Tahograful digital – introducere prematură
Miniştrii transporturilor din UE au fixat
o dată iresponsabilă şi nerealistă pentru introducerea tahografului digital
Acordul informal al Miniştrilor de transport din UE din 21 aprilie, de a menţine 5 august 2005 ca dată planificată pentru introducerea tahografului, este iresponsabil. Votul din 13 aprilie al Parlamentului European pentru amânarea cu 1 an a introducerii acestuia demonstrează faptul că demersurile necesare de ordin administrativ, legislativ şi logistic nu vor putea fi realizate în timp.
Bruxelles – În urma votului Parlamentului European de a amâna introducerea tahografului digital, din cauza imposibilităţii realizării în timpul stabilit a demersurilor necesare, IRU declară că acordul informal al Miniştrilor de Transport ai Uniunii Europene de a menţine data planificată de 5 august pentru introducerea tahografului digital este iresponsabil şi nerealist şi consideră ca fiind total inoportună maniera superficială în care a fost tratat acest subiect important, în timpul prânzului organizat în cadrul reuniunii Consiliului de Transport din 21 aprilie.
Bertil Dahlin, Preşedintele Comitetului de Legătură pentru Transport Marfă al IRU cu UE, a declarat: „Introducerea prematură a tahografului digital va afecta toate obiectivele pe care acest dispozitiv se doreşte să le atingă: securitate rutieră, protecţie socială şi concurenţă loială. Cum pot trata Miniştrii atât de uşor probleme atât de importante? Această decizie a Consiliului contrazice votul Parlamentului European din 13 aprilie de a amâna până la 5 august 2006 introducerea tahografului digital pentru vehiculele nou construite, recunoscând faptul că demersurile administrative, legislative şi logistice necesare pentru introducerea tahografului digital nu vor putea fi realizate în timpul stabilit.“
Pe baza propriilor investigaţii, IRU a avertizat în mod repetat asupra faptului că a face ca tahograful digital să fie o obligaţie legală din 5 august 2005 este pur şi simplu imposibil, având în vedere amploarea problemelor nerezolvate încă. Fabricanţii de tahografe susţin că vor putea fi în măsură să producă cea mai mare parte a dispozitivului hardware în timp, însă programarea software nu poate fi încă finalizată pentru că Parlamentul şi Consiliul nu au putut să ajungă la un acord asupra noilor reguli cu privire la timpii de condus şi de odihnă, care vor trebui să fie stabilite printr-o procedură de conciliere care este puţin probabil să fie finalizată până la 5 august 2005.
Nu toţi fabricanţii de tahografe vor dispune până la această dată de o reţea de service şi de pregătire care să acopere în totalitate UE şi majoritatea acestora nu au nici o idee asupra modalităţii în care ar putea să asigure formarea şoferilor, fără un cadrul legal clar sau fără programul software! În plus, fabricanţii de vehicule nu au avut timp suficient pentru a finaliza testarea de compatibilitate vehicul - tahograf, în special pentru condiţii de iarnă, deci fiabilitatea noului dispozitiv nu este încă deplin asigurată. Este greu de stabilit ce se va întâmpla atunci când un tahograf digital se poate strica şi nici un service nu este disponibil. Va trebui vehiculul să rămână pe loc, acolo unde se află?
Pe de altă parte, în ceea ce priveşte autorităţile, legislaţia naţională necesară nu va fi transpusă în timp în toate Statele membre, ceea ce va crea incertitudine legislativă pentru distribuitorii de vehicule, operatori şi agenţiile de control. Mecanismul necesar emiterii de carduri pentru şoferi nu va fi suficient de repede finalizat, iar tahograful digital nu poate funcţiona fără inserarea acestui card. Infrastructura necesară controlului nu va putea fi pregătită în timpul stabilit de către toate Statele membre. Agenţiile de control din unele ţări nu vor fi echipate şi nu vor avea personalul format pentru a stabili dacă şoferul unui vehicul echipat cu tahograf digital a comis o infracţiune de la regulile cu privire la timpii de condus şi de odihnă.
Din toate aceste motive, IRU solicită Miniştrilor de Transport ai UE să recunoască că va fi imposibilă introducerea tahografului digital anul acesta, pe 5 august. Ei ar trebui să respecte votul Parlamentului european de a amâna introducerea dispozitivului până la 5 august 2006.
Sursa: Comunicat de presă IRU, CP/G6253/25 aprilie 2005