UNTRR


Servicii oferite transportatorilor rutieri

In perioada 2-3 septembrie 2005, a avut loc la Copenhaga reuniunea Comisiei IRU pentru servicii oferite transportatorilor rutieri, ocazie cu care s-au purtat discutii pe marginea serviciilor existente pe piata si a modalitatilor de achizitie a acestora.

In contextul actual dificil, cand pretul combustibilului a crescut cu 30%, rolul IRU este acela de a dezvolta servicii pentru operatorii de transport, astfel incat sa ofere acestora cat mai mult sprijin posibil.

 

Securytir – prezentare & dezvoltare

 

La ultima reuniune a Comisiei pentru Servicii de la Ljubljana, compania Eurowatch a prezentat o solutie (GPS + o platforma in mai multe limbi) pentru a ajuta transportatorii sa se apere impotriva criminalitatii pe sosele. Pentru ca acest produs s-a dovedit a fi costisitor si greu de vandut Asociatiilor membre, dl Juan Inigo, director al SETIR - Spania, a luat cuvantul pentru a prezenta Securytir – un produs mai adecvat nevoilor operatorilor de transport.

S-a subliniat faptul ca a devenit din ce in ce mai dificil sa fie protejati soferii si vehiculele acestora impotriva criminalitatii in Europa. Situatia s-a deteriorat in mod vizibil in 2004, cand s-au produs peste 200.000 de acte criminale, existand circa 4.000 de bande organizate in Europa, iar pierderile si pagubele provocate firmelor de transport au fost evaluate la peste 15 milioane de euro.

Sistemul Securytir reprezinta o solutie cu costuri reduse, care da soferilor acces rapid la politia locala. Acordand asistenta soferului 24 de ore din 24, in limba acestuia (utilizand platforma multilingvistica RACE a Automobil-Clubului spaniol) si un colant Securytir care se fixeaza pe vehicul, sistemul ofera soferului siguranta.

Sistemul este in prezent disponibil in Spania, Franta, Germania, Marea Britanie, Italia, Austria, Elvetia, Belgia si Olanda, urmand sa se extinda in curand si in alte tari ale Uniunii Europene. In ultimele 6 luni, experienta a dovedit ca sistemul Securytir este eficient, avand loc numai doua evenimente majore care au fost rapid rezolvate – ceea ce a demonstrat ca acest sistem este un element care descurajeaza in mare masura furturile si atacurile.

In prezent, sistemul creat de asociatia spaniola este testat de Vialtis. Parteneriatul cu Vialtis a permis firmei SETIR sa ofere sistemul Securytir in multe tari din Europa. Clientii Vialtis, carora li s-a dat ocazia sa testeze serviciul, gratuit, pana la sfarsitul acestui an, au fost deosebit de multumiti iar piata a furnizat un raspuns pozitiv. In ceea ce priveste extinderea serviciului catre Europa Centrala, trebuie efectuate studii de piata si privind costurile, tinand cont de faptul ca introducerea fiecarei limbi in plus poate duce la costuri suplimentare. Teoretic, ar putea fi prevazuta cooperarea cu toate Automobil-Cluburile.

                                  

Dezvoltarea serviciului de rezervare pentru feribot

 

Dl Sébastien Schmitt a reamintit ca la reuniunea anterioara a Comisiei pentru servicii de la Ljubljana, Vialtis si cateva asociatii din Europa Centrala au decis sa isi grupeze volumul de rezervari, pentru a negocia direct cu companiile de feribot, astfel incat sa asigure preturi mai scazute, fara a apela la agentii care de obicei controleaza traficul cu feribotul. Negocierile s-au dovedit mai complicate decat se anticipase si nu au fost finalizate. Unele companii si-au retras ofertele sau au preferat sa lucreze exclusiv prin agenti.

Dl Loïc Cattelle, director pentru Proiecte ti Dezvoltare la Vialtis, a luat cuvantul pentru a prezenta rezultatele activitatii depuse si optiunile existente.

S-a subliniat faptul ca traficul peste Canalul Manecii a crescut constant, cu circa 6% pe an (aproximativ 15% in tarile Est-europene). Mai mult, pretul final platit de clienti a fost cu mult mai mare decat cele obtinute direct de la operatori.

De aceea, incepand din septembrie 2004, Vialtis s-a concentrat pe traficul peste Canalul Manecii, contactand si negociind cu urmatorii operatori de feribot: Norfolkline, Seafrance, Eurotunnel, Transmanche Dieppe si Brittany Ferries. In cele din urma, Norfolkline, Transmanche Dieppe si Brittany Ferries au facut oferte concrete, iar negocierile cu Eurotunnel sunt inca in curs.

Vialtis a decis sa lanseze serviciul sau de rezervari pentru feribot la 1 octombrie 2005, pe doua directii principale: trafic direct (prin echipa sa de vanzari) si trafic de la asociatiile membre IRU. Negocierile cu companiile de feribot vor fi continuate, pentru identificarea de noi linii iar Vialtis va face tot posibilul pentru a asigura o pozitie puternica pe piata, pentru a oferi clientilor sai servicii mai bune si preturi mai competitive.

Gruparea volumelor de rezervari ale asociatiilor si ale carausilor directi ar trebui sa faca posibila castigarea unei pozitii pe aceasta piata si sa elimine agentii din sectorul transporturilor – unii din acestia percep comisioane imense.

 

Dezvoltarea unui grup de achizitii pentru reteaua IRU

 

Dl Sébastien Schmitt a reamintit ca, la precedenta reuniune a Comisiei, s-a decis reanalizarea posibilitatii constituirii unui grup de achizitii pentru reteaua IRU, prin gruparea solicitarilor diferitelor asociatii. Dl Martin Cihelka de la CESMAD Bohemia a prezentat situatia existenta la asociatia sa in domeniul vanzarii produselor catre operatorii de transport rutier, precum si toate beneficiile pe care asociatiile le pot obtine din achizitionarea grupata la nivelul IRU.

Cesmad Bohemia, o asociatie foarte activa, cu un personal compus din 89 persoane si reprezentare la nivelul intregii Republicii Cehe, prin cele 7 birouri regionale, are un numar de 1.800 de membri, totalizand 18.000 vehicule. Cifra de afaceri a fost de aproximativ 25 milioane euro, iar veniturile provenind din vanzari au crescut an de an, atingand 1.438.000 euro in 2005.

Cele mai vandute patru produse sunt: cablurile pentru fixarea marfurilor, echipamentele ADR, diagramele tahograf si documentele de transport.

Prin grupare, asociatiile membre IRU ar putea obtine mai multe beneficii: alegerea celor mai buni furnizori, o mai mare „greutate“ la negocieri si schimbul de informatii tehnice si de afaceri. Pe langa profitul direct din preturile scazute, asociatiile ar deveni mai eficiente si ar obtine mai mult sprijin pentru a raspunde mai bine solicitarilor membrilor.

Discutiile purtate intre participanti au scos in evidenta faptul ca fiecare asociatie are deja propria gama de produse si ca, pentru inceput, trebuie sa existe o focalizare pe produse simple achizitionate in cantitati mari, cum ar fi echipamentele ADR si de alt tip si scrisorile de transport CMR. Ar fi de asemenea posibila regruparea, pentru lansarea unor comezi de productie mai mari.

Pentru lansarea acestui nou concept, s-a decis ca, in urmatoarele 2-3 luni, Vialtis sa contacteze asociatiile, pentru a obtine o lista cu primele 10 produse cele mai vandute de fiecare asociatie (inclusiv pretul), iar apoi vor fi contactati furnizorii cei mai competitivi ai asociatiilor.

 

Prezentarea Grupului FDE

 

Dl Sébastien Schmitt a multumit directorului FDE – dl John V. Thomsen, pentru organizarea reuniunii si a afirmat ca FDE, datorita vastei sale experiente in domeniul transporturilor, a reprezentat un exemplu pentru toate asociatiile.

Sediul Grupului FDE, care apartine asociatiei daneze ITD (International Transport Danmark) este la Padborg. FDE este o firma de servicii, care are circa 80 de angajati, care lucreaza pentru 9.000 de clienti din 40 de tari si s-a specializat din 1981 in servicii pentru operatorii din transporturi, pentru a le asigura acestora beneficii financiare si asistenta administrativa.

Printre serviciile prestate de FDE, recuperarea TVA-ului (recuperari standard si facturari in retea pentru clientii Shell) s-a numarat printre primele, urmat apoi de cardurile pentru plata taxelor de autostrada si tuneluri, precum si de rezervarile pentru traversarile cu feribotul. Serviciile de telecomunicatii (telefonie mobila, fixa, Internet) s-au bucurat de succes printre clientii FDE, alaturi de serviciile mai clasice, cum ar fi vanzarea de echipament, carduri si scrisori de transport CMR, precum si servicii de asigurari si contabilitate.

 

Recuperarea TVA din Europa de Est

 

Dra Brigitte Schirrmann, partener si director contabilitate la Vialtis, a facut o prezentare a recuperarilor de TVA din Europa de Est. Ea a reamintit faptul ca recuperarea TVA platit pentru serviciile si produsele achizitionate in strainatate a devenit posibila pentru tarile din Uniunea Europeana incepand din 1979, conform Directivei 8 a UE.

O data cu extinderea Uniunii Europene, autoritatile fiscale ale celor 10 noi state membre au trebuit sa implementeze procedurile de recuperare a TVA conform Directivei 8 si s-au confruntat cu un numar sporit de cereri de recuperare.

Din pacate, procedurile nu au fost armonizate si Vialtis a fost pus in fata unei multitudini de reglementari diferite. De exemplu, documentele oficiale solicitate (imputernicire autentificata sau nu, certificate cu indicatii specifice) au fost diferite, in functie de tara unde se solicita recuperarea. Unele administratii au acceptat engleza ca limba de lucru, in timp ce altele au cerut ca toata corespondenta sa fie in limba lor nationala. Uneori au fost solicitate traduceri autentificate.

Tarile unde au fost inregistrate cele mai multe cereri de recuperare au fost Republica Ceha, Polonia si Slovenia. S-a remarcat o legatura directa intre numarul de cereri si valoarea accizelor si a TVA-ului pentru motorina, dimensiunea tarii si pozitia sa geografica. Termenele de recuperare au fost in general intre 6-9 luni, dar pot fi si mai lungi, in cazul unor modificari de procedura sau solicitarea de documente suplimentare.

Avand in vedere complexitatea acestui sistem de reguli si proceduri, operatorii de transport au fost insistent sfatuiti sa se adreseze unei firme specializate pentru recuperarea TVA. Doar o astfel de firma, avand un personal vorbitor de mai multe limbi straine, care se afla in contact permanent cu diferite administratii si cunoaste orice noua reglementare, poate garanta recuperari sigure.

Un alt avantaj a fost reprezentat de diferitele pachete pentru care operatorii de transport pot opta: recuperare standard sau recuperare in avans, ceea ce a facut posibila recuperarea rapida in numerar cu costuri minime.

Vialtis a oferit in avans (trimestrial sau lunar) un „pachet de recuperare“, transferat in contul clientului, precum si „net-invoicing“, iar TVA-ul a fost creditat in contul de card combustibil (DKV sau ESSO).

Inca doua tari pentru care exista multe solicitari de recuperare din partea operatorilor de transport ar trebui sa fie cuprinse in curand in oferta de servicii – Romania si Bulgaria. Dra Schirrmann urmeaza sa contacteze UNTRR, pentru ca asociatia sa se adreseze Ministerului de Finante din Romania, in vederea instituirii unor conventii reciproce si implementarea procedurilor corespunzatoare. Aceleasi masuri vor fi luate si in Bulgaria, cu sprijinul dlui Velislas Tchohadjiev de la AEBTRI - Service.

Avand in vedere complexitatea reglementarilor si procedurilor de recuperare a TVA in noile state membre ale Uniunii Europene, transportatorii sunt insistent sfatuiti sa se adreseze firmelor specializate, care sunt in contact permanent cu autoritatile fiscale ale diferitelor tari.

Deci, pentru a putea raspunde solicitarilor transportatorilor de recuperare a TVA in Romania si Bulgaria, Vialtis se va adresa asociatiilor din aceste tari, pentru punerea in aplicare a acordurilor si a procedurilor de recuperare impreuna cu ministerele de finante din tarile respective.

 

Situatia taxelor de autostrada si a celor kilometrice in Europa

 

Dl Sébastien Schmitt a facut o prezentare a sistemelor existente privind taxele de autostrada si taxa kilometrica in diferite tari europene, ceea a pus in evidenta caracterul specific al fiecarui sistem, precum si evolutiile prevazute in acest domeniu.

In urmatorii 10 ani, operatorii de transport se pot astepta la o crestere constanta a sarcinii fiscale – si asa destul de mare. In prezent, 15 tari din Uniunea Europeana au instituit deja un sistem de taxe sau tarife care, pentru transportatori, se ridica in medie la circa 0,08-0,28 euro per kilometru parcurs.

Fiecare tara a ales propria sa procedura: Spania, Portugalia, Italia, Franta si Slovenia au optat pentru un sistem de taxe de autostrada. Austria (Go-box din 2004), Germania (Toll Collect din ianuarie 2005, aplicat fara TVA) si Elvetia au introdus taxe kilometrice.

Eurovinieta este inca in vigoare in Olanda, Suedia, Luxemburg, Belgia si Danemarca.

Alte tari au adoptat un sistem de vinieta, taxe de pod sau tunel. Perspectivele sunt destul de sumbre pentru transportatori: multe tari europene planifica introducerea unui sistem de taxe de autostrada, iar valoarea taxelor va fi din ce in ce mai mare. In Republica Ceha a fost organizata o cerere de oferte, iar introducerea sistemului electronic de taxare este prevazut a fi realizata in doua etape (1 ianuarie 2007 si 1 ianuarie 2008). Un sistem identic este prevazut pentru Slovacia, unde cererea de oferte a fost facuta in octombrie 2005.

Pentru transportatori, aceste sisteme diferite de carduri, casete, viniete si alte proceduri pe baza de microunde, la diferite preturi, sunt extrem de incomode iar cresterea costurilor aferente face greu de suportat intregul sistem.

Avand in vedere faptul ca si alte tari intentioneaza sa introduca taxe kilometrice sau de autostrada, nevoia transportatorilor pentru un serviciu global, capabil sa coordoneze aceste sisteme diverse, sa reduca costurile si sa optimizeze managementul acestora, a devenit din ce in ce mai mare.

 

Rodica Duluta,

UNTRR





Ultima modificare a paginii: 25.01.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii