UNTRR


Informare asupra reuniunilor Consiliului Transport Persoane din cadrul IRU

Şedinta Consiliului de Transport Persoane IRU

18 februarie 2005, Luxemburg

 

Consiliul de Transport Persoane (CTP) al IRU s-a reunit pe data de 18 februarie a.c. la Luxemburg, avand ca principale puncte inscrise in ordinea de zi: studiul Comisiei privind durabilitatea turismului si a transportului, siguranta rutiera, prioritatile IRU in cadrul UE, propunerea Comisiei Europene pentru liberalizarea serviciilor pe piata interna, timpul de lucru, reuniuni si evenimente de interes pentru transportatorii de persoane.

Presedintele CTP a informat asupra studiului Comisiei privind durabilitatea turismului si a transportului – proiectul MuSTT „Actiune orientata asupra multi-partenerilor europeni pentru un transport si un turism durabil“. IRU considera ca industria transporturilor trebuie sa manifeste initiative proactive, fundamentate pe rezultatele acestui studiu, propunand actiuni care sa fie intreprinse de Comisia Europeana pe termen lung. Trebuie dezvoltat si implementat la nivel european si national, un cadru politic proactiv, care sa incurajeze trecerea de la autoturismele private la autobuze, autocare si taxi, prin strategii de dezvoltare durabila fundamentate pe 3 principii: inovare, stimulente si infrastructura.

Referitor la siguranta rutiera, IRU considera ca interzicerea autocarelor de dormit in urma recentelor accidente produse in Germania nu reprezinta o abordare corecta pentru imbunatatirea sigurantei turismului cu autocarul. Astfel, producatorii de autocare ar trebui sa initieze propuneri tehnice pentru imbunatatirea sigurantei autocarelor de dormit, prin asigurarea posibilitatii fixarii centurilor de siguranta la toate locurile din autocar, chiar si atunci cand acestea sunt aflate in pozitie de dormit.

IRU a propus crearea, in cadrul CTP, a unei retele de experti din randul asociatiilor membre si al membrilor lor – operatori de autobuze si autocare, avand 5 obiective principale: cresterea constientizarii si a schimbului de informatii; coordonarea lobby-ului la nivel european; dezvoltarea de instrumente practice – ghiduri si liste de verificare; actualizarea listei IRU de parcari securizate, la nivel european; expertiza de specialitate pentru dezbaterile si procesele decizionale cu privire la securitate, in forumuri si organizatii relevante nationale si internationale.

Referitor la prioritatile IRU in cadrul UE pentru viitoarea Presedintie britanica a UE (a 2-a jumatate a anului 2005), presedintele CTP a aratat ca aceste prioritati sunt similare celor formulate pentru presedintia luxemburgheza: cerintele serviciilor publice, afaceri sociale (timp de lucru), accesul la piata, drepturile pasagerilor, accesul la profesie (autobuze, autocare, taxi).

Invitat sa participe la reuniunea CTP, responsabilul pentru transportul de persoane al Ministerului Transportului si Mediului din Luxemburg a aratat ca politica luxemburgheza este de a promova introducerea unei concurente administrate nu in piata, ci pentru piata, prin stabilirea unui „mix sanatos“ de diferite tipuri de operatii care sa fie realizate de companii din sectorul public si cel privat.

Responsabilul afaceri sociale al IRU – Bruxelles a informat membrii CTP asupra celor mai recente progrese legislative comunitare cu privire la timpii de conducere si odihna, transpunerea Directivei 2002/15/EC (termen: 15 martie a.c.) si la introducerea tahografului digital (termen: 5 august 2005).

In continuare, responsabilul CTP IRU a informat membrii CTP cu privire la evenimentele viitoare care urmeaza sa fie organizate pentru transportatorii de persoane:

• Conferinta internationala pentru autobuze si autocare – Shanghai, 16 martie 2005;

• Conferinta IRU asupra extinderii UE – Talinn;

• Premiul Eurochallenge IRU 2005;

• Premiul IRU 2005 pentru orasele care promoveaza autocarele;

• Al 4-lea Forum european pentru autobuze si autocare, Kortrijk, 21 octombrie 2005, avand ca tema securitatea rutiera.

 

Seminarul Consiliului Transport Persoane IRU

Bruxelles, 2 martie 2005

 

Consiliul de Transport Persoane (CTP) IRU a organizat pe data de 2 martie 2005, la sediul FBAA – Bruxelles, un seminar asupra aspectelor comunitare de interes pentru transportul cu autobuze si autocare. La seminar au participat oficiali europeni din partea DG TREN, Presedintele IRU, Presedintele FBAA, Presedintele CTP si reprezentanti ai asociatiilor membre CTP IRU.

Responsabilul cu politica de transport terestru – Comisia Europeana a realizat o informare cu privire la preocuparile Comisiei in domeniul legislatiei sociale in transporturi si in domeniul reglementarii transporturilor de persoane:

• Tahograful digital: obligatoriu din 5 august 2005;

• Accesul la profesie:

- Revizuirea Directivei 96/26;

- Lansarea unui studiu asupra slabei implementari a legislatiei comunitare la nivel national, in statele membre (termen de finalizare studiu: martie 2005);

- Reglementarea 684/92 (11/98, 12/98) cu privire la serviciile internationale cu autocarul si cabotajul – exista 3 scenarii de modificare a acestei reglementari:

1) Reducerea numarului de cazuri cand refuzarea autorizatiei este permisa;

2) Punctul 1) + aprobarea tacita a unui serviciu 4 luni dupa aplicare;

3) Abolirea procedurii de autorizare, pentru a pozitiona serviciile regulate pe aceleasi fundamente ca serviciile ocazionale;

• De asemenea, Comisia se intereseaza si de problemele inregistrate in regimul de acordare a licentei comunitare, regulile cu privire la cabotaj. Reprezentantul DG TREN a aratat ca, la acest moment, Comisia nu a stabilit inca o pozitie referitoare la drepturile pasagerilor, considerand ca trebuie sa existe un echilibru intre drepturile pasagerilor si cele ale industriei, in contextul competitiei cu transportul feroviar si aerian. Politica Comisiei cu privire la drepturile pasagerilor se va adresa, intr-o prima faza, transportului aerian si feroviar, si in a 2-a faza – transportului maritim si rutier.

Principalele directii de interes pentru Comisie sunt:

• schemele de responsabilitate financiara;

• schemele de compensare in cazuri de negare a imbarcarii, anulare sau intarzieri;

• masuri speciale pentru persoanele cu mobilitate redusa;

• mecanismele de tratare a reclamatiilor;

• informarea pasagerilor;

• calitatea serviciilor.

Principalele documente comunitare de fundamentare a politicii Comisiei cu privire la drepturile pasagerilor sunt:

• Carta Alba stabilind „Politica de transport europeana pentru 2010“;

• Comunicarea Comisiei asupra operarii si perspectivelor cadrului comunitar al transportului de pasageri cu autobuzul si autocarul: accesul la transportul international si pietele de cabotaj, siguranta si drepturile pasagerilor – COM (2004) 527 final;

• Comunicarea Comisiei catre Parlamentul European si Consiliu pentru intarirea drepturilor pasagerilor in UE – COM (2005) 46 final.

Problemele identificate de Comisie in sectorul autocarelor si autobuzelor sunt legate de:

• Lipsa acordurilor internationale care sa fie transpuse in legislatia comunitara;

• Lipsa unor masuri comunitare;

• Pasagerii trebuie sa se bazeze pe legislatia nationala;

• Dimensiunea internationala a serviciilor le sporeste complexitatea si lipsa de transparenta, pentru pasager, cu privire la legislatia care este aplicabila;

• Nici un sistem nu garanteaza asistenta imediata si compensarea;

• Nu exista un sistem armonizat de tratare a reclamatiilor;

• Caracteristica specifica a pasagerilor cu autocarul si autobuzul: persoane cu venituri reduse;

• Inexistenta unor asociatii internationale ale pasagerilor.

 

Roxana Radu,

UNTRR





Ultima modificare a paginii: 03.10.2005

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii