UNTRR


2004 – Un an de excepţie

• Piata auto a crescut cu o treime

• Vanzari record de peste

180.000 autovehicule noi

• Vanzari record de autoturisme,

peste 145.000

Exact in urma cu un an, ne intalneam pentru a face bilantul lui 2003 si a va prezenta prognoza pentru 2004. Pe baza bunelor perspective economice care se intrevedeau pentru anul 2004, ne asteptam atunci la o crestere a pietei de autovehicule noi de 16%, ceea ce ar fi reprezentat oricum un rezultat foarte bun.

Realitatea anului 2004 a bulversat insa orice prognoze, piata autovehiculelor noi crescand de doua ori mai repede decat preconizau analistii, cu 33,7%.

O majorare cu o treime a pietei auto este in orice conjunctura un rezultat de exceptie, dar nu trebuie uitat ca aceasta dezvoltare survine dupa alti trei ani de crestere solida: 2001 cu 8,7%; 2002 cu 22,4%; 2003 cu 20,8%. Piata auto din 2004 a fost de 2,15 ori mai mare decat cea din 2000, care a fost, ce-i drept, cel mai slab an de dupa 1990.

Anul 2004 a inregistrat mai multe recorduri pentru piata autovehiculelor noi:

• Cea mai mare crestere anuala, de 33,7% (precedentul record 24,3% in 1998);

• Cele mai mari vanzari de autovehicule: 180.927 (precedentul record 142.476 in 1998);

• Cele mai mari vanzari de autoturisme: 145.120 (precedentul record 115.580 in 1998);

• Cea mai mare crestere de vanzari la autoturismele de productie nationala: 34,6%.

Rezultate foarte bune s-au inregistrat pe toate segmentele domeniului auto. Astfel, productia nationala de autoturisme a crescut cu 30,8% iar cea de comerciale usoare cu 18,9%. Ambii producatori majori, Dacia si Daewoo, au realizat cresteri apreciabile fata de anul precedent, iar Daewoo a inregistrat chiar cel mai mare nivel al productiei din 1996 incoace, de cand produce in Romania: peste 26.000 unitati, in majoritate modelul Matiz. ªi la Dacia cresterea cu o treime a productiei fata de 2003 e remarcabila, mai ales in conditiile in care a avut loc o schimbare majora a gamei de produse pe parcursul anului.

Exportul a inregistrat de asemenea un progres apreciabil, cu 84%, chiar daca totalul de aproape 20.000 de unitati este sub cifrele inregistrate in prima parte a anilor ‘90. Sa nu uitam insa ca perspectivele de export pentru anii urmatori sunt apreciabile, modelul Dacia Logan (care e destinat in mare masura exportului) fiind abia la inceputul carierei.

Piata auto a crescut echilibrat, astfel ca la autoturisme s-au inregistrat cresteri aproape egale atat la cele din import, cat si la cele din productia nationala. In acest mod, raportul dintre autoturismele nationale si cele din import s-a pastrat aproape neschimbat fata de 2003. Piata auto este in continuare dominata de producatorii nationali, desigur pe segmentele de piata pe care activeaza acestia: autoturisme si comerciale usoare. La autoturisme, 60% din piata este acoperita de producatorii nationali (41,2% Dacia si 18,6% Daewoo), iar la comerciale usoare 71%.

La autoturismele din import, primele doua pozitii in clasament s-au pastrat din 2003: lider este in continuare Renault, urmat de Skoda. Pentru pozitiile 3 si 4 a avut loc o rocada fata de 2003, Peugeot ocupand locul 3 in fata lui Volkswagen. Tot o rocada a avut loc pentru pozitiile 5 si 6, Ford ocupand pozitia 5 in fata lui Opel. Evolutii apreciabile au avut Fiat (de pe locul 10 pe 7) si Chevrolet, care a intrat direct pe locul 9 in primul an al prezentei pe piata. Cresteri spectaculoase au inregistrat si alte marci din import, chiar daca nu au ajuns in Top 10: BMW, Hyundai, Mitsubishi, Smart sau Ssangyong au inregistrat fiecare in parte vanzari mai mult decat duble fata de 2003.

Anul 2004 a fost fara indoiala anul autoturismelor mici si medii, atat in ceea ce priveste cele din import, cat si cele nationale. Cresterile cele mai mari s-au inregistrat la clasele A (mini), B (supermini) si C (compacta). O crestere apreciabila s-a inregistrat si la clasa monovolumelor. Aici insa vanzarile sunt inca mici, dar arata orientarea clientilor catre automobile confortabile si polivalente.

In mod destul de neasteptat, ponderea motorizarilor Diesel s-a pastrat practic constanta fata de anul 2003, la putin sub un sfert din piata totala de autoturisme. Aceasta desi trendul in ultimii ani (in Romania, dar si peste tot in Europa) a fost de crestere constanta.

La autoturismele din import, ponderea chiar a scazut de la 57,3% la 53,5%, dar a fost compensata de vanzarile de Dacia Solenza Diesel (singurul autoturism national cu astfel de motorizare).

O mentiune speciala trebuie facuta privitor la piata autovehiculelor comerciale. Acestea au inregistrat o crestere puternica, de 24,2%. Trebuie subliniat aici ca in interiorul cifrei medii de mai sus, camioanele de peste 6 tone si autobuzele au inregistrat cresteri spectaculoase, care sunt o buna reflectare a cresterii activitatii economice in general, si a nevoii de transport de marfa si pasageri in special. 2005 este de asteptat sa fie de asemenea un an bun pentru industria si piata de automobile. Productia nationala va inregistra un salt spectaculos, de peste 50%, alimentat in special de cresterea masiva a ritmului de productie al Daciei Logan. Exporturile vor face un salt si mai mare, probabil pana la un nivel de peste trei ori mai mare decat cel din 2004, motivul fiind demararea exporturilor pe scara larga a aceleiasi Dacia Logan. In ceea ce priveste piata interna, vanzarile vor continua sa creasca stabil, dar la un ritm sensibil sub cel record inregistrat in 2004. Ne asteptam la o crestere a pietei de aproximativ 10%, astfel incat speram ca piata totala de autovehicule noi sa atinga nivelul semnificativ de 200.000 de unitati.





Ultima modificare a paginii: 03.10.2005

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii