UNTRR


O fabrică de miliarde

STUDIOUL CARGO VA PREZINTA LA www.cargomagazin.com un film realizat

in cadrul fabricii robotizate de la Vitoria, precum si poze inedite din timpul

procesului de productie.

Orasul Vitoria din Spania se poate mandri cu faptul ca este gazda uneia dintre cele mai moderne si robotizate fabrici din lume. Aici, 93% din procesul de productie este asigurat de 578 de roboti cu 4 si 7 axe. Investitia de 500 milioane EUR realizata de DaimlerChrysler a oferit locuri de munca pentru 3.700 de muncitori, fiind astfel fabrica cu cel mai mare numar de angajati din provincia Álava.

De asemenea, prin producerea a aproape 100.000 de vanuri marca Vito si Viano, in fiecare an, acopera 4% din produsul intern brut al regiunii si, deoarece majoritatea vehiculelor sunt exportate, acestea reprezinta peste 10% din totalul exporturilor inregistrate in zona tarii Bascilor.

Istoria fabricii a inceput in 1954, atunci producandu-se in sase ani aproximativ 18.500 unitati de vehicule marca DKW F 89 L.

Modernizarea si extinderea continua a fabricii a facut ca pe poarta ei sa iasa, in peste jumatate de secol, 1,2 milioane vehicule tip van. In 2004, un an record din punct de vedere al productiei, au fost montate 92.910 vehicule cu sigla Mercedes Benz, dintre acestea 72.656 fiind Vito si 20.254 Viano.

 

Logistica de inalta clasa

Fabrica din Vitoria nu produce pe stoc, toate vehiculele fiind executate pentru comenzi, dar nici nu dispune de imense magazii de piese, subansamble si alte accesorii, asa cum ne-am fi asteptat.

Mai mult, nici pe culoarele de acces, ce merg in paralel cu banda de montaj, nu exista un du-te-vino de carucioare electrice care sa transporte de la un loc de munca la altul componentele destinate montajului. Piesele sunt produse in proportie de 80% in cadrul altor fabrici, majoritatea din Spania, fiind insa aduse si componente din Germania.

Pentru a nu fi blocat procesul de productie si pentru a se evita crearea de depozite interne, componentele sunt livrate  „Just-in-time“, dar si „Just-in-sequence“, un concept care presupune aducerea si descarcarea acestora din camioane direct pe banda de montaj, exact acolo unde este nevoie. Banda finala de montaj are forma literei U, podeaua ei fiind mai inalta fata de sol cu exact 1,2 m, inaltimea de descarcare a camioanelor.

Astfel, scaunele sau alte componente sunt descarcate direct pe linia de montaj, piesele fiind aduse intotdeauna din partea dreapta.

In plus, pentru operativitate maxima, in apropierea fabricii a fost realizat un parc industrial – „I-Park“, format din opt mari producatori de subansamble si piese, care asigura o mare parte din componentele necesare, reducandu-se astfel cheltuielile de transport al acestora de la distante mari.

 

Linia de montaj

In fiecare zi, pe portile fabricii ies peste 340 de modele Vito si Viano, inaltul grad de automatizare facand posibila producerea, din punct de vedere constructiv, dar si al culorilor si dotarilor, a cateva milioane de variante distincte.

Structura metalica a fiecarui van cantareste in medie o jumatate de tona, este formata din 435 componente individuale, abaterea la montaj neputand fi mai mare de 0,25 mm.

Exista 120 de programe special puse la punct pentru a asigura o varietate atat de mare de caroserii.

Astfel, pe aceeasi linie de montaj, se pot decupa caroserii pentru post de conducere pe dreapta sau stanga, vehicule cu lungimi diferite sau cu portiere de acces montate in functie de necesitatile clientului.

O structura de baza este montata complet in mai putin de doua minute, fiind apoi supusa unei verificari minutioase de catre o alta echipa de 18 roboti.

Gradul mare al preciziei la montaj este asigurat, evident, de catre roboti, care realizeaza 93% din volumul de lucru. Dar acest lucru nu este suficient nici in lumea robotilor: fiecare caroserie are 400 de puncte ce sunt inspectate automat tot de... roboti.

Aleator, structurile de vehicule sunt scoase din ciclul de productie, fiind verificate calitatea sudurilor si prinderilor de catre specialisti umani, de aceasta data, printr-un sistem bazat pe ultrasunete.

Clientii pot alege din 200 de variante de culori, metalizate sau nemetalizate. Fara aditivi toxici. Cinci straturi de vopsea pentru culori nemetalizate si sase pentru cele metalizate, primele, cele de protejare, fiind groase de 0,8-2,8 microni, cele finale ajungand la 35 microni.

Daca luam in calcul tipurile de vehicule de baza construite, motorizarile, dotarile optionale, capacitatea de a monta postul de conducere la comanda, pe partea dreapta sau stanga, precum si toate variantele de culori ale caroseriei, teoretic se pot realiza 2.000.000 de modele diferite in cadrul fabricii de la Vitoria.

 

Dan Pavel

CARGO Romania & BUS





Ultima modificare a paginii: 03.10.2005

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii