Caracteristici generale privind transportul de mărfuri din România
În România, firmele cu 1 – 5 camioane reprezintă 80% din numărul total de firme de transport, care deţin licenţe de transport rutier şi execuţie pentru transport rutier internaţional şi care au în dotare aproximativ 35% din camioanele înregistrate în România. Companiile cu un parc mai mare de 20 de camioane reprezintă 2,75% din totalul companiilor care au obţinut licenţa de transport rutier internaţional şi care deţin aproximativ 27% din camioanele înmatriculate în România.
Segmente de piaţă acoperite
Din cele 20.000 de firme de transport rutier înregistrate în România, aproximativ 1.900 dintre acestea efectuează operaţiuni de transport internaţional. Majoritatea firmelor de transport rutier sunt specializate pe transportul de mărfuri generale, un procent relativ mic având semiremorci specializate pentru transportul mărfurilor perisabile, agabaritice sau periculoase.
Mărcile de camioane predominante în România
La sfârşitul anului 2003, statisticile indicau că firmele de transport din România aveau în componenţa lor următoarea structură: 9% MAN, 12,4% Mercedes, 13% IVECO, 19,5% Volvo, 23% Roman şi 23,1% alte modele.
Raportat în procente, în ţara noastră există un număr de aproximativ 34.100 de capete-tractor reprezentând 5% din numărul total de autovehicule înmatriculate, iar aproximativ 76.000 de camioane sunt destinate transporturilor în construcţii.
Servicii integrate de logistică
În general, companiile internaţionale care oferă servicii logistice pe piaţa românească, nu conduc în totalitate şi activităţi de transport, neavând astfel de intenţii pentru viitorul apropiat. Tendinţa este aceea de a contracta firme de transport, evitându-se astfel investiţii substanţiale în flote proprii. Există însă un număr redus de firme care deţin propria flotă de autovehicule, firme care deservesc în totalitate clienţi dedicaţi.
Cât de bine sunt grupate transporturile internaţionale de mărfuri pe piaţa românească?
Vârsta medie a flotei din sectorul rutier de transport din România este de 3-4 ani pentru firmele de mărime medie. În cazul companiilor mari, vârsta poate fluctua destul de mult datorită procesului de reînnoire a flotei. Operatorii de transport sunt într-un permanent proces de înnoire a flotei pentru a putea avea acces la autorizaţiile multilaterale CEMT, astfel că firmele mari îşi modernizează parcurile auto prin achiziţionarea de autocamioane care corespund standardelor de poluare EURO 3 şi EURO 4.
România deţine una din cele mai moderne flote de camioane din Europa, mai mult de 50% din numărul de camioane corespund standardelor EURO 3, ceea ce reprezintă aproximativ 10.000 de camioane. Multe firme de transport consideră însă destul de neplăcută tranziţia de la EURO 3 la EURO 4, ţinându-se cont că diferenţele tehnice dintre cele două clase sunt mici, iar capacităţile financiare ale transportatorilor care au achiziţionat autocamioane EURO 3 sunt limitate.
Ponderea mărfurilor transportate pe cale rutieră
În România volumul mărfurilor transportate pe cale rutieră reprezintă 73% din totalul mărfurilor transportate, în timp ce în cazul transportului feroviar procentul este de doar 19%.
Cerinţe speciale pentru
deschiderea unei firme de transport rutier în România
În prezent în ţara noastră nu sunt prevăzute condiţii speciale de constituire a unei societăţi care are ca domeniu de activitate transporturile rutiere.
Carpen Eduard, UNTRR n