„După un an...“ Experienţe şi aşteptări ale lărgirii UE într-o Europă mai mare
Cea de-a 8-a conferinţă TRANSEURO privind transporturile rutiere
- Tallinn, Estonia, 19-20 mai 2005
Transportul rutier joacă un rol cheie în dezvoltarea economico-socială prin asigurarea mobilităţii oamenilor şi bunurilor, precum şi prin unirea oamenilor şi crearea unei mai bune distribuţii a bunăstării.
Lărgirea Uniunii Europene (UE) cu zece noi state membre pe 1 mai 2004 a fost o foarte mare piatră de încercare în integrarea europeană. Comunitatea transportului rutier are nevoie de stabilitatea pieţei de transport după „ultimul val“ al lărgirii UE. Această lărgire a UE a creat noi oportunităţi pentru indivizi şi întreprinderi şi totodată a subliniat urgenta necesitate de a rezolva problemele restante pe piaţa transportului în vederea asigurării unei şanse egale pentru toţi factorii din cadrul Uniunii Europene lărgite.
Procesele globale necesită o abordare internaţională şi un cadru legal majoritar pentru transportul rutier, bazat de preferinţă, pe de o parte, pe sporirea acquis-ului UE, şi, pe de altă parte, pe instrumentele dezvoltate de Comisia Economică a Naţiunilor Unite pentru Europa (UNECE), Conferinţa Europeană a Miniştrilor de Transport (CEMT) şi alte organizaţii internaţionale şi, în cele din urmă, pe legislaţia naţională din ţările respective.
Un cadru legislativ adecvat, care să se bucure de un sprijin larg şi care să facă obiectul unei întăriri şi unui control armonizat, va ajuta la asigurarea înaltei calităţi a serviciilor de transport rutier, va încuraja o adoptare mai largă a practicilor dezvoltării susţinute, va îmbunătăţi siguranţa rutieră şi va stimula rentabilitatea, extrem de slabă, a operatorilor de transport rutieri. Industria de transport ar trebui să facă investiţii bine orientate în vederea asigurării unei dezvoltări durabile a activităţilor ei. Ea trebuie de asemenea să asigure viabilitatea economică a operatorilor prin utilizarea celor mai recente inovaţii tehnice şi tehnologice pentru a furniza servicii eficiente şi profitabile.
Mai mult, transportul rutier ar trebui să-şi îmbunătăţească calitatea serviciilor sale pentru a răspunde solicitărilor mereu în creştere din punct de vedere calitativ şi cantitativ ale clienţilor. Aceasta este singura modalitate de a răspunde provocărilor şi de a minimiza riscurile pe care le reprezintă expansiunea pieţei europene a transportului rutier.
În acest scop, organismele naţionale şi internaţionale ar trebui:
• Să întărească integrarea pieţei transportului rutier în cadrul Uniunii Europene lărgite şi în cadrul relaţiilor pieţei pan-europene, pentru a permite tuturor actorilor de a exploata noile oportunităţi comerciale. Acest lucru necesită o mai mare armonizare a condiţiilor care guvernează piaţa transportului rutier, precum şi o interpretare, o punere în aplicare şi o execuţie întărite a reglementărilor în vigoare.
• Să supravegheze evoluţiile traficului, ceea ce va permite punerea în aplicare a măsurilor de ajustare în timp util pe baza evoluţiilor pieţelor transportului rutier de persoane şi de mărfuri.
• Să promoveze efectele pozitive ale lărgirii UE pentru transportul rutier între ţările UE şi ţările din afara UE prin facilitarea trecerii frontierelor, în special prin intermediul simplificării procedurilor de obţinere a vizelor pentru şoferii profesionişti şi armonizarea controalelor la frontiere.
• Să acorde o atenţie deosebită accesului la profesie, reglementărilor sociale şi fiscale, inclusiv introducerea treptată a noului tahograf digital, armonizarea şi interoperabilitatea sistemelor de taxare a utilizatorilor rutieri dacă este cazul, a tehnicilor de recuperare a acestor taxe, privilegiind soluţiile paneuropene, fără a omite necesitatea favorizării transportului colectiv de persoane.
• Creşterea nivelului securităţii transportului rutier graţie unei reglementări flexibile care să nu devină un obstacol în calea fluxului de transport facilitat dar care să ţină efectiv seama de riscurile atentatelor teroriste, de furturile de autovehicule şi mărfuri, de imigrarea clandestină, de frauda în raport cu alte sisteme de tranzit vamal, precum şi de numărul crescând de agresiuni fizice asupra şoferilor.
Să păstreze un echilibru adecvat între măsurile de facilitare şi de securitate.
• Să conjuge eforturile în scopul eliminării piedicilor în calea comerţului, turismului şi transportului în Europa utilizând viitoarea rundă de negocieri a OMC (Ciclul Doha) privind facilitarea schimburilor. Activităţile de facilitare trebuie să se concentreze asupra obstacolelor trecerii frontierelor.
• Să exploateze judicios strategia celor 3 „i“ a IRU în favoarea dezvoltării durabile care prevede furnizarea de către guverne de veritabile stimulente transportatorilor pentru accelerarea, în vederea oferirii de servicii de calitate, utilizarea inovaţiei, tehnologiilor prietenoase mediului înconjurător şi celor mai bune practici, inclusiv cele legate de transportul intermodal şi furnizarea unei infrastructuri adecvate în vederea eliminării blocajelor, legăturilor lipsă şi aglomeraţiilor care rezultă.
• Să încurajeze eforturile furnizate de industria de transport rutier pentru a reduce numărul de accidente rutiere.
Să ia măsuri bine orientate pe baza rezultatelor studiului privind cauzele accidentelor care implică vehicule comerciale de marfă, finanţat de IRU şi Comisia Europeană (UE).
• Să sprijine extinderea Academiei IRU şi a reţelei sale de institute de instruire în scopul satisfacerii exigenţelor de instruire pe tot parcursul vieţii angajaţilor industriei de transport rutier.
• Să întărească legăturile instituţionale paneuropene cu ţările, regiunile şi contingentele vecine ale căror centre economice sunt deservite cel mai bine de către transportul rutier.
IRU şi Asociaţiile sale membre se angajează să lucreze împreună cu societatea în ansamblul său şi cu factorii de decizie, în vederea furnizării de servicii de transport rutier tot mai eficiente şi mai prietenoase mediului şi să susţină creşterea economică şi crearea locurilor de muncă prin intermediul dezvoltării comerţului şi turismului în interiorul Europei şi între Europa şi continentele sale vecine.
Sursa: UNTRR