportatorul sa se intoarca cu autorizatia in statul de origine cel mai tarziu dupa fiecare a 5-a cursa de transport fara implicarea statului de origine;

• cursele goale in afara tarii de origine nu sunt luate in calcul atata timp cat acestea nu sunt considerate operatiuni de transport;

• o cursa de transport sau o cursa goala catre sau in tranzit prin statul de origine va fi considerata o intoarcere.

Pe agenda CEMT, din acest an, se afla si eliminarea treptata a taxelor discriminatorii din transportul rutier international, doamna Fouvez aratand ca aceasta problema a fost un obiectiv al CEMT inca din 1999. Raportul transmis cu privire la aceasta problema identifica existenta unui numar de taxe discriminatorii, in special a unor taxe ridicate de tranzit intr-un numar redus de tari, care actioneaza ca o bariera la comert si la libera competitie. Doamna Fouvez a aratat ca trebuie analizat cat de repede pot tarile care percep taxe de tranzit sa treaca la sistemul recomandat, prin eliminarea sau substituirea acestora cu taxe aplicate egal tuturor vehiculelor, indiferent de nationalitate.

Aspectele sociale ale transportului rutier sunt, de asemenea, o preocupare a CEMT, in ceea ce priveste:

• schimbul de informatii intre tarile membre CEMT cu privire la incalcarea regulilor referitoare la timpii de condus si perioadele de odihna;

• tratarea incalcarilor Acordului AETR conform procedurii prevazute in Directiva EEC 88/599.

 

Roxana Radu, UNTRR





Ultima modificare a paginii: 23.01.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii