UNTRR


Piteşti, 4 noiembrie 2005 - Siguranţa rutieră prin parteneriat public-privat

Cu ocazia Congresului International „CAR 2005“, care a avut loc in perioada 2-4 noiembrie a.c., s-a desfasurat la Universitatea din Pitesti si forumul „Siguranta rutiera prin parteneriat public-privat, organizat de Societatea Inginerilor de Automobile din Romania (SIAR) si Global Road Safety Partnership (GRSP-Romania). Au participat 30 de reprezentanti ai societatii civile si unor organisme de Stat dintre care mentionam cadre didactice din universitatile din Bucuresti, Brasov, Pitesti, Cluj-Napoca, Timisoara, Craiova, Iasi si Constanta, reprezentanti UNTRR si ARTRI, compania 3M, Dacia-grup Renault, firma Connex, Tachonan Service-Oradea, precum si reprezentanti RAR, ARR, IGP - Directia Politiei Rutiere si redactori TVR.

Iata, pe scurt, cateva idei din prezentarile facute (SIAR detine si poate pune la dispozitie, la cerere, CD-ul cu textele prezentate):

1. Prof. dr. ing., Radu Gaiginschi, Seful Centrului de Cercetari in Accidentologie Rutiera din Departamentul de Transporturi si Expertiza Tehnica Rutiera de la Universitatea Tehnica Gh. Asachi din Iasi, a facut prezentarea noului centru de cercetare, sustinand ca:

• trebuie sa admitem principiul ca soferii si pietonii pot gresi si, chiar si in aceste situatii, sa se reduca riscul de accident si amploarea urmarilor acestuia;

• accidentul rutier nu are o singura cauza ci o multitudine de cauze si cere o abordare sistemica;

• este esentiala stabilirea exacta a costurilor economico-sociale ale accidentelor si compararea acestora cu costurile masurilor de evitare a accidentelor;

• formarea cadrelor cu pregatire superioara se face prin masterat cu durata de doi ani, cu discipline cum sunt Biomecanica impactului, Sisteme de siguranta activa sau pasiva, Managementul sigurantei rutiere, Reconstructia accidentelor rutiere etc, prin doctorate cu tematica de siguranta rutiere, cercetari proprii ale cadrelor didactice precum si prin lucrari de diploma ale studentilor.

2. Comisarul sef Teodor Bosman de la Directia Politiei Rutiere a prezentat o analiza pertinenta a dinamicii accidentelor rutiere din primele 10 luni ale anului, din care reiese ca:

• pentru prima data dupa mai multi ani de descrestere, numarul accidentelor rutiere, al ranitilor grav si al persoanelor decedate a crescut in acest an cu circa 5%, fapt ce se explica atat prin cresterea parcului auto cu 68.000 de vehicule noi si aparitia a 20.000 de noi conducatori auto, dar si prin mentinerea aceleiasi retele de drumuri ca in anul 1990 (desi parcul auto s-a dublat), investitii minore in intretinerea si modernizarea infrastructurii rutiere, semnalizarii, iluminatului, stagnarea campaniilor de siguranta rutiera, abandonarea educatiei rutiere la prescolari si elevi, scaderea interesului mass-media fata de siguranta rutiera (va mai amintiti de emisiunea „Reflectii rutiere“?)

• interesant este faptul ca in mediul urban s-au produs numai 36% din accidente, restul de 64% fiind in afara localitatilor sau in mediul rural, ceea ce se datoreaza, in cea mai mare masura lipsei de progrese in domeniul autostrazilor.

3. Secretariatul Consiliului Interministerial pentru Siguranta Rutiera a prezentat unele programe realizate pe plan local, programe educative, amplasarea unor camere de luat vederi pentru supravegherea circulatiei, reintroducerea foliilor reflectorizante de contur pentru autotrenuri, precum si un program european de infratire, condus de Departamentul de Transporturi din Marea Britanie, care va debuta in ianuarie 2006, si care ar putea conduce la unele recomandari pentru factorii de decizie din tara noastra in probleme de siguranta rutiera.

Problema cea mai grava este insa lipsa unei strategii nationale de siguranta rutiera, care sa conduca la reducerea cu 50% a numarului de accidente si victime ale acestora, incercarile facute pana in prezent fiind complet nereusite si nebagate in seama de autoritati.

4. Proiectele GRSP Romania, prezentate de Coordonatorul programului GRSP, Iustina Diaconu, la care au participat Crucea Rosie, Politia Rutiera, Compania Nationala pentru Autostrazi si Drumuri Nationale, ACR, firma Vesta Investment, Pompierii, companiile 3M, Michelin si Shell, precum si universitatile, s-au referit la semnalizarea rutiera, educatia copiilor si adultilor, informarea participantilor la trafic si transferul de cunostinte (cursuri de formare a formatorilor). Pentru viitor se preconizeaza crearea unei puternice federatii a organizatiilor civile, care sa fie un partener de baza in realizarea unui parteneriat cu autoritatile la cel mai inalt nivel, care sa aduca rezultate palpabile (la doi ani dupa ce presedintele Chirac s-a implicat personal in securitatea rutiera, accidentele in Franta au scazut cu 20%!).

5. Reprezentantul firmei 3M a prezentat imagini reale care ilustreaza perfect haosul care domneste uneori in semnalizarea rutiera cum ar fi:

• indicatoare de semnalizare care nu indica nimic sau se contrazic;

• indicatoare care nu pot fi observate noaptea sau nici macar ziua, din cauza lipsei elementelor reflectorizante, inclusiv de contur, a amplasarii gresite, a inundarii indicatoarelor rutiere intr-o mare de reclame (de pilda pe drumul spre Otopeni), a nesemnalizarii sau a semnalizarii rudimentare a lucrarilor pe carosabil.

 

S-au prezentat insa si unele materiale moderne, de buna calitate, pentru indicatoare sau folii reflectorizante, precum si modul in care acestea ridica nivelul vizibilitatii conducatorului auto.

6. Reprezentantul UNTRR, Rodica Duluta, a prezentat participarea organizatiilor transportatorilor la actiunile organizate pe plan european de catre IRU dintre care amintim:

• semnarea de catre IRU a Cartei Europene de Securitate Rutiera si difuzarea de catre UNTRR catre transportatori a „Cartei IRU pentru Securitate Rutiera adresata transportatorilor rutieri“, care a fost deja semnata de 80 de firme de transport, difuzarea Manualului privind securitatea rutiera, a fiselor de securitate pentru soferi si a altor fise specializate;

• asistenta acordata de fundatia Promotrans pentru formarea profesionala a cadrelor responsabile cu securitatea rutiera din intreprinderile de transporturi si editarea unor ghiduri pe teme similare;

• asistenta acordata de Centrul de Psihologie Aplicata pentru evaluare si consiliere psihologica personalului din transportul de pasageri si marfuri;

• procentul relativ redus de vehicule de transport implicate in accidente (12%), care demonstreaza profesionalismul conducatorilor auto (trebuie insa sa recunoastem ca el este insa umbrit de amploarea unor accidente produse, indeosebi in transportul de marfuri periculoase).

7. Directorul tehnic Viorel Gherdan al firmei Tachonan Service-Oradea a prezentat pe larg aspectele legislative si tehnice si dificultatile legate de introducerea tahografului digital in Europa si problemele privind organizarea acestei actiuni, atat pe plan european cat si pe plan national.

8. Din discutiile purtate s-au desprins unele concluzii:

• neglijarea rezolvarii unor probleme de baza legate de siguranta rutiera cum ar fi adoptarea Codului Rutier, care treneaza de multi ani la Parlament, de elaborarea si implementarea unei strategii nationale privind securitatea rutiera, care sa aiba girul autoritatilor centrale si locale, de perpetuarea unor discutii formale, la un nivel care nu permite adoptarea de decizii, toate acestea putand explica cresterea numarului si gravitatii accidentelor rutiere in anul 2005.

• necesitatea implicarii rapide a autoritatilor Statului, la nivel inalt, precum si a autoritatilor locale, pentru realizarea obiectivului propus de Uniunea Europeana, de reducere pana in anul 2010 cu 50% a numarului de accidente rutiere si de victime ale acestora;

• siguranta rutiera este o problema majora in care societatea civila trebuie sa se implice plenar, ca partener al autoritatilor cu sustinere din partea de companiilor care au activitate in acest domeniu, prin programe proprii sau in colaborare cu diferite organizatii;

• invatamantul de toate gradele, inclusiv cel superior, trebuie sa-si asume responsabilitatea pentru pregatirea continua a cadrelor de specialitate si educarea copiilor si varstnicilor in vederea salvarii vietii si eliminarea enormelor pierderi (circa 2% din PIB) care se datoreaza accidentelor rutiere;

• dezvoltarea infrastructurii rutiere, inclusiv constructia de autostrazi si introducerea unei semnalizari rutiere de nivel european constituie conditii pentru alinierea tarii noastre la nivelul de civilizatie rutiera europeana.

Si, in final, iata cum ar trebui sa arate, dupa opinia expertilor, dinamica mortalitatii cauzate de circulatia rutiera, care ar asigura realizarea obiectivului propus pentru anul 2010.

Oare asa va fi?

 

Dr. ing.

Cornel-Armand Vladu





Ultima modificare a paginii: 25.01.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii