UNTRR


Evoluţia preţurilor în transporturile rutiere

Perioada decembrie 2003 – decembrie 2004

 

Evolutia preturilor si a cheltuielilor in transporturile rutiere in Romania, in intervalul decembrie 2003 – decembrie 2004, a fost influentata in principal de inflatia aferenta perioadei mentionate, cat si de evolutia indexarilor salariale.

Cresterea pretului la motorina de-a lungul anului 2004 a fost de 29%, reprezentand o valoare de 6.050 lei, iar la cheltuielile efectuate pentru intretinere, cat si pentru structura, firmele de transport au fost nevoite sa plateasca sume avand o crestere intre 10 – 15% fata de cele aferente anului 2003, variatie care a tinut cont de indexarea salariilor. Inflatia a fost perceputa de operatorii de transport in intervalul decembrie 2003 – decembrie 2004 ca un coeficient ce s-a adaugat la pretul fiecarui material achizitionat de acestia, avantajate fiind firmele cu un parc mai numeros, care au incheiat contracte pe termen lung cu agenti comerciali sau cu firme producatoare. La achizitionarea asigurarii obligatorie auto (RCA), firmele de transport au trebuit sa achite pentru fiecare camion detinut cu 30% mai mult fata de anul 2003, in timp ce impozitele pentru autovehicule au avut aceleasi valori. Firmele de transport international ce au utilizat autorizatii de Ungaria cu plata taxelor rutiere au achitat intre 20.000 si 120.000 HUF pentru fiecare camion, iar in Austria s-a achitat taxa Go-Box in valoare de 0,273 euro /km (fara TVA – 20%). In plan intern, incepand cu data de 15 septembrie 2004, firmele de transport marfa au fost nevoite sa respecte prevederile Hotararii Consiliului General al Municipiului Bucuresti nr. 134 din 26.08.2004 privind circulatia autovehiculelor de marfa si a utilajelor cu masa totala maxima autorizata mai mare de 5 tone in municipiul Bucuresti, hotarare ce interzice circulatia acestora in timpul zilei, iar in timpul noptii, circulatia in anumite zone restrictionate este posibila numai cu plata unei autorizatii, care poate avea valori cuprinse intre 3.000.000 si 200.000.000 lei.  Referitor la retributiile soferilor, acestea au fost majorate in functie de indicii inflatiei, cat si de valorile raportate ale salariilor minime si medii brute din actele normative, a caror crestere a fost de aproximativ de 10%. Pentru firmele care efectueaza transporturi internationale, cheltuielile de deplasare au variat numai in functie de evolutia cursului leu – EUR/USD.

In transporturile rutiere internationale, cresterile costurilor sunt greu de transferat spre consumatorul final din cauza concurentei acerbe atat din partea firmelor din strainatate cat si a celor autohtone.

In cazul transporturilor interne, cheltuielile au putut fi regasite intr-o crestere a pretului transportului de maxim 10%, si in acest sector remarcandu-se o concurenta destul de puternica.





Ultima modificare a paginii: 03.10.2005

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii