Taximetriştii
In trafic, ne intalnim mereu cu ei. Uneori ne incurca cu adevarat, alteori credem acest lucru din prejudecata. Cateodata, de ce sa nu recunoastem, noi le cream probleme, sicanandu-i. Multi conducatori auto cred ca soferii de taxi – caci despre ei este vorba – sunt printre cei mai indisciplinati si agresivi. La randul lor, taximetristii considera ca soferii ceilalti nu stiu sa se descurce, ca sunt prea lenti, neintelegatori cu cei care conduc taxiuri, ca de fapt multi incurca traficul. „Daca toate masinile care circula acum prin oras ar fi conduse de noi, nu ar mai fi blocaje, nervi, poate nici accidente – noi stim sa ne descurcam in aglomeratie!“ imi spunea un taximetrist, laudandu-si breasla.Adevarul e undeva la mijloc. Suntem nemultumiti pe buna dreptate cand vedem un taxi care stationeaza incorect stanjenind circulatia – ca nu sunt putini cei care-si asteapta clientii pe trecerile de pietoni, in intersectii sau mai stiu eu unde. Ne suparam atunci cand un taximetrist ne depaseste neregulamentar riscand o tamponare, dar parca nici noi nu suntem destul de rabdatori si claxonam insistent atunci cand taxiul din fata noastra opreste pentru cateva momente sa ia sau sa lase un client. Nu sunt putine nici situatiile cand unii soferi se simt frustrati numai cand vad in traficul aglomerat taxiuri: „uite-i, domnule, cum incurca circulatia, cum se baga, cum nu respecta legea“ se lamenteaza acestia, fara sa aiba insa intotdeauna dreptate.
Studiile au aratat ca intr-adevar viteza medie de deplasare a taxiurilor este mai mare decat a celorlalti participanti la trafic, dar ea nu se datoreaza numai nerespectarii si agresarii celorlalti, aici intervine experienta, cunoasterea foarte buna a traseelor si motivatia – sa nu uitam ca taximetristii din aceasta activitate isi castiga existenta. Nu fac o pledoarie in favoarea lor; taximetristii nici pe departe nu sunt niste ingeri, stilul de conducere al multora este intr-adevar agresiv si ce sa mai vorbim de ce ne aud urechile daca avem ghinionul sa intram cu unii dintre ei in conflict.
Despre taximetristi si bune si rele. Important este ca ei sa incerce sa se preocupe nu numai de cresterea calitatii serviciilor oferite, dar si o mai mare siguranta in circulatie. Siguranta care depinde si de relatiile in trafic dintre taximetristi si ceilalti soferi. Aprecierea corecta a partenerilor de trafic, respectul reciproc si autoevaluarea realista sunt o prima premisa.
Cristian Sandu, director al Centrului de Psihologie Aplicata – UNTRR