UNTRR


Speranţa moare ultima

Dezvoltarea exploziva a parcului auto cat si cresterea semnificativa a posesorilor de permise au transformat conducerea auto intr-un fenomen social. Si cum orice fenomen social are si partile sale negative, accidentul rutier a devenit pentru populatia din intreaga lume un factor major de risc.

Sfarsitul de an este prilej de bilant. In toate domeniile vietii sociale se aleg invingatorii. In transporturile rutiere, clasamentele sunt inlocuite de statistici si, din pacate, aceste statistici nu lauda ci arata invinsii. Si anul acesta a fost un an cu mult prea multe accidente. Directia politiei rutiere ne-a prezentat bilantul pe primele 9 luni. Concluzia nu este imbucuratoare. Inca se moare prea mult pe soselele din Romania. Au fost inregistrate 4.569 de accidente grave, 1.596 de vieti au fost curmate si 3.791 de oameni au fost grav raniti in accidente rutiere.

Cifrele reflecta doar dimensiunile fenomenului nu si tragediile si durerea aflate in spatele lor. Analiza cauzelor producerii acestor evenimente rutiere cu consecinte atat de grave ne demonstreaza din nou ca noi, cei aflati la volan, suntem pana la urma singurii care putem sa le reducem. Conducerea imprudenta, viteza excesiva sau neadaptata conditiilor, neacordarea prioritatii, depasirile riscante sunt cauze generate de comportamentele gresite in trafic, de atitudinile neadecvate, riscante si imprudente ale soferilor. Si pietonii au partea lor de vina. Neatentia, ignorarea celor mai elementare norme de conduita preventiva stau la baza celor 23,3% a accidentelor datorate exclusiv acestora.

Comparativ cu aceeasi perioada a anului 2004, nu stam mai bine. Numarul de accidente nu a scazut, nici consecintele acestora. Privind valorile de trafic se observa ca acestea sau egalizat. Aglomeratia pe sosele si pe strazile marilor orase este acum aproape la fel si in zilele saptamanii ca si in week-end. Statistic, cele mai multe accidente se produc sambata si joia. Cea mai aglomerata perioada a zilei este intre orele 12 si 18. Cifre, cifre. Dar din punctul nostru de vedere, al conducatorului auto, al celui care zilnic se confrunta cu comportamentele si atitudinile celorlalti in trafic, ce putem spune? Cum poate fi caracterizat comportamentul conducatorului auto in anul 2005? Cum oameni perfecti nu exista, si soferul roman are caracteristici pozitive si negative. Inventiv, abil motor, istet, flexibil comportamental s-a adaptat rapid la situatiile concrete de trafic, a reusit (desi uneori cu nervi) sa faca fata atat aglomeratiei cat si infrastructurii de multe ori invechita sau necorespunzatoare. Am acceptat relativ usor aceste inconveniente dar, in acelasi timp, tendinta de a ne raporta intr-un mod relaxat la legislatie (pe care de multe ori nu am respectat-o!), constientizarea scazuta a gradului de risc pe care il implica conducerea auto si simtul civic moderat ne-a dat batai de cap si a produs multe accidente. Desi cu sensibilitate afectiva, nu au fost putini soferii care au avut tendinta de a-si supraevalua statutul personal si social, cu manifestarea in exterior de comportamente demonstrative (de cele mai multe ori agresive) sau prin comportamente temerare (viteza, depasiri riscante). In aceasta categorie putem incadra si multi soferi profesionisti care, din cauza unei perceptii gresite a statutului de „profesionist“, a masinilor performante si, nu in ultimul rand, a tendintei de a „castiga timp“ au produs accidente grave de circulatie. Aceste atitudini reprezinta poate esenta a ceea ce a fost negativ. Sa speram ca cifrele prezentate sunt un semnal pentru cei care inca mai considera ca ei sunt cei mai buni, ca lor nu li se poate intampla nimic. Statistic, anul acesta a crescut numarul de accidente grave, soldate cu morti si raniti. Si asta poate si pentru ca atitudinile si comportamentele care atunci cand le intalnim la altii nu ne plac, din pacate le avem si noi de multe ori.

Perioada sarbatorilor, indiferent de cati bani avem in buzunar, ar trebui sa fie o perioada de incarcare psihica pozitiva, caracterizata de asteptarile febrile dar si de increderea in mai bine. Se pare insa ca, in trafic, suntem condamnati deocamdata la tensiune, intoleranta, stres, agresiune. Putem fi oare si altfel? Acum, la sfarsit de an, sa credem ca, in viitor, atunci cand suntem la volan putem sa fim mai civilizati si mai responsabili.

Si asta pentru ca speranta moare ultima.

 

Centrul de Psihologie Aplicata al UNTRR doreste tuturor conducatorilor auto

Craciun fericit si

Drum Bun in noul an.

La Multi ani!





Ultima modificare a paginii: 25.01.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii