UNTRR


Reuniunea Comisiei IRU pentru Afaceri Vamale

In data de 20 septembrie 2005 a avut loc la Geneva reuniunea Comisiei Afacerilor Vamale (CAD). Mai multe probleme au fost aduse in discutie cu aceasta ocazie.

 

1. Pregatirea viitoarelor reuniuni ale organismelor UE-ONU - WP.30, AC.2, AC.3, Grupul de experti

Dl Sören Rasmussen, sef adjunct departament TIR (IRU), a prezentat documentul CAD/ G6418 /CORR. De asemenea, a informat CAD despre recenta aparitie pe site-ul web al CEE-ONU a doua documente: ordinea de zi provizorie a Grupului de experti privind revizuirea si propunerea olandeza in legatura cu articolele 8 si 11 si o noua parte III a Anexei 9 a Conventiei TIR. Intr-o scrisoare adresata secretariatului CEE-ONU, IRU a precizat ca ordinea de zi anuntata contine declaratii tendentioase privind activitatea Grupului. Documentul olandez este redactat intr-un limbaj foarte complicat si netransparent, motiv pentru care IRU nu poate avea o discutie aprofundata si nici nu poate formula concluzii privind viitoarea reuniune a Grupului de experti.

Recomandarea pentru introducerea codului HS in Carnetul TIR – CAD considera ca IRU trebuie sa mentina o pozitie reticenta privind adoptarea acestei Recomandari.

Este prevazut ca noua Anexa 8 a Conventiei privind „Armonizarea“ sa fie formal adoptata la viitoarea reuniune a AC.3. IRU si Asociatiile membre trebuie sa inceapa actiunea de aplicare.

 

2. Proiectul e-TIR

Dl Jean Acri, sef departament TIR, a adus multumiri celor peste 30 de Asociatii membre care au reactionat pentru o pozitie comuna a IRU si a Asociatiilor membre privind procesul de informatizare TIR.

 

3. Acordul intre CEE-ONU si IRU

Dl Rasmussen a prezentat documentul CAD/G6418/ CORR si CAD/G6466 si s-a referit la propunerea olandeza recent publicata privind noua parte III a Anexei 9 din Conventia TIR. Acest document stipuleaza intre altele ca IRU si Asociatiile membre trebuie sa acorde auditorilor ONU acces la birourile lor si la informatiile financiare si statistice legate de Conventia TIR. CAD a decis sa acorde intregul sprijin secretariatului IRU. Membrii sai vor sustine activ pozitia IRU exprimata la punctul IV al Ordinii de zi.

 

4. Proiectul pilot NCTS-TIR

Dl Acri a prezentat proiectul pe scurt. Doamna Andrea Graf, reprezentant departament IT, a prezentat interfata web dezvoltata de IRU in colaborare cu Comisia Europeana si mai multe state membre UE. Discutiile pe marginea acestui proiect s-au referit in special la avantajele acestuia, la repercusiunile juridice privind prenotificarea si la procedura concreta de control; au mai fost luate in discutie costurile, timpul, resursele si formarea necesara pentru a definitiva acest proiect precum si modalitatea prin care acesta sa obtina valoare juridica in tarile membre UE.

In legatura cu recunoasterea juridica, dl Rasmussen a precizat ca deocamdata se asteapta rezultatele proiectului pilot. Dl Acri a precizat ca, dezvoltand acest proiect, IRU are ca principal scop realizarea independentei totale, fara interventia tertilor sau a altor elemente suplimentare a operatorilor in completarea declaratiei electronice prealabile.

CAD a apreciat proiectul si a solicitat IRU de a-l informa in continuare. Prezentarea facuta de IRU face obiectul documentului CAD/ G6566.

 

5. Probleme legate de gestionarea regimului TIR

• Informatii actualizate privind proiectele IT ale IRU

Dl Blagoja Jovanovski, sef departament IT, a informat CAD de stadiul in care se afla proiectul AskTIR si etapele care urmeaza. In principal se va executa „Phase II“ a proiectului AskTIR si pregatirea si experimentarea versiunii rusesti, asistata de BAIRC.

Aceste etape vor permite programului AskTIR sa poata fi pus la dispozitia Asociatilor membre in toamna lui 2006.

• Reguli si reglementari TIR

Dl Acri a facut o informare privind relatiile IRU cu AON Risk Services. S-a anuntat ca, incepand cu data de 19 august 2005, IRU a retras mandatul pentru gestiunea asigurarilor din programul de garantie. Dl Acri a precizat motivele acestei decizii si demersurile IRU in acest sens.

CAD a luat nota de aceasta informare si membrii vor acorda intregul sprijin si sustinere Secretariatului IRU in scopul facilitarii fara dificultati a schimbarilor.

Dl Acri a anuntat, de asemenea, procesul de adaptare a regulilor si reglementarilor TIR care vor debuta in 2006.

Este necesara adaptarea Manualelor Asociatilor si Titularilor pentru a tine cont in special de discutiile purtate in diferite organisme (WP.30, TIRExB).

Dintre elementele reconsiderate citam: formatul datei de validitate in casuta 3 din prima pagina a Carnetului TIR, noua prezentare a Carnetului TIR care va avea numarul unic de identificare a titularului, numarul de serie si codul de bare corespunzator pe foaia galbena si in formularul Procesului Verbal de Constatare, regulile privind gestiunea birourilor descentralizate, lista marfurilor cu risc crescut. Masurile preventive vor fi de asemenea integrate in manuale.

 

6. Probleme privind Uniunea Europeana – alte dezvoltari regionale si nationale

a. Regulamentul Comisiei Europene cu privire la „destinatarul autorizat“ in Regimul TIR

Dl Rasmussen a prezentat documentul CAD/G6427 si l-a completat cu exemple practice care pot aparea privind aplicarea conceptului de „destinatar autorizat“ in Regimul TIR, atunci cand nu se poate verifica daca un „destinatar autorizat“ este realmente autorizat, cand nu se pot controla fizic Carnetele TIR si confirma in timp real datele in Safe TIR.

In final, s-au decis urmatoarele:

Pentru a se evita toate problemele in legatura cu lantul de garantie, Asociatiile membre IRU ale celor 25 de state membre UE (si poate Romania dupa aderarea la conventia privind Tranzitul Comun) trebuie sa trimita o scrisoare autoritatilor lor nationale competente, bazata pe documentul TIR-RAS/G6478 pentru a se asigura ca procedurile nationale tin cont de aceste probleme de ordin practic. In scrisoare trebuie de asemenea sensibilizate autoritatile nationale privind eventualitatea aparitiei acestor probleme pentru lantul de garantie.

b. Consecinte practice ale aplicarii Codului Vamal al Uniunii Europene (articolul 455 – prenotificarea)

Dl Rasmussen a aratat ca, de la 1 septembrie 2003, data intrarii in vigoare a acestei dispozitii IRU, a primit 25.000 de prenotificari. 86% dintre dosare au fost pur administrative, deoarece confirmarea terminarii operatiunii este disponibila in CUTE-Wise. Se spera ca situatia sa se schimbe ca urmare a proiectului NCTS-TIR.

c. Consecintele Initiativei vamii electronice a Comisiei Europene (prezentare realizata de dl Godfried Smit – EVO)

Prezentarea dlui Smit a fost pusa la dispozitia membrilor CAD (CAD/G6565).

Dupa aceasta, dl Gordon Linington, reprezentant al Asociatiei Transportatorilor din Marea Britanie, a subliniat ca IRU si Asociatiile membre trebuie sa participe activ la dezbaterile privind proiectul legislativ privind conceptul de „operator economic autorizat“ in toate forumurile si mai ales in sanul institutiilor europene. La luarile de pozitie, dl Rasmussen a spus ca numeroase aspecte sunt necesar de a fi clarificate de Comisia Europeana pentru a se asigura un echilibru intre obligatii si avantaje.

 

7. Probleme actuale privind trecerea frontierelor

Dl Gordon Wright, sef departament Managementul Riscului - TIR, a informat CAD de situatia actuala de la frontiera exterioara UE in Ungaria si despre etapele intreprinse de Secretariatul general IRU pentru a redresa situatia.

Doamna Michaela Havelcova, reprezentant al Asociatiei Transportatorilor din Republica Ceha, s-a referit la situatia din vama Gyula. Aceasta informatie a fost confirmata si de domnii Romano Manoni, reprezentant al Asociatiei Transportatorilor din Italia, si Radu Dinescu, secretar general UNTRR. Dl Zoltan Sziraki si doamna Judith Somlo, reprezentanti ai Asociatiei Transportatorilor din Ungaria, au insistat asupra faptului ca aceste situatii sunt izolate si fiecare caz trebuie prezentat in scris in atentia Directiei Generale Vamale din Budapesta.

CAD a concluzionat ca aceasta problema persista la punctul de frontiera exterior UE in Ungaria si ca nu trebuie ignorata. Subiectul va fi repus pe ordinea de zi a urmatoarei reuniuni CAD. Dl Wright a facut de asemenea referire la existenta „culoarului verde TIR“ creat pentru a usura formalitatile camioanelor TIR de catre Vama romana la frontierele Romaniei cu Ungaria si Bulgaria si a invitat Asociatiile sa promoveze acest model in fata propriilor autoritati vamale. Doamna Sofia Bassova, consilier juridic TIR, s-a referit la rezultatele anchetei initiate de IRU privind impunerea escortelor vamale, a multumit Asociatiilor care au raspuns la chestionar si a explicat motivele care justifica escortele, pretul si timpul de asteptare al vehiculelor escortate. De la ultima ancheta, de acum trei ani, situatia in domeniu nu a evoluat.

IRU va transmite rezultatele anchetei la TIRExB pentru un examen amanuntit si pentru actiuni concrete.

 

Lorena Constantin,

UNTRR





Ultima modificare a paginii: 25.01.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii