UNTRR


Noi directive europene pentru „îmbunătăţirea“ transportului rutier

In ziua de 24 octombrie, s-a desfasurat sedinta Comisiei Tehnice a Uniunii Internationale a Transporturilor Rutiere (IRU), prezidata de dl Mihail Nizov, in prezenta reprezentantului DG TREN, dl Peter Schmitz, ai reprezentantilor IRU, dna Liesbeth Geysels si dna Chantal Gennen, si ai asociatiilor transporturilor din aproximativ 15 tari europene.

Printre subiectele de interes dezbatute in cadrul Comisiei Tehnice IRU, se pot aminti:

1. Imbunatatirea si/sau montarea unor sisteme care sa reduca lipsa vizibilitatii cauzata de asa numitul „punct mort“;

2. Introducerea marcajelor reflectorizante de contur – argumente pro si contra;

3. Problematica emisiilor poluante eliberate in atmosfera de autovehiculele de transport marfa si persoane.

 

1. Imbunatatirea si/sau montarea unor sisteme care sa reduca lipsa vizibilitatii cauzate de asa numitul „punct mort“

Discutiile s-au purtat pe marginea initiativei Comisiei Europene de a formula o Directiva care sa prevada obligativitatea dotarii vehiculelor destinate transportului de marfuri, cu o greutate mai mare de 3,5 tone, cu sisteme de vizibilitate indirecta, care sa permita soferului sa evite lipsa vizibilitatii generate de „punctul mort“.

Reprezentantul Comisiei Europene pe probleme de siguranta rutiera, dl Peter Schmitz, a prezentat o serie de variante tehnice de montare a unor oglinzi aditionale sau chiar a unor sisteme video, pretul acestora fiind cuprins intre 150 si 200 euro, variante care respecta Directiva 2003/97 ce stipuleaza in prezent conditiile si obligativitatea dotarii vehiculelor destinate transportului de marfuri si persoane cu oglinzi retrovizoare. In conditiile in care noua Directiva va fi aprobata, obligativitatea dotarii autovehiculelor cu aceste noi sisteme va putea intra in vigoare in ianuarie 2008.

O problema ridicata de reprezentantii asociatiilor olandeze si belgiene, dl Ambro Smit si respectiv dna Isabelle De Maegt, este aceea ca in aceste doua tari exista deja astfel de sisteme montate pe autovehiculele de marfa, sisteme menite sa sporeasca vizibilitatea in oglinzile retrovizoare si sa anuleze efectul „punctului mort“, iar in conditiile noii Directive, acestea vor trebui inlocuite daca nu corespund cerintelor.

Din pacate, reprezentantul Comisiei Europene a confirmat varianta preschimbarii acestora astfel incat sa corespunda cu prevederile noii Directive.

La sfarsitul dezbaterilor, IRU si reprezentantii asociatiilor prezente si-au prezentat pozitia oficiala vizavi de aceasta initiativa a Comisiei Europene:

„Pentru IRU, orice victima a transportului rutier este o victima prea mult. In aceasta lumina, industria transportului rutier a facut progrese semnificative in privinta imbunatatirii sigurantei rutiere. Totusi, resursele si solutiile sunt limitate. De aceea, masurile viitoare de imbunatatire a sigurantei rutiere ar trebui sa se bazeze pe studii si statistici concrete. Cum studiul intreprins de IRU si Comisia Europeana pentru identificarea principalelor cauze ale accidentelor din transportul rutier de marfa sau persoane, in vederea instituirii unor noi masuri care sa imbunatateasca siguranta rutiera nu a fost finalizat, IRU si asociatiile prezente considera ca orice decizie privind aplicarea unor noi masuri de imbunatatire a sigurantei rutiere este prematura.

Astfel, IRU si asociatiile prezente nu sunt de acord cu noua masura de modificare/adaugire a unor noi sisteme de vizibilitate in vederea anularii efectului «punctului mort», mai ales ca aceasta masura s-ar putea lovi de o serie de probleme din punct de vedere al montajului pe anumite vehicule. In loc sa se preocupe de montajul unor sisteme aditionale, strategia Comisiei Economice ar trebui sa vizeze educarea participantilor la trafic cu privire la impartirea carosabilului cu autovehiculele grele de marfa.“

2. Introducerea marcajelor reflectorizante de contur – argumente pro si contra

Propunerea Comisiei Economice de a introduce marcaje reflectorizante de contur pe toate autovehiculele de transport marfa, noi sau second-hand, a fost aspru criticata, atat de industria constructoare care, in anumite cazuri, nu poate gasi solutii pentru a respecta aceasta masura (vezi cazul tractoarelor rutiere, transportului containerizat, camioanelor-cisterna, camioanelor fara remorca), cat si de IRU si asociatiile membre, printr-un lobby sustinut pe langa guvernele diferitelor state (mai ales in Marea Britanie).

Cu toate acestea, Comisia Economica, in cadrul sedintei Grupului de Lucru WP 29 din 7martie 2006, precum si reprezentantii guvernelor intentioneaza sa aprobe Directiva conform careia, incepand cu data de 1 ianuarie 2008, se introduce obligativitatea dotarii autovehiculelor de marfa cu marcaje reflectorizante de contur, iar incepand cu data de 1 ianuarie 2012, tractoarele rutiere se vor supune aceleiasi reguli.

IRU nu sustine aceasta Directiva, argumentandu-si pozitia si prin faptul ca studiul inceput de Comisia Economica si reprezentantii IRU, pentru a stabili raportul cost-viabilitate, beneficiu al acestei masuri, nu a fost finalizat.

 

3. Problematica emisiilor poluante eliberate in atmosfera de autovehiculele de transport marfa si persoane

Problematica particulelor de praf si a emisiilor poluante a devenit acuta mai ales in spatiul Comunitatii Europene unde circula foarte multe autovehicule de marfa si persoane, corespunzand normelor de poluare de tip non-EURO, EURO 1 etc. Astfel, incepand din ianuarie 2005, au fost introduse norme privind cantitatea emisiilor poluante eliberate in atmosfera, norme ce se pare ca nu sunt respectate in mare parte.

Operatorii de transport nu sunt incurajati sa achizitioneze camioane EURO 4 sau EURO 5, nivelul de emisii poluante depasind nivelul maxim admis, mai ales in marile orase europene.

Comisia Economica analizeaza posibilitatea introducerii obligativitatii montarii unor filtre auxiliare pe sistemul de evacuare a gazelor, filtre menite sa diminueze cantitatea de emisii eliberate in atmosfera, reducand emisiile poluante ale unui autovehicul non-EURO, EURO 1 si EURO 2, pana la nivelul emisiilor admise de normele EURO 3. Exista insa probleme de ordin tehnic, filtrele auxiliare putand avea efecte negative asupra bunei functionari a motorului.

Autoritatile anumitor state, alarmate de nivelul mare de gaze eliberat in atmosfera, mai ales in marile orase europene, in lipsa introducerii cu caracter obligatoriu a acestor filtre auxiliare, analizeaza posibilitatea interzicerii traficului autovehiculelor de marfa in anumite orase sau chiar pe teritoriul tarii: in Londra nu vor mai putea circula, incepand din ianuarie 2007, decat autovehicule comerciale EURO 3, iar in Olanda, incepand din 2006, sistemele de filtrare a emisiilor vor deveni obligatorii pentru anumite vehicule comerciale.

IRU este de acord cu introducerea acestei masuri, gradul de poluare din anumite orase europene atingand cote alarmante, sugerand o cercetare tehnica sustinuta din partea institutelor si centrelor specializate, pentru adoptarea celei mai bune masuri tehnice.

 

Cristian Zaharescu,

UNTRR





Ultima modificare a paginii: 25.01.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii