Clauza de salvgardare - condiţiile de aplicare a clauzei de amânare în cazul României „One Year After...“
Continuare din numărul 14 al
Info UNTRR
În cazul României şi al Bulgariei, s-a hotărât introducerea unei clauze adiţionale de salvgardare, clauza de amânare.
Clauza de amânare –
Aspecte generale
În cazul în care există dovezi clare că, până la data aderării stabilită pentru 1 ianuarie 2007, stadiul pregătirilor pentru adoptarea şi implementarea acquis-ului comunitar în România indică riscul serios ca această ţară să fie în mod evident nepregătită pentru satisfacerea cerinţelor pe care le implică statutul de membru, într-un număr de sectoare de activitate importante, Consiliul poate decide ca aderarea să fie amânată cu un an, până la 1 ianuarie 2008. Consiliul va decide în unanimitate, în baza unei recomandări făcute de către Comisia Europeană.
Clauza de amânare – Condiţii specifice
pentru România
Consiliul poate decide, cu majoritate calificată şi în baza unei recomandări făcute de către Comisie, să amâne aderarea cu un an, până la 1 ianuarie 2008, în cazul în care au fost observate deficienţe majore în îndeplinirea de către România a unuia sau a mai multor angajamente şi cerinţe ce fac referire la 4 aspecte specifice legate de capitolul Concurenţă şi la 7 aspecte ale capitolului Justiţie şi Afaceri Interne. Această prevedere se va aplica strict acestor 11 aspecte specifice listate mai jos.
A. În ceea ce priveşte Concurenţa, cele 4 aspecte vizate sunt:
1) Controlul real exercitat de către Consiliul Concurenţei asupra oricărui potenţial ajutor de stat;
2) Întărirea, fără întârziere, a mecanismelor de urmărire a ajutoarelor de stat;
3) Respectarea angajamentului pe care România şi l-a asumat de a nu acorda sau plăti nici un ajutor de stat combinatelor siderurgice vizate în cadrul Strategiei Naţionale de Restructurare, începând cu data de 1 ianuarie 2005 şi până la 31 decembrie 2008, precum şi respectarea deciziei ca sumele alocate ca ajutoare de stat să fie hotărâte în contextul Protocolului 2 din cadrul Acordului European;
4) Alocarea de mijloace financiare adecvate şi resurse umane calificate Consiliului Concurenţei.
B. În ceea ce priveşte Justiţia şi Afacerile Interne, cele 7 aspecte vizate sunt:
1) Aplicarea fără întârziere a Planului de Acţiune Schengen;
2) Atingerea unui grad ridicat de control şi supraveghere la viitoarele graniţe externe ale Uniunii Europene;
3) Dezvoltarea şi aplicarea unui Plan de Acţiune şi a unei Strategii actualizate şi integrate pentru reforma sectorului judiciar;
4) Accelerarea luptei împotriva corupţiei la nivel înalt;
5) Realizarea unui audit independent al rezultatelor şi impactului generate de actuala Strategie Naţională Anticorupţie, precum şi revizuirea până la sfârşitul anului 2005 a procedurilor judiciare în materie penală care sunt complicate şi îndelungate;
6) Adoptarea până în martie 2005 a unui cadru legal clar cu privire la îndatoririle jandarmeriei şi respectiv poliţiei şi la cooperarea dintre acestea;
7) Dezvoltarea şi aplicarea unei strategii multianuale coerente de luptă împotriva crimei organizate.
Rodica Duluţă, UNTRR