Situaţia transporturilor în România în anii 2003-2005
I. Tendintele traficuluiIn ultimii doi ani, volumul traficului de marfuri si pasageri a inregistrat o evolutie pozitiva (vezi tabelele 1-4), datorita cresterii activitatii economice la nivel national, precum si a numarului mare de investitii realizate in domeniul infrastructurii transporturilor.
1. Marfuri transportate (mil. tone)
Modul de 2003* 2004** % 2005** %
transport 2004/2003 2005/2003
- feroviar 71,4 72,5 101,5 75,2 105,3
- rutier 275,6 284,3 103,2 295,7 107,2
- ape interioare 12,8 13 101,6 13,4 107,6
- maritim 0,2 0,2 100 0,2 100
2. Distanta acoperita de marfuri (mil. tone – km)
Modul de 2003* 2004** % 2005** %
transport 2004/2003 2005/2003
- feroviar 15039,2 15225,0 101,4 15834,0 105,3
- rutier 30853,5 31845,0 103,2 33118,0 107,3
- ape interioare 3521,0 3562,0 101,6 3669,0 104,2
- maritim 611,0 529,0 86,6 29,0 86,6
3. Pasageri transportati (mil. pasageri – km)
Modul 2003* 2004** % 2005** %
de transport 2004/2003 2005/2003
- feroviar 94,8 95,0 100,2 98,0 103,4
- rutier 216,2 219,4 101,5 228,0 105,5
- ape interioare 0,2 0,3 150,0 0,36 180,0
- aerian 1,2 1,3 108,3 1,45 120,8
4. Calatorii efectuate de pasageri (mil. pasageri – km)
Modul 2003* 2004** % 2005** %
de transport 2004/2003 2005/2003
- feroviar 8529,0 8550,0 100,3 8764,0 102,7
- rutier 9443,0 9650,0 101,2 10063,0 106,5
- ape interioare 16,0 28,0 175,0 33,0 206,2
- aerian 1760,1 1950,0 110,0 2179,0 123,8
* date de la Institutul National de Statistica
** date de la Comisia Nationala de Prognoza
In acest context, in urmatorii ani, trebuie intensificat traficul de marfuri si de pasageri si sporita siguranta acestuia, prin dezvoltarea retelei de autostrazi, prin modernizarea drumurilor si podurilor existente, cu toate facilitatile moderne adiacente.
De asemenea, pentru cresterea traficului de marfuri si pasageri pe calea ferata, aeriana si navala, trebuie reabilitate sectoarele importante de cale ferata, iar principalele aeroporturi si porturi vor fi modernizate.
Vor fi luate in considerare urmatoarele directii strategice: modernizarea infrastructurii de transport, modernizarea tehnologiilor de exploatare in transporturi, cresterea sigurantei rutiere, protectia mediului in transporturi.
II. Obstacole in transportul rutier
si solutii pentru dezvoltarea acestuia
• Nerespectarea legislatiei referitoare la sistemul de colectare a amenzilor aplicat cetatenilor straini pe teritoriul Romaniei, ceea ce genereaza perpetuarea unui mediu lipsit de competitivitate intre transportatorii romani si cei straini;
• Numarul mare de accidente si gravitatea acestora, din cauza infrastructurii inadecvate, a parcului vechi de autovehicule si a instruirii profesionale insuficiente;
• Necesitatea unei noi abordari a legislatiei, in vederea instituirii unei forme mai flexibile, prin simplificarea prevederilor deja existente, luand in considerare prevederile legislatiei europene;
• Este necesara continuarea lucrarilor de constructie si de reabilitare a retelei rutiere;
• Sunt depuse eforturi de catre autoritatile competente din domeniu, pentru securizarea frontierelor.
III. Cele mai bune practici in reglementarea transportului si a infrastructurii rutiere
In 2004, procesul de transpunere a legislatiei comunitare a fost continuat, in ceea ce priveste agrearea vehiculelor rutiere in vederea admiterii lor pe drumurile publice din Romania si in domeniul inspectiei tehnice a vehiculelor, creandu-se astfel conditiile necesare pentru reinnoirea parcului si pentru scoaterea din circulatie a acelor vehicule care nu mai corespund conditiilor tehnice de agreare.
O realizare importanta in infrastructura de transport in 2004 a fost incheierea a 3 tronsoane ale autostrazii Bucuresti – Constanta (98 km.).
Alte realizari importante sunt reprezentate de inceperea lucrarilor la Autostrada Transilvaniei, tronsonul Cluj Napoca – Zalau – Bors (frontiera cu Ungaria); au ajuns in stadiu final negocierile cu trei companii privind constructia autostrazii Bucuresti – Brasov in parteneriat public-privat; tronsonul de autostrada Arad – Timisoara (57 km) este situat pe coridorul Pan-European nr. IV. Toate sectoarele de autostrada prezentate mai sus sunt incluse in reteaua trans-europeana TEN.
Sursa: Comisia Economica pentru Europa – ONU