Budapesta, 13 octombrie 2005 - Reuniunea Comisiei IRU pentru securitate rutieră
In data de 13 octombrie 2005 a avut loc la Budapesta reuniunea Comisiei IRU pentru securitate rutiera. In deschiderea sedintei, dl Martin Marmy, secretar general al IRU, a subliniat importanta Comisiei de securitate rutiera si a activitatilor sale. A aratat ca aceasta comisie a fost foarte activa si a furnizat intotdeauna informatii obiective, contrar informatiilor „inflamate“ vehiculate de mijloacele de comunicare in masa. A insistat de asemenea asupra faptului ca a sosit momentul sa se actioneze si sa se inceteze cu discutiile pe aceasta tema, lasand aceasta ocupatie pe seama politicienilor.Presedintele Comisiei, dl Gyula Köfalvi, a informat cu privire la vizita efectuata la societatea de transport din Budapesta in ziua precedenta, relatand despre testul de stabilitate efectuat asupra unui camion-cisterna. A subliniat faptul ca aceste teste ajuta la o mai buna intelegere a situatiilor critice care preced momentul unei coliziuni. In plus, pentru a intelege faza care urmeaza dupa coliziune, presedintele Comisiei a subliniat importanta reconstituirii accidentului. Apoi a prezentat un echipament de ultima generatie pentru reconstituirea accidentelor pe calculator.
In ceea ce priveste ordinea de zi a reuniunii, a indicat cele trei prioritati ale Comisiei de securitate rutiera:
1. Studiul european privind cauzele accidentelor in care sunt implicate camioane, care trebuie sa identifice principalele cauze ale accidentelor;
2. Comunicarea de date privind securitatea rutiera de catre industria transportului rutier;
3. Statisticile nationale privind accidentele.
Temele conferintei se refera la statistica securitatii rutiere, studiile de caz la scara nationala, costurile accidentelor, aspectele tehnice si cele privind formarea profesionala.
Viabilitatea unui sistem de gestionare a situatiilor de criza in caz de accidente majore implicand camioane
Pe baza practicii acumulate prin sistemul de gestiune a situatiilor de criza pentru autocare si, urmare unor intrevederi avute cu membrii IRU, a fost intocmit un raport de fezabilitate pentru un sistem de gestiune a situatiilor de criza pentru camioane. Acest raport a fost prezentat Comisiei pentru securitate rutiera:
• Raportul prefigureaza costuri de implementare si de functionare ridicate;
• S-a subliniat faptul ca un sistem de functionare bazat pe o asigurare, pe servicii de urgenta sau un sistem national de gestiune a accidentelor a fost considerat ca fiind o solutie mai eficienta;
• Sistemul de gestionare a crizelor pentru camioane ar necesita sa fie derulat in limba nationala a tarii unde se produce accidentul, ceea ce este contrar utilizarii unilaterale a limbii engleze in sistemul actual de gestiune de criza pentru autocare;
• Studiul recomanda sa nu fie pus in practica sistemul de gestionare a situatiilor de criza pentru transportul de marfuri.
Membrii Comisiei pentru securitate rutiera au luat nota de acest studiu si au urmat recomandarea de a nu pune in aplicare un nou sistem de gestiune a situatiilor de criza in caz de accident in care este implicat un camion. S-a hotarat informarea Consiliului pentru Transport Marfa privind aceasta decizie.
Declaratia Conferintei Internationale privind securitatea rutiera – ICET (CSR/G6486)
Declaratia ICET a fost aprobata de asociatiile membre ale Comisiei pentru securitate rutiera. Declaratia subliniaza ca:
• intarirea securitatii rutiere reprezinta o prioritate pentru industria transportului rutier si ca adevaratii profesionisti considera ca orice victima reprezinta o victima prea mult;
• deciziile politice care vizeaza intarirea intr-un mod rentabil a securitatii rutiere nu pot fi adoptate decat daca principala cauza a unui accident care implica vehicule comerciale este cunoscuta si se actioneaza pentru inlaturarea ei;
• autoritatile publice trebuie sa puna la dispozitie infrastructuri sigure si sa le intretina;
• mijloacele de comunicare in masa sunt chemate sa promoveze securitatea rutiera prin intermediul unor informatii obiective si cu caracter preventiv;
• operatorii de transport si conducatorii auto trebuie sa utilizeze instrumentele de securitate rutiera asa cum sunt acestea prezentate in Carta IRU pentru securitate rutiera.
Declaratia adoptata de Comisia de securitate rutiera a fost supusa spre aprobare ICET si a fost aprobata de delegatii prezenti la conferinta.
Stadiul de elaborare a studiului Comisiei Europene - IRU privind cauzele accidentelor rutiere in care sunt implicate vehicule utilitare (ETAC)
Presedintele a aratat ca, la ora actuala, nu sunt disponibile decat statistici care au mari lacune privind accidentele in care sunt implicate vehicule grele, si exista chiar si mai putine informatii privind cauzele acestor accidente.
In paralel, transporturile rutiere sunt tinta unor reglementari din ce in ce mai drastice privind securitatea rutiera. Se pare ca aceste reglementari sunt justificate doar prin faptul ca ele amelioreaza securitatea rutiera fara ca eficienta sau rentabilitatea lor sa fi fost verificate in prealabil.
Pentru a compensa aceasta lacuna, IRU si Comisia Europeana au lansat un studiu stiintific, care analizeaza accidentele in care sunt implicate camioane, in mai multe tari europene.
Dl. Phan, director de proiect la CEESAR (Centrul european de studii de securitate rutiera si analiza a riscurilor), a aratat ca obiectivul studiului este inainte de toate acela de a identifica principala cauza, precum si secventialitatea cauzala a accidentelor si apoi de a orienta factorii de decizie si responsabilii politici in actiunile lor viitoare, in vederea reducerii intr-un mod rentabil a numarului si gravitatii accidentelor.
Metodologia stiintifica, acceptata si utilizata pe plan international pentru cercetare in domeniul cauzelor accidentelor, inclusiv chestionarul de semnalare a accidentelor, baza de date si manualul de codificare a datelor au fost elaborate si acceptate de Comisia Europeana. Pe baza metodologiei, echipele de investigatie au selectat si codificat circa 200 de cazuri (accidente).
Membrii Comisiei de securitate rutiera au luat nota de progresele studiului si vor primi un exemplar al raportului intermediar al ETAC. Membrii Comisiei de securitate rutiera au recomandat informarea Consiliului pentru Transport Marfa privind studiul.
Membrii Comisiei de securitate rutiera au fost invitati sa identifice inca de pe acum oportunitatile (noile reglementari sau campanii de securitate rutiera) unde sa prezinte, anul viitor, rezultatele studiului la nivel national (n.r. UNTRR va putea prezenta aceste rezultate, in luna iulie 2006, la incheierea campaniei de securitate rutiera care se va realiza in parteneriat public privat).
Securitatea rutiera si comunicatiile – statisticile nationale privind accidentele rutiere
Presedintele Comisiei a facut observatia ca elementul „comunicare“ a fost esential in difuzarea realitatilor privind transportul rutier si a jucat un rol cheie pentru intarirea securitatii rutiere. A fost, deci, crucial sa fie gasita o oportunitate de comunicare a informatiei exacte. Membrii Comisiei de securitate rutiera au prezentat statisticile lor nationale privind accidentele. Au fost invitati sa transmita aceste date in scris la Secretariatul IRU, pentru a putea fi mai usor distribuite si celorlalte parti interesate.
In plus, membrii Comisiei de securitate rutiera au propus ca Secretariatul IRU sa trimita un chestionar pentru a colecta informatii privind exemple de initiative nationale de securitate rutiera si sa comunice aceste exemple celorlalti membri ai Comisiei, pentru a-i informa si, in masura posibilului, pentru a le da posibilitatea sa se inspire din acestea. Reprezentantilor din Danemarca si din Suedia li s-a solicitat in mod special sa-si prezinte statisticile nationale privind accidentele, tinand cont de faptul ca, din punct de vedere statistic, doar putine vehicule foarte lungi sunt implicate in accidente. Pe langa avantajele privind protectia mediului ale acestor autovehicule, procentul mic de accidente reprezinta un alt argument pentru a incuraja introducerea acestor autovehicule.
Al 3-lea raport privind cele mai bune practici ale profesiunii
Membrii Comisiei IRU pentru securitate rutiera au fost invitati sa raspunda la un apel privind contributia la cel de-al 3-lea raport privind cele mai bune practici ale profesiunii. Scopul acestui raport este de a largi acoperirea geografica cu exemplele colectate si de a prezenta cele mai bune practici ale profesiunii transporturilor rutiere intr-o modalitate si mai complexa decat in primele doua rapoarte. Membri au fost rugati sa transmita apelul de a contribui la acest raport catre membrii lor, pentru a putea fi colectate exemple suplimentare.
Continuarea initiativelor IRU din 2005 in domeniul securitatii rutiere
Secretariatul a reamintit despre semnarea Cartei IRU pentru securitate rutiera de catre membrii IRU in cadrul Adunarii Generale a IRU din 22 aprilie 2004 de la Yokohama.
Un exemplar al acestei Carte a fost transmis presedintelui fiecarei asociatii membre IRU pentru a fi semnata, cu solicitarea de a-l utiliza pentru a promova punerea ei in aplicare in tara respectiva de catre toate partile implicate.
Pentru a spori credibilitatea IRU si a membrilor sai, este important ca acestia sa fie perceputi de catre organele guvernamentale de la nivel national si international ca fiind angajati activ in punerea in aplicare a Cartei IRU de securitate rutiera si a Cartei IRU de securitate rutiera pentru transportatorii rutieri.
Pentru a evita ca o asociatie si membrii sai sa fie exclusi din aceasta campanie de punere in valoare a imaginii de marca a profesiunii, membrilor Comisiei de securitate rutiera li s-a solicitat insistent sa transmita la IRU lista operatorilor lor de transport semnatari.
Campania va putea fi considerata ca fiind un succes numai atunci cand va exista un numar suficient de semnatari (n.r. UNTRR a transmis la IRU in 2005 lista a peste 80 de firme de transport membre semnatare ale Cartei).
Carta IRU pentru securitate rutiera cuprinde de asemenea, in anexa, o lista a instrumentelor IRU de utilizat in domeniul securitatii rutiere, pe care membrii IRU s-au angajat sa le puna in aplicare. In acest context, s-a mentionat ca Secretariatul general al IRU a primit deja exemplare ale versiunilor nationale ale fiselor de securitate pentru soferii de autocare, de camioane si taxi de la 29 asociatii din 24 de tari.
Asociatiile care au publicat aceste fise dar nu le-au transmis la Secretariatul general al IRU au fost rugate sa faca acest lucru si sa informeze IRU despre evolutia distributiei acestor fise catre membrii lor (n.r. UNTRR a tradus si distribuit membrilor aceste fise, fiind citat printre asociatiile care si-au indeplinit aceasta sarcina).
Activitati ale altor organe ale IRU din domeniul securitatii rutiere
Secretariatul a facut o prezentare privind pozitia IRU referitor la retarder si la dispozitivele de fixare a incarcaturii. Cele doua pozitii au fost elaborate de Comisia pentru probleme tehnice a IRU.
Pozitia IRU privind retarder-ul
Pentru a intari securitatea rutiera, IRU si membrii sai subliniaza faptul ca stopurile trebuie sa functioneze atunci cand un tren rutier echipat cu retarder decelereaza, pentru a evita situatiile periculoase pentru alti utilizatori ai drumului. Sectorul transportului rutier necesita reguli de securitate obligatorii in acest domeniu si, in acest timp, se angajeaza sa instaleze, pe baza de voluntariat, un cablu legat la stopuri.
Pozitia IRU privind dispozitivul de fixare a incarcaturii
Din motive de securitate, IRU sustine cu tarie redactarea unor linii directoare europene armonizate privind cele mai bune practici referitoare la fixarea incarcaturii.
IRU recunoaste ca metoda bazata pe norma EN 12 195-1 ofera, din punct de vedere stiintific, cel mai inalt nivel de securizare a incarcaturii pe durata transportului rutier. In acelasi timp, considera ca metoda de fixare bazata pe Directiva OMI/OIT/CEE-ONU prezinta un nivel de securizare minimal, dar suficient.
Membrii Comisiei de securitate rutiera au luat nota de cele doua pozitii si au solicitat Secretariatului sa ii informeze cu privire la dosarele care trateaza aspecte de securitate rutiera care sunt urmarite de alte Comisii ale IRU.
Colaborarea cu alte organizatii
Secretariatul IRU a facut o prezentare a deciziilor adoptate cu ocazia ultimei reuniuni a grupului de lucru al CEE-ONU privind securitatea si circulatia rutiera. Pe ordinea de zi a figurat revizuirea Conventiei de la Viena privind circulatia rutiera si semnalizarea rutiera si au fost adoptate decizii privind reducerea limitelor de viteza si a nivelului de alcoolemie autorizat, noua semnalizare rutiera pentru indicarea statiilor de alimentare cu gaz, noile semne pentru transportul marfurilor periculoase, in special in tuneluri si regulile generale de securitate in tuneluri.
Pentru a facilita adoptarea unei decizii in favoarea industriei transportului rutier, membrii au fost rugati, in etapa de pregatire a urmatoarei reuniuni, sa contacteze reprezentantii lor nationali, pentru a-i informa cu privire la pozitia industriei fata de subiectele inscrise pe ordinea de zi.
Rodica Duluta,
UNTRR