Informaţii U.N.I.M.A.R. (februarie 2005)
Construcţia şi mentenanţa autovehiculelor la C.E.E. - O.N.U.
Printre preocupările deosebite ale Comisiei Economice pentru Europa - C.E.E. - din cadrul Organizaţiei Naţiunilor Unite, este şi aceea referitoare la construcţia şi mentenanţa autovehiculelor rutiere.
În conformitate cu structura de organizare a Comisiei, în cadrul acesteia funcţionează Comitetul pentru Transporturi Interioare, care se ocupă de transporturile rutiere, navale, aeriene şi pe calea ferată, prin următoarele grupe ale sale de specialitate:
• Grupa de lucru pentru dezvoltarea şi economia transporturilor (WP 5)
• Grupa de lucru pentru transporturi pe calea ferată (S.C. 2)
• Grupa de lucru pentru transporturi combinate (WP 24)
• Grupa de lucru pentru probleme vamale în domeniul transporturilor (WP 30)
• Grupa de lucru pentru transportul mărfurilor periculoase (WP 15)
• Grupa de lucru pentru transporturi vamale interioare (SC 3)
• Grupa de lucru pentru standardizarea normelor tehnice şi de securitate din transporturile navale interioare (SC 3/WP3)
• Grupa de lucru pentru transportul mărfurilor alimentare perisabile (WP 11)
• Grupa de lucru pentru statistica în transporturi (WP 6)
• Grupa de lucru pentru transporturi rutiere (SC 1)
• Grupa de lucru pentru securitate rutieră (WP 1)
• Forumul mondial pentru armonizarea reglementărilor din construcţia şi mentenanţa autovehiculelor (WP 29)
Scopul principal al activităţii Comitetului pentru Transporturi Interioare este crearea unui cadru legislativ pentru cooperarea internaţională şi acţionarea concertată în scopul facilitării şi dezvoltării transporturilor internaţionale concomitent cu îmbunătăţirea mediului înconjurător.
Întreaga activitate se desfăşoară sub supravegherea Comitetului, de către grupele de lucru de experţi enumerate mai sus.
Principalul rezultat al acestei activităţi îl constituie elaborarea unui mare număr de acorduri şi convenţii internaţionale - în prezent 55 - care asigură cadrul legal internaţional şi reglementările tehnice necesare pentru dezvoltarea transporturilor internaţionale (rutiere, navale, aeriene, pe cale ferată şi combinate) în regiunea Comisiei Economice pentru Europa.
Pentru transporturile rutiere au fost elaborate un număr de 26 de asemenea instrumente de lucru din care: 9 pentru infrastructură şi trafic rutier, 5 pentru transporturi rutiere, 6 pentru trecerea frontierei, 3 pentru transportul mărfurilor periculoase şi perisabile şi 3 pentru construcţia şi mentenanţa autovehiculelor rutiere.
Romania este parte contractantă la 22 din aceste acorduri şi convenţii, celelalte 4 fiind în curs de analiză în vederea semnării şi aderării.
Cele 3 acorduri internaţionale din domeniul construcţiei şi mentenanţei autovehiculelor, la care Romania este parte contractantă sunt următoarele:
• Convenţia privind adoptarea de condiţii uniforme pentru aprobarea şi recunoaşterea reciprocă a aprobării autovehiculelor echipate şi a părţilor componente (elaborată în anul 1958).
• Convenţia privind adoptarea de condiţii uniforme pentru inspecţiile tehnice periodice a autovehiculelor şi recunoaşterea reciprocă a acestor inspecţii (elaborată în anul 1997).
Pană în prezent, în cadrul acestei Convenţii, a fost elaborată şi a intrat în vigoare Regula Nr 1 privind inspecţiile tehnice periodice ale autovehiculelor comerciale grele şi este în curs de elaborare Regula Nr 2.
• Convenţia privind stabilirea de reglementări tehnice globale pentru autovehicule, echipamente şi părţi componente (elaborată în anul 1998).
Se lucrează în prezent pentru stabilirea primelor reglementări tehnice.
Aşa cum s-a arătat, organismul Comitetului pentru Transporturi Interioare care se ocupă de problemele de construcţie şi mentenanţă a autovehiculelor este Forumul mondial pentru armonizarea reglementărilor din construcţia şi mentenanţa autovehiculelor (WP 29).
În cadrul acestui Forum funcţionează următoarele grupe de experţi:
• Grupa de lucru pentru poluare şi energie (GRPE)
• Grupa de lucru pentru norme generale de securitate (GRSG)
• Grupa de lucru pentru frane şi cutii de viteze (GRRF)
• Grupa de lucru pentru iluminare şi semnalizare luminoasă (GRE)
• Grupa de lucru pentru poluare fonică (GRB)
• Grupa de lucru pentru securitate pasivă (GRSP)
Modul de lucru este următorul: grupele de lucru de experţi elaborează propuneri pe baza solicitărilor scrise primite din partea diferitelor ţări şi a discuţiilor purtate în cadrul fiecărei grupe, aceste propuneri sunt adoptate de Forum şi înaintate spre aprobare Comitetului pentru Transporturi Interioare. După ce sunt aprobate ele sunt transformate în instrumente internaţionale (acorduri, convenţii) urmand metodologia necesară, deosebit de greoaie şi birocratică care face ca pană la intrarea în vigoare şi aplicarea unui asemenea instrument să treacă caţiva ani de zile.
Activitatea tuturor organismelor menţionate (grupe de lucru de experţi, forum, Comitetul pentru Transporturi Interioare) se desfăşoară în baza unui program de lucru aprobat pentru fiecare an de către Comitet.
De exemplu, conform acestui program, în cursul lunii octombrie 2004 s-au desfăşurat lucrările următoarelor grupe de experţi din cadrul Forumului:
• A 53-a sesiune a Grupei de lucru pentru iluminare şi semnalizare luminoasă
• A 87-a sesiune a Grupei de lucru pentru norme generale de securitate (GRSG)
În cazuri deosebite, care necesită urgenţă pentru rezolvare, pot fi organizate şi sesiuni extraordinare, neplanificate ale grupelor de experţi, la solicitarea reprezentanţilor mai multor guverne.
Sperăm că am reuşit să vă facem o imagine asupra organizării C.E.E. - ONU şi a Comitetului pentru Transporturi Interioare, precum şi asupra realizărilor şi preocupărilor din domeniul construcţiei şi mentenanţei autovehiculelor şi vă stăm la dispoziţie, la sediul U.N.I.M.A.R., pentru informaţii suplimentare şi pentru consultarea unor documentaţii care vă interesează.
Dr. Ing. S.C. Dobrotă