Luxul normalităţii
Pentru orice obiect sau stare cu care nu te intalnesti in mod uzual, exista tendinta de a o califica de lux, in principal datorita raritatii.In transporturi ar fi normal ca marfurile periculoase sa fie transportate si noaptea datorita traficului mai redus, expunerii la potentialele pericole a unui numar mai mic de oameni; transportul sa se poata efectua intr-un interval de timp cat mai scurt si sa nu existe intreruperi „artificiale“, pentru care de altfel nu exista spatii de stationare adecvate si pentru ca, finalmente, in lumea civilizata nu exista astfel de restrictii.
Cat de normal este ca licentierea sa faca subiectul Codului penal? Poate fi un semnal, care singur nu poate aduce beneficii reale in industria transporturilor, stiind ca oricum a fost introdus cu tinta spre transportul domestic de persoane.
Personal nu vad atat de importanta licenta in conditiile in care nerespectarea tuturor reglementarilor din sectorul transporturilor rutiere poate conduce la o concurenta neloiala si intr-o anumita masura poate fi considerata o infractiune mai grava decat nedetinerea unei licente valabile si cu un impact extrem de insemnat asupra pietei. De exemplu, in cazul operatorilor cu licenta, care nu respecta AETR, ADR (daca e cazul), nu au asigurari, nu tin cont de cerintele tehnice si, in final, fac transporturi la preturi extrem de mici, distrugand piata, fara sa mai pateasca nimic din partea autoritatilor competente locale sau centrale, cu ce ajuta Codul penal?
Este normal ca unii sa respecte toate regulile jocului, iar altii, care nu le respecta, sa continue sa existe si de multe ori sa supravietuieasca exact in locul celor cuminti?
Este normal ca romanii sa „beneficieze“ numai de rovinieta pe 12 luni si sa se bucure doar de amenzile maxime posibile? (acestea fiind progresive, pentru perioada maxima de valabilitate a rovinietei se plateste amenda cea mai mare).
In aceste conditii, consider ca normalitatea este un mare lux in Romania, care de multe ori nici nu poate fi cumparat, nici macar cu preturi prohibitive.
ªi totusi, speranta pare sa incolteasca si cu privire la normalitate, cel putin in domeniul transporturilor rutiere. Asa cum pentru a intra in Europa a fost abrogata obligativitatea recomandarilor din partea organizatiilor de orice fel, speram ca la fel de simplu si rapid vor fi corectate si problemele reale din domeniul transporturilor rutiere.
Sa nu uitam ca nu stim cu ce tactica si cu ce componenta mergem, ca sa avem ceva sanse, la Europenele transporturilor din 2007, pentru care se pare ca a inceput deja cursa calificarii!!!
Radu Dinescu
Secretar General UNTRR