UNTRR


Costurile şi beneficiile integrării României în Uniunea Europeană


Integrarea Romaniei in Uniunea Europeana va influenta in mod ireversibil intreaga economie nationala. Pentru ca aceasta influenta sa aiba efecte pozitive, este important ca societatea sa fie pregatita pentru a face fata unor schimbari, sa isi dezvolte capacitatea de a valorifica oportunitatile noii piete si de a atenua eventualele efecte nefavorabile. Astfel, se dovedeste oportuna o strategie pe termen mediu in ceea ce priveste planul de adaptare la piata europeana, accentuandu-se flexibilitatea programelor financiare si economice.

De asemenea, se poate dovedi benefica pentru Romania si experienta tarilor din Europa Centrala si de Est care au deja exercitiul pre-integrarii, integrarii si perioadei post-integrare. Integrarea Romaniei in Uniunea Europeana va aduce valoare adaugata tarii noastre pe toate planurile, dar si Uniunii Europene. O data cu semnarea tratatului, Romania a devenit observator activ, putand avea interventii la nivelul expertilor Uniunii Europene in diverse domenii.

Asemenea unor mari scriitori despre care mai mult se discuta decat sunt cititi, problematica integrarii Romaniei in Uniunea Europeana reprezinta un subiect amplu ce suporta in momentul actual numeroase interpretari si mai putina analiza si informare de specialitate din partea multora.

Nu trebuie sa privim pragmatic integrarea in Uniunea Europeana, numai din punct de vedere al costurilor si beneficiilor, trebuie sa privim procesul de integrare ca pe o racordare generala la un sistem amplu de valori. Este adevarat ca unele domenii vor fi puternic afectate din punct de vedere al masurilor ce vor fi luate in vederea alinierii practicilor si mecanismelor la cele utilizate in Uniunea Europeana, fiind necesare reforme structurale sustinute si rapid implementate (protectia mediului, concurenta), dar exista si domenii ce au facut deja pasi importanti, aici numarandu-se si sectorul transporturilor rutiere.

Costurile pe care le va avea Uniunea Europeana cu integrarea Romaniei si Bulgariei se ridica la aproximativ 44,3 miliarde EURO si se vor intinde pe o perioada de 7 ani, pana in 2014. Infrastructura rutiera va necesita 7 miliarde EURO pentru a fi adaptata astfel incat sa suporte 11,5 tone/osie, iar imbunatatirea protectiei muncii va absorbi 4 miliarde EURO.

Romania va trebui sa participe la randul ei la bugetul Uniunii Europene cu 2,5 miliarde EURO in perioada urmatoare aderarii. In plus, va trebui sa finanteze proiecte ale Bancii Centrale si ale Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare.

 

Din calculele efectuate de Ministerul Integrarii Europene, fiecare roman va contribui zilnic cu 4.000 lei timp de 3 ani la bugetul Uniunii Europene si va primi zilnic, sub forma fondurilor investite in programe si actiuni de reconstructie, reabilitare, aliniere etc, aproximativ 18.000 lei. Gestionarea sumelor se va dovedi insa o provocare pentru societatile si autoritatile financiare din Romania. Unele state ce au aderat la Uniunea Europeana s-au dovedit capabile a asimila 90% din fondurile primite, pe cand altele au reusit sa asimileze numai 50%.

 

Sa speram ca Romania va da dovada de experienta si maturitate in desfasurarea programelor si gestionarea fondurilor.

 

 

Cristian Zaharescu, UNTRR





Ultima modificare a paginii: 03.10.2005

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii