Editorial - Ce-a adus 2005?
Uzura. Lupta pentru existenta. Incercare de supravietuire. Firmele care ajung sa existe la 31 decembrie se bucura ca A MAI TRECUT si anul asta! Isi fac curaj pentru 2006, la care toti ne uitam ca la ultimul an petrecut in afara Uniunii Europene! Avem un ceas-cronometru instalat in Piata Universitatii din Bucuresti, care masoara perioada ramasa pana la integrare, insa nu suntem siguri ca functioneaza corect si ca, la 1 ianuarie 2006, desi va indica 365 zile pana la integrarea in UE, nu o vom face decat peste 730 de zile!La inceputul lui 2005, fiecare dintre noi si toti la un loc ne-am creionat niste ASTEPTARI de la intregul an. Pe ansamblu, speram la mai mult de la alegerea facuta in 2004. In domeniul nostru, ne asteptam sa avem o noua lege a transporturilor, la simplificarea birocratiei, la cresterea nivelului de respectare a regulilor si reglementarilor, la cresterea tarifelor, la reducerea concurentei neloiale, eliminarea discriminarii in cazul rovinietei pentru utilizatorii romani si, nu in ultimul rand, formularea unei strategii pentru viitorul transporturilor rutiere romanesti! Asteptarea majora de la 2005 a fost gasirea busolei pentru transporturile romanesti, care sa ne permita sa ne grabim in directia cea buna!
Din pacate, 2005 a adus o Ordonanta de urgenta, fara norme de aplicare, si aflata in continua interventie „chirurgicala“ intr-un Parlament preocupat de alte lucrari mai importante. Astfel, birocratia a ajuns la rang de arta, avand in vedere ca nu exista un cadru legal coerent de la cap la coada care sa reglementeze activitatea din sector! Desigur, este imbucurator ca maestrii mai vorbesc intre ei si este benefic faptul ca nu intotdeauna sunt extinse culorile cu mult negru. Sunt mai multe judete importante in care licentele se elibereaza de pe o zi pe alta. Respectarea mai severa a regulilor si a reglementarilor s-a facut, de asemenea, intr-un sens artistic: pe hartie! Fara a afecta desfasurarea implacabila a realitatii, desigur contra cost (in fond si la teatru platiti biletul de intrare!)
Cresterea tarifelor ar fi trebuit sa se manifeste in contextul unei coagulari a interesului transportatorilor romani, cu sprijinul busolei oferite de oficiali! Ce a adus 2005? Majorarea costurilor si scaderea tarifelor! A crescut pretul combustibilului, s-a apreciat moneda nationala, numarul exporturilor s-a diminuat semnificativ in comparatie cu cel al importurilor, concurenta la limita legii (inexistente in contextul de mai sus) s-a accentuat in ciuda eforturilor oficiale globale de combatere a practicilor neconcurentiale, probabil datorita particularitatilor sporite din sectorul transporturi. Cum avem o gena de patriotism masochist, ne place sa platim in continuare rovinieta pe 12 luni, cu justificarea ca, pentru 2005, a fost gasita pusculita goala in urma alegerii facute in 2004.
Pentru 2006, probabil ca ne vor spune: „Oameni buni, pana acum ne-am mai incalzit si noi dar, din acest moment, chiar avem nevoie de bani! Pentru noile noastre drumuri!“ Si sa nu uitam ca, daca in 2004 s-a dublat numarul de km de autostrada din Romania, in 2005 s-a injumatatit cel al podurilor.
Ce sa mai vorbim de strategie in transporturi si busola? Asta era optimism bolnavicios, care se pare ca trebuie combatut energic!
Strategia se inspira din democratia originala romaneasca dusa la extrem: DESCURCA-TE, ROMANE! Fiecare pe cont propriu! Si nu uitati sa aplicati Legea... junglei! Astfel, desi in 2005 ne-a dat Dumnezeu sa avem si carmaci odihnit si apa din belsug, ne bucuram sa vedem corabia noastra intrand pe linia de plutire in negura viitorului an, in ciuda tangajului urias si a vantului puternic care sufla din directii necunoscute. Necunoscuta este si directia spre care ne indreptam! In lipsa busolei, trebuie ascutite simturile si intariti muschii!
Totusi, ce-a adus bun sfarsitul lui 2005? In afara de un profit extrem de subtire, acolo unde exista, sau de datorii facute pentru mentinerea activitatii, avand speranta ca si roata destinului nostru ar trebui sa calce pe spite mai bune, singurul lucru bun pe care l-a facut 2005 este ca A TRECUT!
Radu Dinescu, Secretar General al UNTRR