UNTRR


Prezentarea actelor şi faptelor interzise de Legea Concurenţei - Practici anticoncurenţiale: abuz de poziţie dominantă

Abuzul de pozitie dominanta reprezinta orice practica comerciala anticoncurentiala (inclusiv exploatarea incorecta a clientilor sau eliminarea concurentilor) in care o firma dominanta se poate angaja, pentru a-si mentine sau intari pozitia pe piata. Dreptul Concurentei interzice acest tip de comportament, intrucat el afecteaza adevarata concurenta dintre firme, exploateaza/prejudiciaza clientii si scuteste intreprinderea aflata in pozitie dominanta de a intra intr-o concurenta reala cu celelalte firme. Articolul 82 al Tratatului CE prezinta cateva exemple de abuz, cum ar fi practicarea unor preturi neechitabile, restrangerea capacitatii de productie si impunerea de conditii comerciale inegale sau inutile in relatiile cu partenerii comerciali.

In Romania, reglementarile legale privind abuzul de pozitie dominanta sunt prevazute in Articolul 6 din Legea Concurentei nr. 21/1996, republicata, articol ce are urmatorul continut:

„Este interzisa folosirea in mod abuziv a unei pozitii dominante detinute de catre unul sau mai multi agenti economici pe piata romaneasca ori pe o parte substantiala a acesteia, prin recurgerea la fapte anticoncurentiale, care au ca obiect sau pot avea ca efect afectarea activitatii economice ori prejudicierea consumatorilor. Asemenea practici abuzive pot consta, in special, in:

a. impunerea, in mod direct sau indirect, a preturilor de vanzare sau de cumparare, a tarifelor ori a altor clauze contractuale inechitabile si refuzul de a trata cu anumiti furnizori sau beneficiari;

b. limitarea productiei, distributiei sau dezvoltarii tehnologice in dezavantajul utilizatorilor ori consumatorilor;

c. aplicarea, in privinta partenerilor comerciali, a unor conditii inegale la prestatii echivalente, provocand in acest fel, unora dintre ei, un dezavantaj in pozitia concurentiala;

d. conditionarea incheierii unor contracte de acceptare, de catre parteneri, a unor clauze stipuland prestatii suplimentare care, nici prin natura lor si nici conform uzantelor comerciale, nu au legatura cu obiectul acestor contracte;

e. practicarea unor preturi excesive sau practicarea unor preturi de ruinare, in scopul inlaturarii concurentilor sau vanzarea la export sub costul de productie, cu acoperirea diferentelor prin impunerea unor preturi majorate consumatorilor interni;

f. exploatarea starii de dependenta in care se gaseste un alt agent economic fata de un asemenea agent sau agenti economici si care nu dispune de o solutie alternativa in conditii echivalente, precum si ruperea relatiilor contractuale pentru singurul motiv ca partenerul refuza sa se supuna unor conditii comerciale nejustificate.“

Consiliul Concurentei poate dispune efectuarea de investigatii, potrivit atributiilor sale, din oficiu, la plangerea unei persoane fizice sau juridice afectate in mod real si direct prin incalcarea prevederilor art. 6, la cererea oricareia dintre autoritatile, institutiile, organizatiile profesionale, patronale sau sindicale interesate sau a oricaruia dintre organele administratiei publice centrale sau locale.

In realizarea investigatiilor, precum si a atributiilor conferite in baza prezentei legi, inspectorii de concurenta pot solicita agentilor economici sau asociatiilor de agenti economici informatiile si documentele care le sunt necesare, mentionand baza legala si scopul solicitarii, si pot stabili termene pana la care aceste informatii si documente sa le fie furnizate, sub sanctiunea prevazuta in Legea Concurentei.

Pentru investigarea incalcarii prevederilor Legii Concurentei, inspectorii de concurenta sunt abilitati cu urmatoarele puteri de inspectie: sa intre in spatiile, terenurile sau mijloacele de transport pe care agentii economici le detin legal; sa examineze orice documente, registre, acte financiar-contabile si comerciale sau alte evidente legate de activitatea agentilor economici, indiferent de locul in care sunt depozitate; sa ia declaratii reprezentantilor si angajatilor agentului economic; sa ridice sau sa obtina in orice forma copii ori extrase din orice documente legate de activitatea agentului economic; sa sigileze orice amplasament destinat activitatilor agentului economic si orice documente legate de activitatea agentului economic. De asemenea, in baza autorizarii judiciare, inspectorul de concurenta poate efectua inspectii in orice alte spatii, inclusiv domiciliul, terenuri sau mijloace de transport apartinand conducatorilor, administratorilor, directorilor si altor angajati ai agentilor economici sau asociatiilor de agenti economici supusi investigatiei.

Consiliul Concurentei poate decide, in cazul unei investigatii, dispusa din oficiu sau la sesizare, privind incalcarea prevederilor art. 6, sa ordone incetarea practicilor anticoncurentiale constatate, sa formuleze recomandari, sa impuna partilor conditii speciale si alte obligatii, sa aplice agentilor economici amenzi:

• „amenda de pana la 1% din cifra de afaceri totala din anul financiar anterior sanctionarii“, pentru contraventii precum: refuzul de a se supune controlului, furnizarea de informatii inexacte sau incomplete, nefurnizarea informatiilor solicitate de Consiliul Concurentei etc;

• „amenda de pana la 10% din cifra de afaceri totala din anul financiar anterior sanctionarii“, pentru contraventii precum: incalcarea art. 6, neindeplinirea unei obligatii sau a unei conditii impuse printr-o decizie a Consiliului Concurentei;

• amenzi cominatorii, care sunt „in suma de pana la 5% din cifra de afaceri zilnica medie din anul financiar anterior sanctionarii, pentru fiecare zi de intarziere“.

Daca in termen de 45 de zile de la notificarea deciziei Consiliului agentul economic in cauza nu se conformeaza masurilor dispuse de acesta, Consiliul Concurentei ii poate aplica amenda maxima (amenda de 10% din cifra de afaceri totala din anul financiar anterior sanctionarii).

De asemenea, daca prin masurile luate si prin sanctiunile, aplicate de Consiliul Concurentei unui agent economic abuzand de pozitia sa dominanta, nu se obtin restabilirea situatiei si prevenirea repetarii abuzului, Consiliul Concurentei, pentru motiv de afectare grava a unui interes public major, poate cere Curtii de Apel Bucuresti sa ordone masurile adecvate pentru lichidarea pozitiei dominante pe piata a acestuia, instanta judecatoreasca putand dispune, dupa caz:

• invalidarea unor contracte sau a unor clauze contractuale prin intermediul carora se exploateaza abuziv pozitia dominanta;

• invalidarea actului sau a actelor de realizare a unei concentrari creatoare de pozitie dominanta, chiar atunci cand prin actul sau actele juridice in cauza s-ar fi constituit o noua persoana juridica;

• limitarea sau interdictia accesului pe piata;

• vanzarea de active;

• restructurarea prin divizare a agentului economic.

Participarea cu intentie frauduloasa si in mod determinant a unei persoane fizice la conceperea, organizarea sau realizarea practicilor interzise de art. 6 constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 4 ani sau cu amenda. Actiunea penala se pune in miscare la sesizarea Consiliului Concurentei.

 

Sursa: Consiliul Concurentei





Ultima modificare a paginii: 25.01.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii