UNTRR


Editorial - Impotenţă sau Complicitate?

Evolutia recenta a modului de aparare a intereselor romanilor ce activeaza in domeniul transporturilor arata ca suntem departe de a fi protejati, cata vreme nici de conditii normale nu am ajuns sa ne bucuram.

Cand e vorba de a indeplini obligatii pentru integrarea in UE, oficialii se intrec in promisiuni... si atat. In toate relatiile internationale ne dam peste cap sa ne asumam obligatii, fara a ne cere drepturile in acelasi timp si cu aceeasi fermitate.

De ce ne lasam incalecati, daca oficialii spun ca fac eforturi pentru binele nostru viitor? Indiferent de eforturi, lipsa oricarui rezultat concret si asteptat de piata te pune in situatia de a te gandi: poate imi trebuie vitamine sau sprijin! Ce ne facem daca cei in cauza nu iau nici vitamine si nu vor nici sprijin?

Toata lumea gandeste, insa putini se complica sa se exprime si sa actioneze. Ca in povestea discipolului care l-a rugat pe marele intelept sa il invete latina. Inteleptul l-a bagat cu capul intr-un butoi de apa si l-a tinut pana la limita suportabilitatii cand, cu o ultima zvacnire puternica, discipolul a reusit sa iasa si sa traga aer adanc in piept, intrebandu-si mentorul cum o sa-l invete o limba straina in felul acesta. Inteleptul i-a raspuns ca, atunci cand isi va dori la fel de mult sa invete o limba straina, asa cum si-a dorit sa respire, problema va fi rezolvata.

Daca noi, toti romanii, ne dorim sa progresam precum discipolul si sa ne batem pentru interesele comune, credeti ca am putea sa mai dam vina pe lipsa de vigoare sau neputinta cu care se trateaza lucrurile? Intr-o tara a orgoliilor, credeti ca ar putea fi acceptata impotenta? Insa, in cazul nostru, ne ramane o singura varianta, mult mai rea: complicitatea!

Din pacate, in Romania, unde clasa politica nu este interesata sa sacrifice absolut nimic din prezent pentru a construi rapid un viitor digerabil pentru tara, unde afacerile personale sunt deasupra oricarei interpretari, in schimbul profitabilitatii prin complicitate, majoritatea accepta impotenta. Cine sa ii invete mai bine aceste lucruri? Nici macar evreii, admirati sau invidiati de multe popoare!

Un crestin si un evreu cerseau in fata unei biserici ortodoxe. Un batranel, vazand ca lumea da crestinului si il ignora pe evreu, il sfatuieste pe acesta din urma sa se deghizeze in catolic, daca vrea sa stranga ceva de mancare. Dupa plecarea batranului, evreul se intoarce spre cersetorul crestin si ii zice: „Auzi ma Itig, ma, cine ne invata pe noi afaceri!?“

Sunt multe probleme nesolutionate in transporturi din cauza impotentei sau a complicitatii:

• plata rovinietei pe perioade mai scurte de 12 luni de catre utilizatorii romani;

• liberalizarea transportului cu autovehicule mici in Italia;

• eliminarea autorizatiilor cu plata (puternic discriminatorie) eliberate de Ungaria partii romane;

• eliminarea autorizatiilor anuale bilaterale cu dedicatie pentru persoane juridice din Romania cu capital maghiar;

• eliminarea regulilor speciale pentru utilizarea CEMT impuse de catre partea maghiara;

• eliminarea taxei pentru procesarea Carnetelor TIR in frontiera maghiara;

• uniformizarea taxelor locale – stabilirea unui nomenclator de denumiri si a unei grile de tarife maximale, cu eliminarea taxarii suprapuse (vezi Giurgiu – taxa ecologica la prefectura, taxa de tranzit la primarie, ambele platite din acelasi buzunar - al transportatorului);

• sanctionarea tuturor celor care depasesc greutatile maxime admise (nu doar a romanilor);

• sanctionarea tuturor celor care nu respecta legile din aceasta tara (nu doar a romanilor);

• suplimentul de autorizatii CEMT 2006 pentru Romania va fi restrictionat pe Ungaria, in lipsa unui lobby convingator din partea autoritatilor noastre pe langa cele maghiare, pe 14.11.2006 la intalnirea Grupului de transport rutier de la Paris.

Toata stima pentru autoritatile care isi protejeaza intreprinzatorii si cetatenii.

La noi, din cauza cetii de pe teren, se pare ca autoritatile joaca impotriva echipei. Daca s-ar face uz de toate caile de atac, chiar in lipsa obtinerii rezultatului dorit, ar exista impacarea ca s-au incercat toate variantele posibile.

Timpul trece, iarba creste! Spun oficialii. Dar pana creste iarba, poate muri vaca! Spunem noi.

 

Radu Dinescu,

Secretar General al UNTRR





Ultima modificare a paginii: 25.01.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii