UNTRR


Timpii de conducere/odihnă şi tahograful digital

UE – Starea actuala a procesului de adoptare a reglementarilor

In ultimele noua luni, au avut loc evolutii esentiale privind procedura de co-decizie in curs pentru revizuirea reglementarilor referitoare la timpii de conducere si de odihna, precum si un anumit numar de hotarari luate de Comisia Europeana si statele membre privind punerea in aplicare a tahografului digital.

 

I. Reglementari referitoare la timpii de conducere si de odihna

1. Contextul concilierii

• Pozitia comuna a Consiliului a fost transmisa Parlamentului European (PE) pentru a doua lectura in decembrie 2004. IRU a contestat sapte puncte ale acestei pozitii comune si a lansat, impreuna cu membrii IRU implicati, o actiune importanta de lobby pe langa Comisia Transporturilor Parlamentului European (PE TRAN).

• Problemele prioritate ale IRU pentru cea de-a doua lectura sunt urmatoarele:

- Mai mult de sase zile de conducere consecutive intre doua perioade de odihna saptamanale;

- Nici o limita de 56 ore a timpilor de conducere saptamanala;

- Mai multa flexibilitate in repartizarea timpilor de odihna zilnica;

- Fara odihna regulata saptamanala de 45 ore la fiecare doua saptamani;

- Simplificarea dispozitiilor referitoare la pauze;

- Fara inversiunea sarcinii dovezii.

• Problema votului PE a fost in general pozitiva privind obiectivele prioritare ale IRU, cu exceptia notabila a faptului ca Parlamentul a mentinut limita la 56 ore a timpilor de conducere saptamanala si o perioada de odihna zilnica de minim 12 ore.

 

2. Procesul de conciliere intre PE si Consiliu

• Rezultatul celei de-a doua lecturi a PE a fortat Parlamentul si Consiliul la un dificil „proces de conciliere“. Pana in prezent, exista putine informatii privind aceste discutii din cauza caracterului sensibil al negocierilor.

• Doua reuniuni regrupand aceeasi actori (Consiliul, PE) au avut loc. In acest stadiu, se pare ca cele doua parti au facut un oarecare progres privind probleme mai marginale si delegatii sunt pe punctul de a incheia un acord privind datele punerii in aplicare a tahografului digital. Data finala pentru echipamentul obligatoriu al noilor autovehicule ar fi de 20 zile dupa publicarea noii legislatii in Jurnalul Oficial. Totusi, in cursul reuniunii, „pachetul“ referitor la timpii de odihna, care cuprinde majoritatea preocuparilor esentiale ale IRU, pare sa fie aspectul cel mai dificil al negocierilor. Delegatia parlamentara a fost hotarata privind trecerea timpilor de odihna zilnica de la 11 la 12 ore. Parlamentul insista de asemenea ca timpul de lucru sa fie verificat concomitent cu timpul de conducere conform noii Directive referitoare la control, care face obiectul studiului paralel cu reglementarile referitoare la timpii de conducere si de odihna.

• Concilierea oficiala trebuie sa se incheie pe 6 decembrie.

• Daca nu se va obtine nici un acord dupa aceste sesiuni oficiale, orice propunere va fi abandonata. Totusi, trebuie observat ca aceasta problema este putin probabila si ca principalele surse preconizeaza cu optimism deja un acord.

 

II. Punerea in aplicare a tahografului digital

1. Contextul concilierii

• In cursul reuniunii Consiliului de Transport din aprilie 2005, statele membre UE si Comisia Europeana au confirmat ca data introducerii tahografului digital va fi 5 august 2005, in ciuda faptului ca Delegatia IRU a lansat avertismente ca nici guvernele nationale, nici sectorul in ansamblul sau nu este pregatit pentru aceasta data.

• Comisarul Barrot a recunoscut, in sfarsit, ca este imposibila mentinerea datei limita de 5 august in scrisoarea sa catre statele membre din 22 iulie, in care el a anuntat ca o perioada finala de toleranta va fi autorizata pana pe 1 ianuarie 2006. In cursul acestei perioade, statele membre vor putea deci accepta inmatricularea autovehiculelor echipate cu aparate digitale si analogice. Urmare acestei scrisori, doar un stat membru (Belgia) a hotarat sa nu recurga la aceasta prelungire a termenului.

 

2. Procesul de conciliere

• Data limita finala pentru utilizarea obligatorie a tahografelor digitale pe noile autovehicule nu va fi cunoscuta decat odata ce va fi terminata concilierea privind reglementarile referitoare la timpii de conducere si de odihna, care amendeaza astfel intr-o maniera juridica datele de introducere prin procesul de co-decizie. IRU a primit o scrisoare de la presedintia britanica pe 23 septembrie confirmandu-i aceasta dispozitie.

• Un compromis ar trebui sa fie gasit. Numerosi sunt actorii care sugereaza o data intermediara intre 1 ianuarie 2006 si 5 august 2006 sau douazeci de zile dupa publicarea noului Regulament referitor la timpii de conducere si de odihna in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

 

III. Impactul asupra punerii in aplicare a amendamentelor AETR

Amendamentele la Conventia AETR a CEE-ONU, care introduc tahograful digital si pentru statele care nu sunt membre UE, ar trebui sa intre in vigoare in 2007, daca nu va fi ridicata nici o obiectiune de catre Partile contractante. Se pare ca pentru moment, Olanda a introdus o „rezerva de asteptare“ care ar putea fi ridicata sau deveni o obiectiune. Motivul acestei rezerve este necunoscut. AETR ar stabili o perioada de tranzitie de 4 ani. Obligatia de a echipa noile autovehicule cu tahograful digital ar intra deci in vigoare in 2011, sub acoperirea AETR.

Asociatiile trebuie sa incurajeze guvernele lor sa accepte amendamentele respective.

Intre timp, paralel cu dezvoltarea legislatiei europene (Reglementarea 3820 privind timpii de conducere/odihna), vor fi necesare alte amendamente la AETR.

 

Sursa: IRU





Ultima modificare a paginii: 25.01.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii