UNTRR


Transport rutier - Cea de-a 3-a Conferinţa euro-asiatică IRU

In perioada 26-28 septembrie 2005 s-a desfasurat la Beijing cea de-a 3-a Conferinta euro-asiatica privind transportul rutier, sub patronajul Uniunii Internationale a Transportului Rutier (IRU), Ministerului Comunicatiilor din Republica Populara Chineza si al Asociatiei Chineze pentru Transport Rutier.

Aceasta conferinta se inscrie in seria evenimentelor organizate de IRU in vederea dezvoltarii schimburilor comerciale de marfuri, pe cale rutiera, intre cele doua continente, Europa si Asia, urmand conferintelor de la Irkutsk din 2001 si de la Teheran din 2003.

Conferinta a reunit reprezentanti guvernamentali si din industria chineza, antreprenori din domeniul transportului rutier, precum si reprezentati ai asociatiilor de transport si ai unor companii de transport rutier din peste 45 de tari din toata lumea.

Scopul acestei conferinte a fost acela de a sublinia abilitatea transportului rutier de a uni Europa si Asia intr-o piata integrata comuna si de a examina masurile necesare pentru a depasi barierele existente in atingerea acestui scop, care nu este altul decat acela al revitalizarii vechiului Drum al Matasii care a contribuit in timpuri stravechi la dezvoltarea ambelor continente.

Conferinta s-a constituit din cinci sesiuni interactive avand urmatoarele teme principale:

• Cresterea economica in Orientul Indepartat si in Asia de Sud Est – Cerere crescanda pentru transportul rutier;

• Transportul rutier international – Cheia progresului economic si social in China si a relatiilor de cooperare cu tarile vecine;

• Facilitarea transportului rutier international in Asia – Cadru de reglementare;

• Infrastructura rutiera euro-asiatica – Poate tine pasul cu cererea?

• Cele mai bune exemple de transport si logistica din Europa si Asia.

In cadrul acestor sesiuni interactive au fost analizate obstacolele, eventualele ingradiri legislative, potentialul transportului rutier intre cele doua continente, precum si solutiile necesare a fi intreprinse pentru doborarea barierelor existente si realizarea unei punti intre cele doua continente.

Dl Martin Marmy, Secretar General IRU, afirma: „Titlul acestui eveniment major – Transportul rutier: Punte de legatura intre Asia si Europa – aduce in prim plan intentia vadita de a atrage atentia tuturor actorilor si a factorilor de decizie cu privire la rolul important pe care il joaca transportul rutier si care nu este numai acela de a transporta bunuri intre Asia si Europa, ci si acela de a reprezenta o unealta vitala in cadrul procesului de globalizare economica“.

Pe fundalul unor informatii de genul: transportul rutier ocupa 80% din totalul volumului de marfuri transportate in economiile moderne sau 90% din punct de vedere al valorii marfurilor transportate, concluzia generala a celor prezenti in sala conferintei a fost aceea ca transportul rutier nu trebuie sa reprezinte o problema ci o solutie in cadrul schimburilor de marfuri. Provocarea este aceea de a alinia practicile existente pe cele doua continente, astfel incat transportul rutier sa devina o solutie sustenabila si viabila.

Conferinta a adus in prim plan o serie de aspecte si pre-conditii de revitalizare a vechiului Drum al Matasii, precum si transformarea acestuia intr-o optiune strategica in schimburile economice dintre cele doua continente. Succesul acestei idei nu il reprezinta abordarea numai din punct de vedere al construirii si mentinerii unei infrastructuri rutiere in Asia si Europa, ci eliminarea barierelor existente din toate punctele de vedere si implementarea unor instrumente legale elaborate de Natiunile Unite, in vederea facilitarii intregului proces de transport rutier.

Au fost subliniate realizarile Republicii Populare Chineze din punct de vedere al intensificarii schimburilor comerciale cu tarile vecine, al deschiderii si modernizarii punctelor de trecere a frontierei, precum si din punct de vedere a constructiei a nu mai putin de 34.300 km de autostrazi, dintr-un total propus de 85.000 km in viitorul apropiat (pana in 2020).

 

Toate acestea, impreuna cu practicile IRU din Europa si Orientul Apropiat, pot constitui puncte solide in implementarea unei solutii viabile in vederea realizarii unor schimburi economice fructuoase pe cale rutiera, intre cele doua continente, european si asiatic.

 

***

In cadrul Conferintei euro-asiatice privind transporturile rutiere, s-a desfasurat sedinta ministeriala, cu participarea Ministrului Comunicatiilor din China, a domnului Martin Marmy - Secretar General IRU, a reprezentantilor Comisiei Economice pentru Europa a Natiunilor Unite (UNECE), precum si a ministrilor sau reprezentantilor ministrilor din 16 tari.

 

In urma dezbaterilor si discutiilor, a fost aprobata de catre toate partile prezente, Declaratia Comuna privind transportul euro-asiatic.

 

Declaratia comuna

a participantilor la Adunarea Ministeriala privind transportul euro-asiatic

Ministrii transportului si reprezentantii acreditati ai ministerelor din Republica Azerbaijan, Republica Belarus, Republica Populara Chineza, Republica Ceha, Georgia, Grecia, Republica Islamica a Iranului, Republica Kazakhstan, Mongolia, Republica Islamica a Pakistanului, Polonia, Romania, Republica Slovaka, Republica Turca, Ukraina si Republica Socialista a Vietnam-ului, invitati de catre Ministerul Comunicatiilor Republicii Populare Chineze (MOC) au insotit Adunarea Ministeriala a Transporturilor euro-asiatice din Beijing in data de 27 septembrie 2005 si cea de-a 3-a Conferinta a Transporturilor Rutiere euro-asiatice in data de 26-27 septembrie 2005 gazduita de MOC si de Uniunea Internationala a Transporturilor Rutiere (IRU).

Organizatiile Internationale si Institutiile Financiare incluzand Comisia Economica si Sociala a Natiunilor Unite pentru Asia si Pacific (UNESCAP), Comisia Economica pentru Europa (UNECE), Comisia Europeana (EC), IRU si Banca Mondiala au fost de asemenea reprezentate in aceasta adunare.

Discutiile vaste si intensive au fost dezbatute intr-un mod constructiv si deschis pe tema Maririi Dezvoltarii si Cooperarii Transporturilor Rutiere euro-asiatice.

Ministrii au fost de acord ca dezvoltarea economiei si comertului in Asia si Europa ar fi puternic sporita prin intarirea cooperarii reciproce in infrastructura drumurilor si transportului, stabilind un cadru legal in care guverneaza facilitatile trecerii frontierei si tranzitul si inlaturarea barierelor in transportul rutier cauzate de formalitati artificiale si birocratice, pentru a facilita transportul rutier in interiorul si in afara tarilor din Asia si Europa, sub auspiciul organizatiilor internationale si institutiilor financiare.

 

Ministrii subliniaza cu satisfactie faptul ca progresul tangibil facut in ultimii ani in ceea ce priveste dezvoltarea transportului rutier in continentul euro-asiatic si solutiile gasite de catre fiecare tara, de a promova transportul rutier in diferite regiuni, au furnizat o baza solida pentru o viitoare cooperare privind transportul intre Europa si Asia.

 

• Tinand cont ca barierele ce nu au un caracter fizic raman in continuare principalele obstacole in dezvoltarea ulterioara a transportului rutier,

• Avand in vedere importanta securitatii rutiere in asigurarea dezvoltarii economice si a standardului de viata in zona euro-asiatica,

• Recunoscand importanta intaririi cooperarii in transportul rutier intre tarile din Asia si Europa, dezvoltarea armonizata a infrastructurii rutiere si formarea coridorului si a retelei de transport euro-asiatic in asigurarea transportului in tranzit,

• Recunoscand rolul constructiv al organizatiilor internationale si institutiilor financiare in promovarea dezvoltarii infrastructurii rutiere si a transportului in si intre Asia si Europa,

• Fiind pe deplin constienti de necesitatea de a asigura tarilor izolate geografic acces la facilitatile de transport rutier pentru a permite dezvoltarea economica si comerciala a acestor tari,

 

 

Se angajeaza:

1. Sa intareasca pe deplin cooperarea internationala prieteneasca reciproc avantajoasa in domeniul transportului rutier si infrastructurii, pentru a promova prosperitatea economica si progresul social al Asiei si Europei;

2. Sa sporeasca eforturile de dezvoltare a infrastructurii rutiere, pentru a institui coridorul de transport euro-asiatic, pentru a netezi calea pentru cresterea transportului rutier;

3. Sa incurajeze aplicarea de catre tarile membre ale Conventiilor Natiunilor Unite care se refera la facilitarea transportului rutier international si crearea conditiilor favorabile transfrontaliere si de transport in tranzit, prin inlaturarea in continuare a barierelor care nu au caracter fizic, create de formalitati artificiale si birocratice, in vederea facilitarii transportului rutier intre Asia si Europa;

4. Sa instituie un sistem de transport integrat deschis si durabil, pentru asigurarea unor servicii de transport rutier de marfa si calatori sigure, eficiente, fiabile si care protejeaza mediul;

5. Sa adopte masuri pentru eliminarea efectiva a pericolelor potentiale pentru transportul rutier international si pentru imbunatatirea capacitatii de raspuns a transportului rutier la situatiile de criza, in cazul unor dezastre naturale, asigurand astfel securitatea vietilor omenesti si a vehiculelor;

6. Sa studieze posibilitatea de instituire a unui mecanism de schimb si comunicare, cu regularitate, de informatii de ultima ora si de tehnologie avansata privind dezvoltarea transportului rutier intre tari;

7. Sa intervina la organizatiile internationale si institutiile financiare de resort, pentru a acorda asistenta pentru dezvoltarea coridorului de transport rutier euro-asiatic;

8. Sa solicite IRU sa continue sa joace rolul sau activ in promovarea transportului rutier international.

 

Ministrii si reprezentantii si-au exprimat aprecierea pentru Ministerul Comunicatiilor Republicii Populare Chineze pentru organizarea acestei reuniuni si au adresat sincere multumiri pentru ospitalitatea de care s-au bucurat.

 

Adoptata la Beijing, Republica Populara Chineza –

pe 27 septembrie 2005

 

Cristian Zaharescu, UNTRR





Ultima modificare a paginii: 24.01.2006

x

Acest site foloseste cookies pentru stocarea diferitelor informatii utile navigarii. Prin continuarea utilizarii site-ului, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Afla mai multe detalii