UNTRR


Frământări în piaţa transporturilor rutiere sau A.M.R. 616

In 25 aprilie, Romania a semnat Tratatul de aderare la Uniunea Europeana la Luxemburg. Tot la aceasta data, cronometrul din Piata Universitatii indica 616 zile ramase pana la integrarea Romaniei in Uniunea Europeana.

Motiv de bucurie pentru toti cei care au asteptat cu sufletul la gura aceasta zi mare, care consfinteste accesul Romaniei pe drumul cu sens unic catre UE.

Atentie! Dincolo de bucuria intrarii pe acest ultim segment de drum cu sens unic, bazata pe speranta dobandirii unor drepturi egale cu celelalte tari deja membre ale UE, vom avea si obligatii pe masura! Si pentru inceput ne vom bucura de dreptul de a ne indeplini obligatiile ca viitori membri acceptati ai UE.

Desigur ca trebuie sa indeplinim aceste obligatii si, asa cum zice un vechi proverb, „sa ii dam Cezarului ceea ce i se cuvine“. Dar, Atentie! Se mai spune ca „pana la Dumnezeu te mananca Sfintii“. Si in contextul integrarii Romaniei in UE, vor mai exista suficiente presiuni si incercari de adjudecare a unei parti cat mai consistente din piata transporturilor romanesti fie ele internationale sau domestice, sub pretextul asa ziselor obligatii ale noului venit in selectul club al UE.

Autoritati si operatori de transport trebuie sa ne dam mana pentru a avea impreuna discernamantul necesar in implinirea tuturor obligatiilor asumate prin semnarea Tratatului de aderare, fara insa sa ne expunem cerintelor si pretentiilor colaterale, care urmaresc acapararea unei cote din piata romaneasca a transporturilor in favoarea operatorilor straini si in detrimentul celor autohtoni.

Trebuie evitata evolutia pietelor transporturilor din Spania sau Portugalia, care au fost inghitite de marile firme din UE. Ar fi regretabil ca dintr-o piata dezvoltata si cu potential sa ajungem o piata in care vor ramane numai jucatori mari la nivel european si operatori independenti (omul si masina sau un fel de rent-a-truck).

Cota de piata a transporturilor trebuie vazuta si negociata in context european! Si nu trebuie cedat nici un procent din ceea ce s-a construit cu eforturi uriase in ultimii 15 ani, pentru ca nimeni nu ne va oferi nimic inapoi, decat cel mult o captivitate in conditii lustruite pentru inceput ca subcontractanti.

Avand in vedere ca Romania este acum acceptata in UE, trebuie sa solicite, sa obtina si sa ofere transportatorilor romani conditii egale de concurenta cu transportatorii din UE. Nu vrem nici mai mult, nici mai putin.

Daca pana nu demult toate previziunile cu privire la costurile si implicatiile integrarii in UE erau pur teoretice, inceputul lui 2005 a aratat ca lucrurile se misca si efectele apar: firme straine au venit la cumparaturi dupa firme romanesti sau sa isi infiinteze filiale in Romania, companii de afara au inceput sa castige contractele mari de transport mentinand in unele cazuri vechii parteneri romani ca subcontractanti, tarife din ce in ce mai scazute in principal datorate concurentei inegale a transportatorilor din UE, vehicule returnate finantatorilor din cauza imposibilitatii achitarii ratelor, firme mici si medii care in conditiile actuale isi propun sa sisteze activitatea de transport international in acest an, firme medii si mari care, in conditiile actuale, isi fac planuri, nu de afaceri, ci de supravietuire pana la momentul integrarii, uitandu-se cu ingrijorare, ca in armata, la cat A Mai Ramas: 616 zile! In conditiile actuale, un numar interminabil de zile.

Sa nu uitam ca avem o flota moderna de autovehicule pentru international, care ar putea fi operata la costuri comparabile cu cele ale strainilor, daca nu s-ar cheltui bani in plus pe autorizatii cu plata, pe roviniete (platite aici acasa si atunci cand vehiculele ruleaza in tari straine si platesc si acolo taxe de drum) si pe alte taxe locale infloritoare.

In aceste conditii, trebuie tras un semnal de alarma si nu actionata frana de urgenta, pentru a solicita conditii egale de concurenta in contextul pietei europene a transporturilor!

Tot ce vom face de acum pana la integrarea propriu-zisa trebuie sa tina cont de contextul european si nu numai de piata romaneasca.

Este momentul in care eforturile tuturor celor implicati in transporturile rutiere din Romania trebuie sa se uneasca pentru a ne face loc impreuna pe piata europeana! Orice disputa interna ar trebui sa dispara in fata amenintarii competitiei extreme din partea colegilor de breasla din UE.

Radu Dinescu,

Secretar General al UNTRR





Ultima modificare a paginii: 03.10.2005

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii