Propunerile UNTRR cu privire la Proiectul de lege al transporturilor rutiere
În urma analizării proiectului de lege privind transporturile rutiere, UNTRR a observat că acesta nu reflectă complet propunerile transmise de Uniune către Direcţia Generală Transport Rutier a MLPTL prin adresa nr. 1353/2005 şi nici ansamblul concluziilor rezultate în urma discuţiilor şi consultărilor facilitate de UNTRR între reprezentanţii MLPTL şi cei ai operatorilor de transport.
În acest context, UNTRR a supus atenţiei doamnei Ortansa Munteanu – director al Direcţiei Relaţii cu Parlamentul, Sindicatele, Patronatele şi Organizaţiile Neguvernamentale din cadrul MTCT, aspectele considerate ca fiind deosebit de importante pentru reglementarea eficientă a activităţii de transport rutier şi a activităţilor de intermediere şi conexe, solicitând, în acest scop, preluarea în noua lege privind transporturile rutiere a următoarelor propuneri şi completări:
• Completarea proiectului de lege cu elementele strict necesare, în principiu privind contractul de expediţii de mărfuri. Considerăm că reglementarea activităţii de transporturi rutiere, ca de altfel, a oricărei ramuri de transport, ar trebui să cuprindă două mari capitole:
1. atât reglementări prin norme specifice ale aspectelor privind domeniul dreptului public, cum ar fi definiţii, accesul la profesie, licenţieri şi autorizaţii, sancţiuni etc – pe care le regăsim în actualul proiect de lege,
2. cât şi reglementarea aspectelor de ordin civil, comercial, respectiv contractul de transport şi contractul de expediţie etc – considerăm că legislaţia specifică raporturilor contractuale civile sau comerciale este, în cea mai mare parte, depăşită sau incompletă, astfel că apreciem ca utilă completarea proiectului cu astfel de norme.
• Introducerea obligativităţii prezentării funcţionarilor Autorităţii Naţionale a Vămilor, de către transportatorii străini, a autorizaţiilor de transport rutier corespunzătoare tipului de autovehicul operat, ca documente accesorii la intrarea în România.
• Definirea clară a cabotajului, prin completarea şi reformularea Art. 3 - pct. 8 după cum urmează:
„… la care punctele de încărcare sau descărcare se află pe teritoriul aceleiaşi ţări. Nu se consideră cabotaj dacă sunt mai multe locuri de descărcare (distribuţie) la un transport efectuat în baza aceluiaşi contract de transport sosit din străinătate.“
• Formularea Art. 11 după cum urmează: „Transportul rutier public este transportul rutier efectuat pe bază de contract, contra plată, de către operatorii de transport rutier care deţin în proprietate sau cu orice alt titlu vehicule rutiere, vehicule care vor avea numerele de înmatriculare diferite faţă de cele existente“. Această distincţie este practicată în majoritatea ţărilor europene şi serveşte la uşurarea activităţii de control, vehiculele putând fi observate de la distanţă, iar pentru control nefiind necesar să se facă un filtru general.
• Propunem adăugarea la Art. 34 pct. (1): „Programul de transport judeţean urmând a fi avizat de către autorităţile competente împreună cu asociaţiile/uniunile profesionale şi federaţiile patronale.“
• Solicităm ca la art. 56 (1) să se prevadă sancţionarea cu amenzi a operatorilor de transport rutier români sau străini, după caz „de la 50.000.000 lei la 150.000.000 lei, faptele prevăzute la art. 55 lit. e).“
• Formularea Art. 57 pct. (1) astfel: „Controlul operatorilor de transport sau al vehiculelor rutiere înmatriculate în România sau alte state cu care se efectuează operaţiuni de transport rutier pe teritoriul României se realizează de către personalul autorităţii competente împuternicit în acest scop“.
• În prezentul proiect de lege ar trebui specificată clar excluderea transportului internaţional de persoane cu microbuze, în acordul internaţional INTERBUS fiind incluse numai autocarele şi autobuzele, noţiunea de microbuz nefiind specificată.
• Activitatea de transport în regim de taxi, precum şi activitatea de dispecerat taxi (activitate conexă transportului) nu se regăsesc în cuprinsul legii, implicându-se ideea că acest tip de transport are nevoie de o lege specială.
În acest caz, activitatea de transport în regim de taxi ar trebui scoasă de sub supravegherea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, în caz contrar în cuprinsul legii este necesar să se prevadă şi condiţiile de efectuare a acestui tip de transport.
Sursa: UNTRR